تبلیغات در ورزش
نجف کوثری؛ رضا صابونچی؛ علیرضا زند
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت رفتارهای اخلاقی چهرههای مشهور ورزشی در فضای مجازی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. متخصصان رسانه، اعضای هیئتعلمی آشنا به موضوع تحقیق، مربیان و ورزشکاران مشهور فعال در فضای مجازی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و 12 مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. سپس جهت اطمینان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت رفتارهای اخلاقی چهرههای مشهور ورزشی در فضای مجازی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. متخصصان رسانه، اعضای هیئتعلمی آشنا به موضوع تحقیق، مربیان و ورزشکاران مشهور فعال در فضای مجازی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و 12 مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. سپس جهت اطمینان سه مصاحبه و درنهایت تا 15 نفر ادامه یافت. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرمافزار MaxQDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل مصاحبهها و از نرمافزار iMindMap نسخه 10 بهمنظور ترسیم شبکه مضامین استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که بهمنظور مدیریت رفتارهای اخلاقی ورزشکاران و چهرههای مشهور ورزشی باید تدابیری در بخشهای مختلفی نظیر برنامهریزی، هماهنگی و سازماندهی، نظارت و ارزیابی و اقتصادی (بودجهبندی) باید داشت. نتایج این پژوهش میتواند به شکلگیری و پیادهسازی راهبردهای مؤثری برای مدیریت رفتارهای اخلاقی چهرههای مشهور ورزشی در فضای مجازی کمک کند.
رسانه های ورزشی
فاطمه حقدوستی؛ سید جلیل میر یوسفی؛ حسین بخشنده
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی کسبوکار دیجیتال برای باشگاههای ورزشی در شرایط پساکرونا بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد باشگاههای ورزشی، اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند صورت گرفت و بر اساس اشباع نظری، 18 مصاحبه انجام ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی کسبوکار دیجیتال برای باشگاههای ورزشی در شرایط پساکرونا بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد باشگاههای ورزشی، اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند صورت گرفت و بر اساس اشباع نظری، 18 مصاحبه انجام شد. معیارهای انتخاب شامل تسلط به حوزه بازاریابی خدمات ورزشی، تسلط به حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش، آشنایی با مدیریت کلان باشگاههای ورزشی بود. ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده شامل 6 کد محوری و 17 مقوله اصلی و 49 کد اولیه از تحلیل مصاحبهها بود. کدهای محوری شامل زیرساخت دیجیتال، تجربه مشتری دیجیتال، مدیریت منابع و بهینهسازی، استراتژی بازاریابی دیجیتال، خدمات آموزشی و مربیگری آنلاین و تعامل و ارتباطات اجتماعی میباشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که؛ مشکلات سرمایهگذاری و کمبود اعتبارات که ناشی از نبود سرمایهگذار داخلی و خارجی برای پیشبرد فیزیکی طرحهای زیرساختی در کشور برطرف گردد.
رسانه های ورزشی
سپیده یحیوی؛ مجتبی احمدی؛ امیر دانا؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش رسانههای تعاملی در چارچوب عدالت اجتماعی سازمانهای ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی در گرایشهای مدیریت ورزشی، رسانه ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی (اساتیدی که حداقل 2 الی 3 کار پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش رسانههای تعاملی در چارچوب عدالت اجتماعی سازمانهای ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی در گرایشهای مدیریت ورزشی، رسانه ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی (اساتیدی که حداقل 2 الی 3 کار پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش داشتهاند) و مدیران سازمانهای ورزشی نظیر وزارت و ادارات ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (16 نفر). ملاک اتمام مصاحبهها رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده مدل پژوهش شامل 6 مضمون فراگیر، 14 مضمون سازمان دهنده و 42 مضمون پایه بود. شبکه مضامین شناسایی شده، یک مدل چندسطحی از روابط بین رسانههای تعاملی و عدالت اجتماعی را نشان میدهد که در آن آموزش و فناوری بهعنوان زیربنای مدل عمل کرده، شفافیت رسانهای بهعنوان یک واسطه کلیدی ایفای نقش میکند، عدالت اجتماعی بهعنوان هدف نهایی دنبال میشود، و شایستهسالاری به همراه حمایت عمومی این اهداف را تقویت میکنند. در نهایت، این مدل بر گسترش فرهنگ عدالت اجتماعی تأثیر میگذارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که سازمانهای ورزشی باید بهصورت دورهای نیازهای آموزشی کارکنان خود را ارزیابی کنند و برنامههای آموزشی و فناوری مناسب ارائه دهند. همچنین سازمانها باید از رسانههای نوین برای بهینهسازی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی و افزایش کارایی استفاده کنند.
