نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آشنائی با کاربستهای نظریههای ارتباطات در حوزه ورزش در سه بخش (1) مروری بر شش نظریه پراستناد ارتباطات (برجستهسازی، چارچوبسازی، کاشت، مبتنی بر تمایلات، هویتاجتماعی و هژمونیک)؛ (2) معرفی پیوند نسبتاً نوظهور رسانههای اجتماعی و تحقیقات عرصه ارتباطات ورزشی (نظریههای تعامل فرا اجتماعی و استفاده و رضایتمندی) و (3) استفاده از نظریه استفاده و رضایتمندی به عنوان چارچوب مبنائی جهت تجزیه و تحلیل انگیزههای سردار آزمون در استفاده از رسانه اینستاگرم تدوین شده است. برای این منظور از روش تحلیل مضمون به عنوان یک شیوه کارآمد تحلیل کیفی استفاده شد. 100 پست اخیر از مجموع 246 پست صفحه اینستاگرام سردار آزمون جهت استخراج مضامین مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به منظور شناسایی انگیزههای کاربر اینستاگرام شش دسته مضمون اصلی و یازده دسته مضمون فرعی را نشان داد: مضمون اصلی برقراری تعامل با سایر ورزشکاران و هواداران مشتمل بر مضامین فرعی دعا، حب وطن، تشکر و سلام و احوالپرسی؛ مضمون اصلی تفریح مشتمل بر مضمون فرعی ارائه اطلاعات پیرامون علایق و دلبستگیها؛ مضمون اصلی به اشتراک گذاردن اطلاعات مشتمل بر مضامین فرعی ارائه دیدگاه در مورد مربیان و ارائه دیدگاه در مورد سایر ورزشکاران؛ مضمون اصلی برقراری حلقه ارتباطی با محتوا مشتمل بر مضمون فرعی نشان دادن مکانهای مورد علاقه؛ مضمون اصلی طرفداری مشتمل بر طرفداری از سایر ورزشها و مضمون اصلی تبلیغات مشتمل بر مضامین فرعی روابط عمومی و تحریک و تقویت انگیزه.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Inquiry into the applications of communication theories in the field of sport: Instagram content analysis with a focus on Uses and gratifications theory
نویسندگان [English]
- shahrzad Nayyeri
- marjan safari
چکیده [English]
This study for understanding the applications of communication theories in the field of sport was developed in three parts: (1) A review of the six most cited communication theories (Agenda Setting, Framing, Cultivation, Disposition-Based Theory, Social Identity and Hegemonic); (2) A introduction of relatively new link between social media and sport communication studies (Parasocial interaction and uses & gratifications theories) And (3) applying the uses & gratifications theory as the basis for analysing Sardar Azmoun’s motives for using Instagram. For this purpose the content analysis as an efficient method of qualitative analysis was used. 100 recent posts of 246 total posts of Sardar Azmoun’s Instagram were analyzed to extract themes. Data analysis in order to identify the motives of Instagram users showed six major themes and eleven sub-themes: Interactivity with other athletes and fans main theme consisting of Prayer, love of country, thanks and greeting Sub-themes; diversion main theme consisting of providing information about the interests sub-theme; information sharing main theme consisting of offering insights about coaches and offering insights about other athletes sub-themes; linking to content main theme consisiting of pointing fans to places of interest sub-theme; fanship main theme consisitining of sharing their fandom of other sports sub-theme and promotional main theme consisting of endorsing public relations efforts and stimulating motives sub-themes.
کلیدواژهها [English]
- Theory
- Sport communication
- Social Media
- Thematic Analysis