مهرعلی همتی نژاد طولی؛ سردار محمدی؛ بهنام عاشقی
چکیده
بازاریابی در ورزش و سازمانهای ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است و امروزه در اکثر دانشگاههای کشور گرایش بازاریابی ورزشی تدریس میشود ازاینرو هر کتابی بخواهد تلاش خود را معطوف به تخصصیسازی این امر سازد شایسته نقد و بررسی میباشد. هدف پژوهش حاضر نقد کتاب «مدیریت بازاریابی ورزشی» میباشد، کتاب مورد نظر، تألیف فراهانی و ...
بیشتر
بازاریابی در ورزش و سازمانهای ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است و امروزه در اکثر دانشگاههای کشور گرایش بازاریابی ورزشی تدریس میشود ازاینرو هر کتابی بخواهد تلاش خود را معطوف به تخصصیسازی این امر سازد شایسته نقد و بررسی میباشد. هدف پژوهش حاضر نقد کتاب «مدیریت بازاریابی ورزشی» میباشد، کتاب مورد نظر، تألیف فراهانی و قربانیقهفرخی که در سال 2020 در انتشارات پیامنور در نوبت ششم به چاپ رسیدهاست. ابزار نقد این اثر چک لیست نقد کتاب شورای بررسی متون و کتب علومانسانی بوده و از بازخوانیهای چندباره اثر بهمنظور بررسی اشکالات استفاده شده است. براساس یافتهها نقاط قوت کتاب از نظر محتوایی کاربردی بودن مطالب و به کارگیری جدولهای مختلف برای فهم بهتر خواننده و از نظر ساختاری حروفنگاری و کیفیت چاپ آن میباشد و مهمترین نقاط ضعف کتاب از نظر محتوای وجود اشکالات و ابهام در مورد استناددهی و منبعنویسی و از نظر ساختاری وجود اشتباهات لغوی و جملات ناتمام و پراکندهگویی میباشد، همچنین طرح ساده پشت و روی جلد از دیگر اشکالات این اثر میباشد. امید است با نقد این کتاب و بررسی نکات قوت و ضعف آن به بهبود چاپ مجدد آن بعد از برطرفکردن اشکالات و کتابهای چاپ شده بعدی در این زمینه یاری رسانیم.
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ اسماعیل ملک اخلاق
چکیده
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش تا سال 1401 که در پایگاههای علمی داده و وبسایت نشریههای علمیپژوهشی با جستجوی کلمات کلیدی مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت راهبردی، SWOT، برنامهریزی استراتژیک و برنامهریزی راهبردی بودند که از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد این حوزه را میتوان در 7 گرایش طبقهبندی نمود که مهمترین آنها: 1- مدیریت استراتژیک در سازمانهای ورزشی 2- مدیریت استراتژیک در ورزش همگانی 3- مدیریت استراتژیک در ورزش قهرمانی می-باشد و دانشگاههای تهران، دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تجمیع و مجموع دانشگاههای پیامنور بیشتر به این حوزه پرداخته و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مطالعات مدیریت ورزشی به چاپ رسیده است همچنین در استناددهی این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمی در بیش از 46 درصد پژوهشها استفاده شد. با توجه به اهمیت مطالعات استراتژیک در ورزش و تاثیر آن در ورزش قهرمانی و همچنین افزایش سلامت با مشارکت در حوزه ورزش همگانی پیشنهاد میشود برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک، توجه به موضوعات تخصصیتر که برخاسته از زمینه برنامهریزی در ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامهریزان این رشته قرار گیرد.
رسانه های ورزشی
طوبی بیگ محمدی؛ بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ سمر عطا جافر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توصیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمیپژوهشی بود. جامعه پژوهش شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توصیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمیپژوهشی بود. جامعه پژوهش شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) و همچنین نشریههای مدیریت ورزشی کشور بود. کلمات کلیدی «ورزش زنان، ورزش بانوان و ورزش دختران» در پایگاههای نامبرده جستوجو شد و سپس 129 مقاله از طریق تحلیل محتوا بررسی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این پژوهشها را میتوان در هشت گرایش طبقهبندی کرد که مهمترین آنها موضوعات 1. روانشناسی، اجتماعی و نگاه ایدئولوژیک، 2. مدیریت مالی و بازاریابی و 3. مدیریت و رهبری است. از بین دانشگاه-های کشور، مجموع دانشگاههای آزاد و دانشگاه تهران و مجموع دانشگاههای پیامنور و دانشگاه گیلان بیشتر به این حوزه پرداختند و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران چاپ شده است. همچنین در استناددهی به این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمّی در بیش از 57 درصد پژوهشها به کار رفته است. همچنین تولید علم در سالهای اخیر با استقبال بیشتری همراه بوده است؛ بنابراین با توجه به اهمیت ورزش زنان در شاخصهای توسعه ورزش پیشنهاد میشود که تحقیقات در این حوزه با استفاده از همکاریهای بینرشتهای گسترش یابد.
