رسانه های ورزشی
محسن برجاس؛ حبیب محمدپور؛ حمید جنانی؛ جعفر برقی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای والیبال) بودند که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از ترکیبی از روش قضاوتی و زنجیرهای به تعداد 12 نفر انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته تا اشباع نظری انجام شد. پایایی دادهها از طریق روش بازآزمون و توافق بین دو کدگذار و روایی آن با تایید خبرگان ارزیابی شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل تم و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20، مضامین اصلی عبارتاند از، عوامل مرتبط با باشگاههای لیگ (شامل 6 مولفه فرعی حمایت مدیران، زیرساختهای فناوری اطلاعات، شبکههای ارتباطی، هویتسازی، تبلیغات رسانهای و تولید محتوا در رویداد)، عوامل مرتبط با رسانههای اجتماعی (شامل 7 مولفه فرعی توسعه، تولید محتوا، صفحات مجازی سرگرمکننده، اطلاعرسانی، انعکاس مسابقات، بررسی و کشف استعدادها و جذب مخاطب)، عوامل مرتبط با هواداران (شامل 5 مولفه فرعی ایجاد انگیزه، مشارکت، برنامه جذب و نگهداشت، وفاداری و حمایت) و عوامل محیطی (شامل 2 مولفه فرعی فرهنگسازی و حمایت نهادی). این پژوهش نتایجی را جهت تسهیل همآفرینی ارزش در عصر دیجیتال در بازاریابی ورزشی فراهم میکند و دانش مدیران ورزشی را در گذر از بازاریابی سنتی تحویل ارزش به سمت خلق ارزش در تجارت ورزشی افزایش میدهد.
تبلیغات در ورزش
میرسردار رضوانی؛ محمدرحیم نجفزاده؛ جعفر برقی مقدم؛ حمید جنانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی اینترنتی مبتنی بر درک پذیرش فناوری در جذب گردشگران ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران ورزشی بود که طی سال 1401 استان آذربایجان شرقی را به عنوان مقصد گردشگری ورزشی خود برگزیده بودند که تعداد آنها در حدود 3600 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی اینترنتی مبتنی بر درک پذیرش فناوری در جذب گردشگران ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران ورزشی بود که طی سال 1401 استان آذربایجان شرقی را به عنوان مقصد گردشگری ورزشی خود برگزیده بودند که تعداد آنها در حدود 3600 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری غیراحتمالی و در دسترس، حجم نمونه برابر 347 نفر به دست آمد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه درک پذیرش فناوری دیویس (1989)، بازاریابی اینترنتی رمضانیان (1390) و جذب مشتریان گیب (2005) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و سوبل در نرمافزارهای SPSS و Amos و در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین بازاریابی اینترنتی، درک پذیرش فناوری و جذب گردشگر رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>p)، مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و بازاریابی اینترنتی (001/0=p؛ 69/7=t) و درک پذیرش فناوری (001/0=p؛ 01/9=t) بر جذب گردشگران و درک پذیرش فناوری نیز بر بازاریابی اینترنتی تاثیر مثبت و معنیداری دارد (001/0=p؛ 70/9=t) و بازاریابی اینترنتی در تاثیر درک پذیرش فناوری بر جذب گردشگران ورزشی نقش میانجی ایفا میکند (001/0=p؛ 86/7=t). بنابراین اگر افزایش درک سودمندی و سهولت در استفاده از فناوری از سوی گردشگران با بکارگیری بازاریابی اینترنتی مناسب از سوی بازاریابان صنعت گردشگری ورزشی همراه باشد، گردشگران ورزشی روزبه روز افزایش خواهند داشت.