روابط بین الملل در ورزش
سارا کشکر؛ غزل پناهبر
چکیده
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بین المللی کشورها مورد توجه بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی خارجی در ایران بازگو کننده حقایق زیادی در مورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی با نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه تحقیق در بخش مطالعه ...
بیشتر
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بین المللی کشورها مورد توجه بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی خارجی در ایران بازگو کننده حقایق زیادی در مورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی با نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه تحقیق در بخش مطالعه اسنادی کلیه اسناد،مقالات،کتب و گزارشهای تاریخی مرتبط با تاریخچه و اتفاقات مرتبط با ظهور رشته های خارجی در ایران بود که بطور تمام شمار مورد توجه قرار گرفت(70=N)شرکت کنندگان بخش مصاحبه، صاحبنظران و محققان آشنا با حوزه تاریخ ورزش ایران ابتدا به صورت هدفمند و سپس با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتند و نهایتا با رسیدن به اشباع نظری(19=N)مصاحبهها به اتمام رسید. نتایج نشان داد از بین عوامل موجود ورود رشتههای ورزشی به ایران، ایرانیان از فرنگ برگشته و اتباع خارجی از مهمترین عوامل ظهور این رشتهها در ایران بودند و در جایگاه بعد مراودات اقتصادی، سیاسی و ورزشی اهمیت داشته و در ترویج و توسعه رشته های خارجی از طریق اتباع خارجی و روابط بین الملل عواملی چون تبلیغات و بازاریابی، توسعه فرهنگ بیگانه، توسعه ساختاری و توسعه اقتصادی ورزشهای غیربومی مهمترین شیوههای ماندگاری و توسعه این رشتهها بوده است. با توجه به الگوی مشابه ظهور این رشتهها در بسیاری از کشورها، به نظر می رسد سیاستهای پنهانی در دیپلماسی کشورها از ورزش به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف سیاسی در کشورهای میزبان استفاده می کند.
فرزاد خراسانی ساسی کلومی؛ معصومه کلاته سیفری؛ مرتضی دوستی
چکیده
پژوهش حاضر تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی بود. جامعه پژوهش شامل، 16 نفر از مسئولین، کشتیگیران، مدیران هیئت کشتی، مربیان و اسپانسرها میباشد. روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیمی طی کدگذاری باز جمعآوری و مقولههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی بود. جامعه پژوهش شامل، 16 نفر از مسئولین، کشتیگیران، مدیران هیئت کشتی، مربیان و اسپانسرها میباشد. روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیمی طی کدگذاری باز جمعآوری و مقولههای مهم به دست آمد. در مرحله کدگذاری محوری؛ بین مقولههای بهدستآمده در مرحله کدگذاری باز ارتباط دادهشده و این مقولهها در 6 عنوان و در قالب یک الگوی پارادایمی تعیین گردید. در مرحله بعدی از طریق کدگذاری باز85مفهوم به دست آمد که با دستهبندی این کدها 56 مقوله فرعی ایجاد شد. و در مرحله کدگذاری محوری 16 مقوله اصلی دستهبندی شد. نتایج نشان داد در شرایط علی؛ هزینههای پرداختشده از طرف هواداران با استفاده از تکنولوژی، امنیت سایت و مقایسه هزینه و فایده تکنولوژی در بازاریابی ورزشی. در مقوله محوری؛ تکنولوژی در بازاریابی ورزشی. در شرایط زمینهای، مطلوبیت درآمد ورزش کشتی از طریق تکنولوژی، مطلوبیت درآمد از طریق بازاریابی و سود حاصل از تکنولوژی. در شرایط مداخلهگر؛ ناآشنا بودن برگزارکنندگان و مدیران با فضای دیجیتال باعث شده گرایش کمتری به تکنولوژی داشته باشند. در راهبردها؛ ایجاد فضای مجازی، خلاقیت و کارآفرینی در توسعه بازاریابی، برگزاری پیشبینی آنلاین، استفاده از تکنولوژی مدرن در سالن ورزشی و تبلیغات اینترنتی و در پیامدها؛ رفتار مثبت هواداران ایفای نقش میکنند. بر اساس یافتهها مسئولین کشتی نیاز دارند که از تکنولوژیهای مختلف در حوزه بازاریابی در کشتی استفاده کنند.
