مرجان بصیرت؛ داتیس خواجه ئیان؛ طاهر روشندل اربطانی
چکیده
در حالیکه درآمدهای سرشار فوتبال در کشورهای پیشرو اروپایی این ورزش را به یک صنعت پردرآمد تبدیل کرده است، باشگاههای فوتبال ایرانی همواره با مشکلات مالی روبهرو بودهاند. پژوهشهای پیشین که روشهای درآمدزایی در فوتبال اروپا را با لیگ برتر فوتبال ایران مقایسه کردهاند، نشان دادهاند که باشگاههای ایرانی نتوانستهاند از روشهای ...
بیشتر
در حالیکه درآمدهای سرشار فوتبال در کشورهای پیشرو اروپایی این ورزش را به یک صنعت پردرآمد تبدیل کرده است، باشگاههای فوتبال ایرانی همواره با مشکلات مالی روبهرو بودهاند. پژوهشهای پیشین که روشهای درآمدزایی در فوتبال اروپا را با لیگ برتر فوتبال ایران مقایسه کردهاند، نشان دادهاند که باشگاههای ایرانی نتوانستهاند از روشهای درآمدزایی فوتبال بهره ببرند و این گاه به دلیل مسائل قانونی بوده و گاه به دلیل ناکارآمدی مدیریتی. پژوهش حاضر با هدف توسعه زیرساختی مفهومی برای توسعه مدل کسبوکار باشگاههای فوتبال کشور، ارزش رسانهای بازیکنان فوتبال را به عنوان یک دارایی نامشهود مطرح میکند که عبارت است از بخشی از ارزش اقتصادی بازیکن که به واسطه رسانهها ایجاد میشود. پایه نظری این مفهومسازی را تئوری بازار دوطرفه رسانهای شکل میدهد که طی آن برخی از رسانهها – از جمله تلویزیون دولتی ایران- با ارائه محتوای رایگان، توجه مخاطبان را جلب میکنند و این توجه را به آگهیدهندگان میفروشند و درآمد کسب میکنند. روش انجام این پژوهش کتابخانهای و مرور نظاممند ادبیات مرتبط با اقتصاد فوتبال و مدیریت رسانه است. انتظار میرود با طرح مفهوم ارزش رسانهای، امکان توسعه مدلهای کسبوکار موفق و مستقل از کمکهای دولتی باشگاههای فوتبال ایران و بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای رسانهای موجود به منظور درآمدزایی باشگاهها فراهم شود.