با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران،

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی جاوید، جیرفت، ایران.

چکیده

هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیرسواد رسانه‌ای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة کمی، مقطعی و همبستگی بوده که به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامه‌ها، تعداد 388 پرسشنامه بصورت کامل و صحیح تکمیل و گردآوری گردید و جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری (PLS) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که سواد رسانه‌ای هم بر خودکنترلی (394/0=β) و هم بر سرمایه فرهنگی (399/0=β) هواداران فوتبال در فضای مجازی تاثیرگذار بوده است. همچنین، بخشی دیگر از یافته‌های پژوهش نشان داد که تأثیر سرمایه فرهنگی بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی معنادار بوده (337/0=β) و از طرف دیگر، سواد رسانه‌ای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی تاثیر معناداری داشته است (221/0=β). مقدار شاخص GOF نیز حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Media Literacy on Self-control of Football Fans in Virtual Space with the Mediating Role of Cultural Capital

نویسندگان [English]

  • Akbar Jaberi 1
  • Zakieh Manzeli 2

1 Associate professor in sport management, Faculty of physical education and sport sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

2 M.Sc.in Sport Management, Javid Higher Education Institute, Jiroft, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of media literacy on self-control of football fans with respect to the mediating role of cultural capital. The present study is a quantitative, cross-sectional and correlational study that has been conducted in the field. The statistical population of the study included football fans who were active in cyberspace. 388 fans of Iranian Premier League teams were selected as a statistical sample using purposive sampling method based on Krejcie & Morgan table. After distributing the questionnaires, 388 questionnaires were completed and collected completely and structural equation modeling (PLS) test was used to test the research hypotheses. The results showed that media literacy has a significant effect on self-control (β= 0.394) as well as on the cultural capital of football fans in cyberspace (β= 0.399). Based on the results, the effect of cultural capital on the self-control of football fans in cyberspace was reported to be significant (β= 0.337) and it was shown that media literacy has a significant effect on the self-control of football fans in Virtual space with the mediating role of cultural capital (β= 0.221). The value of the GOF index also indicated the proper fitness of the research model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media literacy
  • Cultural capital
  • Self-control
  • Fans
  • Virtual space