رسانه های ورزشی
کیوان ملانوروزی؛ آزاده سیفی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تأثیر ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها نیمه تجربی بود. روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بود. جامعةآماری این پژوهش را همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهرتهران ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تأثیر ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها نیمه تجربی بود. روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بود. جامعةآماری این پژوهش را همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهرتهران در سال تحصیل 1398-1399 بودند (2231 نفر) که بر اساس جدول مورگان، تعداد 333 نفر بهعنوان نمونة پژوهش و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در مرحله بعد با پخش پرسشنامه تعداد 60 نفر از افرادی که کمترین نمره را از پرسشنامه تصویر بدنی کسب نمودند بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تجربی و کنترل بهصورت تصادفی قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 12 هفته (هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 1 ساعت) در برنامه تمرینی در فضای مجازی شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تصویر بدنی کش و همکاران (1987) و پرسشنامه انگیزه مشارکت در ورزش هونگ (2010) بود. برای تحلیل دادهها در قسمت آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده گردید و در قسمت آمار استنباطی از آزمونهای آماری کواریانس در نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران اثر معنیداری دارد (05/0≥P). بر این اساس پیشنهاد میشود تا دانشآموزان از طرف والدین و دبیران محترم تشویق شوند تا برنامههای ورزشی فضای مجازی شرکت کنند.