مقاله پژوهشی
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته درباره مؤلفه ها و شاخص های سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تأییدی مراحل اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. انواع شاخصهای برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) نیز برازش مدل را تأیید کردند. یافته ها نشان داد که سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارت های «نگاهکردن، گوشکردن، شامه، ذائقهسنجی و لمسکردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارت های پانزدهگانه «سخنگفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوری های ارتباطی، سواد بین فرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بین الملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابلارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارت های ارتباطی «درونفردی، بینفردی، گروهی، جمعی و فرافردی» قابلاندازهگیری است. براساس نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد ارتباطی ابزاری کارآمد برای بررسی سطوح ارتباطی دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی با توجه به ماهیت گروهی رشته تربیتبدنی است که میتوان با آموزشهای لازم موجب بهبود و توسعه درک و فهم شیوههای مختلف ارتباطی در جامعه مدنظر شد.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
ابوالفضل گرامی؛ سید احسان امیر حسینی؛ فرهاد راد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند، بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی و تکنیک اشباع نظری به نمونهگیری در بخش کیفی اقدام شد (20 نفر). برای تحلیل دادههای مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعة آماری بخش کمّی این پژوهش، همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونهگیری تمامشمار بود. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمّی از پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگیهای جمعیتشناختی و سؤالهای آن تقسیم شد. این پرسشنامه شامل 59 گویه و در قالب شش مؤلفه اصلی بهصورت پنج گزینهای لیکرت (خیلی زیاد=5 امتیاز تا خیلی کم=1 امتیاز) بود. در بخش کیفی پژوهش مشخص شد که مقولهها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد ششگانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمّی نیز مشخص شد که هر شش مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. استفاده از اینترنت اشیاء با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری است؛ ازاینرو پیشنهاد میشود مدیران گردشگری ورزشی کشور از تکنیکهای اینترنت اشیاء استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
طوبی بیگ محمدی؛ بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ سمر عطا جافر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توصیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمیپژوهشی بود. جامعه پژوهش شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توصیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمیپژوهشی بود. جامعه پژوهش شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) و همچنین نشریههای مدیریت ورزشی کشور بود. کلمات کلیدی «ورزش زنان، ورزش بانوان و ورزش دختران» در پایگاههای نامبرده جستوجو شد و سپس 129 مقاله از طریق تحلیل محتوا بررسی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این پژوهشها را میتوان در هشت گرایش طبقهبندی کرد که مهمترین آنها موضوعات 1. روانشناسی، اجتماعی و نگاه ایدئولوژیک، 2. مدیریت مالی و بازاریابی و 3. مدیریت و رهبری است. از بین دانشگاه-های کشور، مجموع دانشگاههای آزاد و دانشگاه تهران و مجموع دانشگاههای پیامنور و دانشگاه گیلان بیشتر به این حوزه پرداختند و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران چاپ شده است. همچنین در استناددهی به این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمّی در بیش از 57 درصد پژوهشها به کار رفته است. همچنین تولید علم در سالهای اخیر با استقبال بیشتری همراه بوده است؛ بنابراین با توجه به اهمیت ورزش زنان در شاخصهای توسعه ورزش پیشنهاد میشود که تحقیقات در این حوزه با استفاده از همکاریهای بینرشتهای گسترش یابد.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
البرز حاجی پور؛ کیوان شعبانی مقدم؛ محمد سجادیان؛ لنا مطلبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم اقدام شد. برای انجام مصاحبه، جامعة آماری پژوهش، خبرگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم اقدام شد. برای انجام مصاحبه، جامعة آماری پژوهش، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که حداقل صاحب یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش و همچنین داوران فوتبال و مدیران فدراسیون فوتبال ایران بودند. بهمنظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت 18 نفر (10 استاد و 8 داور و مدیر) بهعنوان نمونه مشخص شدند. درنهایت مقولهها در قالب 12 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ششگانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل نگرشی، مدیریتی و رسانه بر استفاده از کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای ایران تأثیرگذار بودند؛ بر این اساس، راهبردهایی پیشنهاد شد که این راهبردها متأثر از شرایط زمینهای (زیرساختها و فرهنگی) و همچنین متأثر از شرایط مداخلهگر (انسانی، تجهیزاتی، قانونی و اقتصادی) است. شناسایی پیشنیازها میتواند زمینه برنامهریزی اثربخش را برای حرکت بهسوی کاربرد این فناوری فراهم کند و بررسی اثرات این فناوری به تلاش برای کاهش پیامدهای منفی منجر میشود.
