نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه با استفاده از آیندهپژوهی است. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزههای ورزش چوگان، حوزه تربیتبدنی و رسانه که در این زمینه پژوهشهایی انجام داده بودند (38 نفر). شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 20 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. سپس 14 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، جهت انجام تحلیل اثرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. معرفی رشته چوگان و اقلام موردنیاز برای شروع ورزش در رسانه، تولید و پخش برنامه-هایی در خصوص معرفی چوگان به زبان انگلیسی برای نشان دادن به گردشگران خارجی، ارائه مستندهای ورزشی چوگان به شبکههای خارجی با محوریت آموزش و معرفی آن، پوشش رسانهای جشنوارههای سنتی که چوگان هم در آن انجام میشود و تشویق سرمایهگذاران برای گردشگری ورزشی با تولید برنامههای تشویقی در رسانه، از مهمترین پیشرانهای توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه میباشد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه باید در دستور کار مدیران گردشگری ورزشی کشور قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Future research on the development of polo sports tourism capacities with an emphasis on the media
نویسندگان [English]
- Faezeh Khandabi 1
- Seyed Hamid Sajadi Hazaveh 2
- Farideh Ashraf Ganjoyi 3
- Zinat NikAeen 2
1 PhD student in Sports Management, Tehran Center, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Sports Management, Tehran Center, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Sports Management, Tehran Center, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of the current research is to develop the capacities of polo sports tourism with an emphasis on the media using future studies. The type of research is applied and analytical-exploratory in nature. The statistical population includes experts in the fields of lacrosse, physical education and media who had conducted research in this field (38 people). Targeted sampling method was used to identify these people. This sampling continued until theoretical saturation was reached and finally 20 people were selected as a sample. Then, 14 people from the statistical population of the previous section declared their readiness to perform cross effects analysis. To analyze the data, the combined methods of the expert panel and cross-sectional effects were used. Introduction of lacrosse and items needed to start the sport in the media, production and broadcast of programs about lacrosse introduction in English to show to foreign tourists, presentation of lacrosse sports documentaries to foreign networks with a focus on education and its introduction, coverage Media coverage of traditional festivals in which polo is also played and encouraging investors for sports tourism by producing incentive programs in the media are among the most important drivers for the development of polo sports tourism capacities with emphasis on is the media; Therefore, it can be concluded that the development of polo sports tourism capacities with an emphasis on the media should be on the agenda of the country's sports tourism managers
کلیدواژهها [English]
- polo sport
- sports media
- foreign tourists
- sports documentary