حمیدرضا میرصفیان؛ معصومه کلاته سیفری؛ سحر اکبرنژاد دهمیانی؛ فاطمه کاتبی جهرمی
چکیده
حضور تماشاگران در استادیومهای فوتبال موجب زنده بودن ورزش شده است و بدون حضور تماشاگران فوتبال جذابیت و مهیج بودن خود را از دست میدهد. در ایران زنان حق حضور در استادیومهای فوتبال را ندارند. از طرفی رسانههای اجتماعی در یافتههای جدید و شکلگیری تحولات و اطلاع رسانی نقش پررنگی دارند. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از نقش ...
بیشتر
حضور تماشاگران در استادیومهای فوتبال موجب زنده بودن ورزش شده است و بدون حضور تماشاگران فوتبال جذابیت و مهیج بودن خود را از دست میدهد. در ایران زنان حق حضور در استادیومهای فوتبال را ندارند. از طرفی رسانههای اجتماعی در یافتههای جدید و شکلگیری تحولات و اطلاع رسانی نقش پررنگی دارند. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از نقش رسانههای اجتماعی بر حضور بانوان تماشاگر در استادیومهای فوتبال بود. این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر راهبرد، اکتشافی است که بهصورت کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد اجرا شد. جامعه پژوهش، اساتید و نخبگان در زمینه مدیریت ورزشی و فعالان رسانه بودند که بهصورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و با مصاحبههای نیمه ساختاریافته دادهها گردآوری شدند. نتایج نشان داد مدل به دست آمده از سه بخش تشکیل شده است. در سطح اول مدل، مؤلفههای عوامل پیشبرنده و در سطح دوم، مؤلفههای عوامل مرتبط با فرآیندها و همچنین در سطح سوم، پیامدهای اولیه و ثانویه هستند. با حمایت دولت و استفاده از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، مدیران و مسئولین بخش فوتبال ایران میتوانند با فراهم سازی امکان حضور بانوان تماشاگر در استادیومهای فوتبال ایران به توسعه بازاریابی فوتبال و اقتصاد فوتبال کشور کمک شایانی کنند.
فرزاد نوبخت؛ رقیه بخشش؛ مهرداد محرم زاده؛ عباس نقی زاده
چکیده
این پژوهش با هدف امکان سنجی طراحی و پیاده سازی نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی انجام شده است تا از نظر مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی بررسی شود.پژوهش حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بوده که برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه امکان سنجی که با چهل گویه در شش بعد مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی تهیه شد. میزان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف امکان سنجی طراحی و پیاده سازی نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی انجام شده است تا از نظر مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی بررسی شود.پژوهش حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بوده که برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه امکان سنجی که با چهل گویه در شش بعد مالی، فنی، انسانی، قانونی، عملیاتی و زمانی تهیه شد. میزان پایایی آن به بوسیله آزمون آلفای کرونباخ وروایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی بررسی(با استفاده از شاخص CVIوCVR) و مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق 270 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی و طراحان نرم افزار شهر اردبیل را شامل می شوند که نمونه گیری در آن به صورت تصادفی طبقه ای صورت گرفته وحجم نمونه با توجه به فرمول کوکران154 نفر برآورد و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان دادکه که از نظر بعد انسانی امکان اجرای نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی استان اردبیل تایید می شود ولی از نظر بعد فنی، قانونی، مالی، عملیاتی و زمانی امکان اجرای نرم افزار بازاریابی در رویدادهای ورزشی استان اردبیل تایید نمی گردد. با توجه به نتایج بدست آمده طراحی و پیاده سازی نرم افزاربازاریابی رویدادهای ورزشی در استان اردبیل مثبت ارزیابی نمی شود و قبل از اقدام به چنین طراحی حتما بایستی موانع احتمالی و راههای بررسی آن مورد توجه قرار گیرد.
رسول نظری؛ الهام مشکل گشا؛ رضا فردی پور
چکیده
هدف از پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی به عنوان عوامل اثرگذار بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی می باشد. پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. محیط پژوهش شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات ...