مقاله پژوهشی
روابط عمومی ورزشی
محمد صدیق پورمند؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش و اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی گرایش برنامهریزی و همه افراد دارای تجربه اجرایی در بحث برنامهریزی استراتژیک سازمانهای ورزشی بود. روایی و پایایی کدهای بهدستآمده به تأیید رسید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهرهگیری از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که 22 مفهوم و چهار مقوله (کد محوری)، از مؤلفههای اثرگذار بر تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش، عوامل فردی، امکانات و زیرساختها و سازمانی بودند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
فاطمه اکبرزاده؛ مجیدرضا کریمی؛ کرامت الله راسخ
چکیده
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب شده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر آن بیشازپیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بود که بهصورت میدانی انجام شد. روش تحقیق ...
بیشتر
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب شده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر آن بیشازپیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بود که بهصورت میدانی انجام شد. روش تحقیق از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، زنان ورزشکار در سطح ورزش حرفهای بودند که اطلاعات دقیقی درباره تعداد آنان در دسترس نبود. براساس فرمول کوکران و به دلیل نامشخصبودن جامعه، 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساختهای بود که با استفاده مبانی نظری و نظر خبرگان طراحی شد. این پرسشنامه دارای 18 سؤال بود که سؤالات آن درباره بررسی رژیم مصرف رسانهای (8 سؤال) و مدیریت بدن مطلوب (10 سؤال) بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادله ساختاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار تأثیری به میزان 744/0 داشت که با توجه به میزان تی (168/21) این تأثیر معنادار بود؛ بهعبارتی توجه به رژیم مصرف رسانهای میتواند به ارتقای مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار منجر شود که در تحقیقات مختلف به این یافته اشاره شده است.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
نادره بحری
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین مؤلفههای سبک زندگی راحتطلب و نقش آن در فعالیتهای بدنی ورزشی مدارس بود تا از این طریق به مدلی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق، دلفی فازی بود. بعد از استخراج چالشهای مرتبط با ورزش مدارس، پرسشنامههایی بهصورت مصاحبهای در اختیار 20 نفر از مربیان و معلمان ورزش منطقه 5 تهران قرار گرفت تا ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین مؤلفههای سبک زندگی راحتطلب و نقش آن در فعالیتهای بدنی ورزشی مدارس بود تا از این طریق به مدلی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق، دلفی فازی بود. بعد از استخراج چالشهای مرتبط با ورزش مدارس، پرسشنامههایی بهصورت مصاحبهای در اختیار 20 نفر از مربیان و معلمان ورزش منطقه 5 تهران قرار گرفت تا از این طریق اولویتبندیهای این چالشها و اثرگذاری آنها بر حوزه ورزش بررسی شود. نتایج تحقیق نشان داد که مقولههای تأکید زیاد مسئولان و خانوادهها بر اموری نظیر امور تحصیلی دانش آموزان نسبت به تأکید بر انجام فعالیت بدنی و ورزش، علاقه به بازیهای کامپیوتری، تغییر سبک زندگی دانشآموزان به سمت کمتحرکی، کمبودن ساعت ورزش در مقایسه با ساعات دیگر درسی و محدودبودن به ساعتی خاص در هفته، بیماری کرونا و ترس از مواجههشدن در بازیهای گروهی، تعریفنشدن ورزشهای جدید در ساعات ورزشی، گوشهگیری و میل به تنهایی در ساعات ورزش، چاقی و خستگی مفرط، رژیم غذایی نامناسب و ضعف در ساعات ورزش، کاهش علاقه دانشآموزان به فعالیتهای ورزشی، بهترتیب بیشترین نقش را در اولویتبندی فعالیتهای بدنی ورزشی دانشآموزان دارند. استفاده از مهارتهای ارتباطی، سبک زندگی گوشهگیر و منفعل دانشآموزان در مدارس را جبران میکند و میتواند با تشکیل شبکههای ارتباطی و پشتیبانی در مدارس، کمبودهای خود را جبران کند. نتایج تحقیق نیز نشاندهنده تأیید رابطه بین مؤلفههای مرتبط با مهارتهای ارتباطی با فعالیتهای ورزشی دانشآموزان در مدارس است.
مقاله پژوهشی
روابط عمومی ورزشی
رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش، شامل همه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگ های برتر و لیگ آزادگان بود. هر تیم ورزشی حرفهای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفهای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن بزرگسال داشت که درمجموع 612 بازیکن بهعنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های نیمهساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و دو متغیر اصلی مؤلفه بهصورت لیکرتی) بود. برای بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در بخش کمی روش مدلسازی معادلات ساختاری به کار رفت. همه روند تجزیهوتحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که انواع رسانههای جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که رسانههای جمعی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت برنامه های خود، آموزش سواد اخلاقی را مدنظر قرار دهند و ارزش های اخلاقی را برای آحاد جامعه ازجمله بازیکنان فوتبال حرفهای، مهم جلوه دهند.