رسانه های ورزشی
مهرعلی همتی نژاد طولی؛ بهنام عاشقی؛ میرحامد کریمی زاد
چکیده
یکی از حوزه های مهمی که در علوم انسانی کاربرد بسیاری دارد و آموزش آن برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجباری بوده، روش تحقیق است. روش تحقیق به سه طریق انجام میشود: کیفی، کمّی و آمیخته. روشی که بهتازگی بیشتر مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است، روش کیفی است؛ ازاینرو کتابهای مختلفی برای تخصصیکردن مباحث مرتبط با روش تحقیق کیفی ...
بیشتر
یکی از حوزه های مهمی که در علوم انسانی کاربرد بسیاری دارد و آموزش آن برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجباری بوده، روش تحقیق است. روش تحقیق به سه طریق انجام میشود: کیفی، کمّی و آمیخته. روشی که بهتازگی بیشتر مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است، روش کیفی است؛ ازاینرو کتابهای مختلفی برای تخصصیکردن مباحث مرتبط با روش تحقیق کیفی منتشر شدهاند. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی کتاب پژوهش کیفی: راهنمای طراحی و کاربست بود که از روش نقد مؤسسه خانه کتاب و کاوشگری فلسفی انتقادی همزمان، استفاده شد. کتاب مدنظر تألیف شارون بیمیریام و الیزابت تیسدل است که کیامنش و دانای طوس ترجمه کردند و در تابستان 1398 در انتشارات سمت منتشر شد. ابزار نقد، چکلیست نقد کتاب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود و از تحلیل محتوای کیفی و بازخوانیهای چندباره اثر بهمنظور بررسی اشکالات استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، قوتهای کتاب از نظر محتوایی، شیوایی و رسابودن کلام، توضیح کامل از ابتدا تا انتهای هر مبحث، پیوستگی مطالب کتاب بود. از ضعفهای کتاب نیز می توان به طراحی جلد ساده و اشکالات و قواعد نگارشی و همچنین معرفینشدن کامل نرمافزارهای موردنیاز در پژوهشهای کیفی اشاره کرد. امید است نقد، بررسی و معرفی کتاب مذکور باعث افزایش روند مطالعه و تحقیق در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شود.
مهرعلی همتی نژاد طولی؛ بهنام عاشقی
چکیده
کاربرد مدیریت ورزشی در حوزه های مختلف ورزش در حال افزایش است. افزون براین، سازمانهای غیرانتفاعی در زمینۀ ورزش به دنبال به کارگیری افراد متخصص در حوزۀ مدیریت ورزشی هستند؛ ازاینرو، هر کتابی بخواهد تلاش خودرا به تخصصی کردن مدیریت ورزشی معطوف کند، درخور نقد و بررسی است. پژوهش حاضر با هدف نقد کتاب مبانی مدیریت ورزشی انجام شد که از روش ...
بیشتر
کاربرد مدیریت ورزشی در حوزه های مختلف ورزش در حال افزایش است. افزون براین، سازمانهای غیرانتفاعی در زمینۀ ورزش به دنبال به کارگیری افراد متخصص در حوزۀ مدیریت ورزشی هستند؛ ازاینرو، هر کتابی بخواهد تلاش خودرا به تخصصی کردن مدیریت ورزشی معطوف کند، درخور نقد و بررسی است. پژوهش حاضر با هدف نقد کتاب مبانی مدیریت ورزشی انجام شد که از روش نقد کتاب مؤسسۀ خانه کتاب و کاوشگری فلسفی انتقادی همزمان استفاده شد. کتاب یادشده تألیف حمید قاسمی، سارا کشکر و نازنین راسخ است که در سال 1397 در انتشارات علم و حرکت در نوبت اول چاپ شد. ابزار نقد این اثر چک لیست نقد کتاب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی است و از تحلیل محتوای کیفی و بازخوانی های چندبارۀ اثر به منظور بررسی اشکالات استفاده شده است. براساس یافته ها، قوت های کتاب از نظر محتوایی، شیوایی کلام و کاربردی بودن مطالب، جدیدبودن مثال های ذکرشده و به کارگیری جداولبرای فهم بهتر خواننده است. همچنین قوتهای کتاب از نظر ساختاری، حروف نگاری و کیفیت چاپ آن است. مهمترین ضعفهای کتاب از نظر محتوایی، وجود اشکالات و ابهام در استناددهی و منبع نویسی و از نظر ساختاری وجود اشتباهات لغوی و ارجاع ندادن لغات لاتین در پانوشت است.. همچنین طرح ضعیف و تکراری روی جلد و کیفیت پایین صحافی کتاب از دیگر اشکالات این اثر است. امید است با نقد کتاب مبانی مدیریت ورزشی و بررسی قوتها و ضعفهای آن به بهبود چاپ مجدد اثر بعد از برطرف کردن اشکالات و کتابهای چاپ شدۀ بعدی در این زمینه یاری رسانیم.