بیشتر
هدف از پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی به عنوان عوامل اثرگذار بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی می باشد. پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. محیط پژوهش شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات ورزشی مجید بود. جامعه آماری پژوهش فروشندگان ورزشی بودند، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه بود، نمونه آماری 144 نفر از فروشندگان ورزشی می باشد. اطلاعات بوسیله نرم افزارهای ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که متغیرهای کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی به طور مستقیم و همچنین به طور غیر مستقیم از طریق اثر متغیر میانجی مبادله دانش ضمنی رابطه مثبت دارد. نقش میانجی مبادله دانش ضمنی در رابطه بین کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی نقش تاثیر گذار می باشد. به طور کلی پیشنهاد می گردد مدیران بازاریابی و فروش راهبردهایی را در جهت ارتقای اثربخشی بازاریابی از طریق افزایش سرمایه گذاری بر روی ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی مد نظر قرار دهند.
حسین کردلو؛ رضا خورشیدی؛ علیرضا الهی
دوره 3، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطه بین تبلیغات دهان به دهان و تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند را تشکیل دادند. به این منظور 280 مشتری از باشگاههای بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شد ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطه بین تبلیغات دهان به دهان و تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند را تشکیل دادند. به این منظور 280 مشتری از باشگاههای بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شد و اطلاعات لازم مربوط به ویژگیهای فردی از طریق چکلیست و پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) و با پایایی 82/0=α و پرسشنامه تمایل حضور مجدد لیم (2006) و با پایایی 91/0=α، جمعآوری شد. روش تحقیق همبستگی بوده و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، همه مؤلفههای تبلیغات دهان به دهان قابلیت پیشبینی تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام را دارند (به جزء مؤلفه تخصص گیرنده). بطوری که مؤلفه پیگیری اطلاعات بیشترین و قدرت رابطه کمترین تأثیر را بر تمایل حضور مشتریان به باشگاههای پرورش اندام را داشتند. با عنایت به یافتهها، ضروری است به کیفیت و قیمت خدمات توجه شود، تا رضایت مشتریان جلب شود و در نتیجه رضایت مشتریان باعث تبلیغات دهان به دهان برای حضور مشتریان جدید در باشگاههای پرورش اندام شود.
سعید خانمرادی؛ حسین عیدی؛ اکرم قبادی یگانه
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 41-51
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب در باشگاه های فوتبال ایران، آلمان و انگلستان بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل بود. جامعه آماری شامل وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران (16 تیم)، بوندسلیگای آلمان (18 تیم) و لیگ برتر انگلیس (20 تیم) در فصل 2015-2014 بود. نمونه به صورت تمام شمار و شامل 54 وب سایت بود. ابزار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب در باشگاه های فوتبال ایران، آلمان و انگلستان بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل بود. جامعه آماری شامل وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران (16 تیم)، بوندسلیگای آلمان (18 تیم) و لیگ برتر انگلیس (20 تیم) در فصل 2015-2014 بود. نمونه به صورت تمام شمار و شامل 54 وب سایت بود. ابزار تحقیق چک لیست محقق ساخته ای بود که روایی آن به تایید متخصصان مدیریت ورزشی رسید، و پایایی آن از طریق پایایی مصححان بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (k-s، ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن) استفاده شد. نتایج نشان داد که وب سایت باشگاه های ایران پایین ترین میانگین (9/37) را در زمینه ارائه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب (1/43) در مقایسه با باشگاه های آلمان و انگلیس داشتند. مهمترین نقاط قوت و ضعف لیگ برتر ایران در این زمینه نیز مشخص گردید. همچنین باشگاه ملوان در زمینه ارائه خدمات آنلاین بالاترین میانگین رتبه ای (11/40) و تراکتورسازی در زمینه بازاریابی تحت وب بالاترین میانگین رتبه ای (11/67) را داشتند. همچنین بین میزان خدمات آنلاین ارائه شده و بازاریابی تحت وب تنها در میان لیگ برتر انگلستان ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجه گیری می شود که باشگاه های فوتبال ایران باید تلاش بیشتری در زمینه بازاریابی و خدمات آنلاین انجام دهند تا فاصله بین خود با کشورهای اروپایی را کاهش دهند.
محمدابراهیم رزاقی؛ قاسم مهرابی؛ مجید جلالی فراهانی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 19-28
چکیده
خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی میتوانند بهرهوری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهرهوری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد. مدیریت ارتباط با مشتری همان تعامل با هواداران برای کسب مزیت رقابتی است و باشگاهها از طریق وبسایت های خود میتوانند به این امر اقدام کنند. براین اساس، این پژوهش ...
بیشتر
خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی میتوانند بهرهوری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهرهوری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد. مدیریت ارتباط با مشتری همان تعامل با هواداران برای کسب مزیت رقابتی است و باشگاهها از طریق وبسایت های خود میتوانند به این امر اقدام کنند. براین اساس، این پژوهش با هدف بررسی بازاریابی تحت وب (مدیریت ارتباط با مشتری) انجام گرفت و جامعة آماری پژوهش را کلیه وبسایت باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران (تراکتور سازی، استقلال، فولاد، سپاهان، نفت تهران، صبای قم، سایپا، پرسپولیس، پدیده مشهد، پیکان تهران، راه آهن، استقلال خوزستان، ذوب آهن، گسترش فولاد، نفت سپاهان و ملوان) تشکیل می داد. پژوهش از حیث روش کیفی و از منظر اجرا کاربردی بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از چک لیست استاندارد بازاریابی تحت وب کریمادیس استفاده شد. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که باشگاههای فوتبال ایران تا حدودی به ویژگی اطلاعاتی پرداختهاند، اما در تمام ویژگیهای فروش، ترویجی، ارتباطی و جمعآوری اطلاعات از وضعیت مناسبی برخوردار نسیتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر باشگاههای فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گستردهای در به روز رسانی ساختاری وب سایتهای خود جهت تقویت کسب مزیت رقابتی نیاز دارند.
نرگس بکتاش؛ طیبه بزرگر؛ سیدحمید قاسمی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 27-35
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4P) پرداخته است. مؤلفه های آمیخته بازاریابی ورزشی شامل محصول، قیمت، ترویج و توزیع میباشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرنگاران ورزشی، کارشناسان ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4P) پرداخته است. مؤلفه های آمیخته بازاریابی ورزشی شامل محصول، قیمت، ترویج و توزیع میباشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرنگاران ورزشی، کارشناسان ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی می باشد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزارSPSS انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب مؤلفه های محصولات، قیمت و توزیع تفاوت معناداری وجود دارد و تنها برای مؤلفه ترویج بین وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود نداشته است.
مرتضی رضائی صوفی؛ عباس شعبانی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 43-49
چکیده
امروزه رسانهها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب میشوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر تامین منابع مالی در ورزش بود. روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد. ...
بیشتر
امروزه رسانهها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب میشوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر تامین منابع مالی در ورزش بود. روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روائی محتوای این پرسشنامه از چندین تن از اساتید رشته تربیت بدنی نظر خواهی شد که پس از اعمال نظرات آنها، پرسشنامه مورد تایید آنها قرار گرفت و به منظور اندازهگیری قابلیت پایایی، از روش آلفای کرونباخ در بخش کوچکی از جامعه آماری (18 نفر) 90/0 محاسبه گردید. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل حامیان ورزشی بخش خصوصی، حامیان مالی در بخش دولتی، هیئتهای ورزشی استان مرکزی، کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان مرکزی و اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مرکزی بودند در این پژوهش نمونه برابر جامعه قرار گرفت که از مجموع 80 نفر نمونه پژوهش 71 پرسشنامه به صورت صحیح و کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. که در بخش آمار استنباطی از آزمونهای فریدمن برای رتبه بندی کردن موارد استفاده شد. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که در کشور ما نقش رسانههای جمعی در تامین منابع مالی، شیوه بازاریابی و رشد صنعت ورزش در رتبههای میانی قرار دارد، که لزوم تجدید نظر در شیوههای بازاریابی و تامین منابع مالی توسط رسانههای گروهی و اصلاحات قانون حق پخش تلویزیونی ضروری به نظر میرسد.