رسانه های ورزشی
ابوالفضل نشاطی زنوز؛ محسن صادقی؛ سیما مکاری ساعی؛ ایوب حیدری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی درسآموختههای مدیریت ورزشی از فیلمهای ورزشی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش فیلمهای ورزشی برتر در جشنوارههای ملی و بینالمللی بودند که از بین آنها چهار فیلم ورزشی ملی و چهار فیلم ورزشی بینالمللی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی درسآموختههای مدیریت ورزشی از فیلمهای ورزشی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش فیلمهای ورزشی برتر در جشنوارههای ملی و بینالمللی بودند که از بین آنها چهار فیلم ورزشی ملی و چهار فیلم ورزشی بینالمللی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استیرلینگ (2001) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که درسآموختههای مدیریت ورزشی که از فیلمهای ورزشی شناسایی شدهاند شامل 9 دسته حمایتی (حمایت از انتقاد سازنده، لزوم حمایت همهجانبه و همدلی)، مدیریت منابع انسانی مناسب (جذب و نگهداشت مناسب، استعدادیابی مناسب و در نظر گرفتن اصل تفاوت فردی)، اخلاقی (مسئولیتپذیری، اخلاقمداری و روحیه جوانمردی)، هدفمند بودن و تلاش برای رسیدن به هدف (تسلیم نشدن، داشتن پشتکار زیاد و داشتن هدف مناسب)، ارتقای شخصیتی (قدرت سازگاری بالا داشتن، اعتماد به نفس بالا، توانایی تحمل جایگاه بالا، ارتقای روحی-روانی ورزشکاران و بینش قوی داشتن)، جامعهگرایی (مردمداری، نگه داشتن مرز مناسب بین ورزش و سیاست و ارتقای فرهنگی)، مدیریتی (اردوهای بینالمللی قوی، رفع موانع قانونی، مدیریت دانش و توجه به عملکرد به جای نتیجهگرایی)، استفاده از فرصتها (استفاده از پتانسیلها، مدیریت محیطی و فرصتطلب بودن) و اعتدالگرایی (عدالتمحوری و برقراری تعادل کار و زندگی) میباشند. بنابراین از درسآموختههای فیلمهای ورزشی میتوان در تمام ابعاد مدیریت ورزشی اعم از برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل استفاده کرد.
رسانه های ورزشی
حامد ابراهیمی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ فریبا محمدیان؛ حسن قاسمعلیپور
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی پایدار فعالیتهای رسانهای سازمانهای ورزشی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه مدیریت پایدار، رسانه و همچنین مدیران سازمان-های ورزشی بودند (19 نفر). روش نمونهگیری هدفمند بود و مصاحبهها تا رسیدن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی پایدار فعالیتهای رسانهای سازمانهای ورزشی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه مدیریت پایدار، رسانه و همچنین مدیران سازمان-های ورزشی بودند (19 نفر). روش نمونهگیری هدفمند بود و مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرمافزار MaxQDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل مصاحبهها استفاده گردید. یافتهها نشان داد 4 مضمون فراگیر، 12 مضمون سازماندهنده و 52 مضمون پایه به دست آمد. رسانهها از طریق استراتژیهای آگاهیرسانی، استفاده از پلتفرمهای دیجیتال و تعامل مستمر با مخاطبان، تأثیر زیادی بر ترویج مسئولیت اجتماعی دارند. سازمانهای ورزشی نیز با حمایت از اقشار آسیبپذیر و مشارکت در پروژههای اجتماعی، مسئولیت اجتماعی خود را تقویت میکنند. ارزیابی مستمر تأثیرات اقدامات رسانهای و اجتماعی از طریق نظرسنجیها و تحلیل دادهها، به شناسایی نقاط قوت و ضعف در استراتژیهای جاری کمک میکند.
رسانه های ورزشی
محمد رهبری نژاد؛ غلامرضا فرجی؛ سعید قربانی؛ سپیده قطنیان
چکیده
هدف از این پژوهش، تدوین الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصین دیپلماسی و استراتژی ورزشی و رسانه ورزشی است که شامل مدیران، مسئولان اجرایی فدراسیون ورزشهای حرفهای و صاحبنظران صنعت ورزش و استراتژی ورزشی در رشته های های ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تدوین الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصین دیپلماسی و استراتژی ورزشی و رسانه ورزشی است که شامل مدیران، مسئولان اجرایی فدراسیون ورزشهای حرفهای و صاحبنظران صنعت ورزش و استراتژی ورزشی در رشته های های مختلف مدال آور همچون کشتی، وزنه برداری، دو میدانی، بسکتبال، فوتبال، والیبال و متخصصین حوزه رسانه ورزشی (اساتید رسانه، نخبگان رسانه ورزشی) تشکیل میدهند (18 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. 40 مضمون پایه و هفت مضمون سازماندهنده منابع انسانی، همگرایی ملی، قوانین و مقررات، امکانات زیرساختها، محتوای رسانهها، فعالیت رسانهای سازمانهای ورزشی و اقدامات مدیریتی کلان از جمله فاکتورهای الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش میباشد.
رسانه های ورزشی
جلال رستمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی در افشای فساد ورزشی و شناسایی فرصتها و چالشهای مرتبط با این موضوع انجام شد. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه صورت گرفت. جامعه آماری شامل خبرنگاران ورزشی، فعالان رسانههای اجتماعی، کارشناسان رسانه ورزشی، مدیران ورزشی و اساتید دانشگاه بود که در موضوع ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی در افشای فساد ورزشی و شناسایی فرصتها و چالشهای مرتبط با این موضوع انجام شد. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه صورت گرفت. جامعه آماری شامل خبرنگاران ورزشی، فعالان رسانههای اجتماعی، کارشناسان رسانه ورزشی، مدیران ورزشی و اساتید دانشگاه بود که در موضوع افشای فساد ورزشی از طریق رسانههای اجتماعی تجربه و مشارکت داشتند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و درنهایت ۱۸ نفر از این افراد بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی پستها و مطالب منتشرشده در رسانههای اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که رسانههای اجتماعی فرصتهایی مانند دسترسی سریع به اطلاعات، انتشار مستندات بدون واسطه، الزام مسئولان به پاسخگویی، ایجاد شبکههای همکاری برای افشاگری، افزایش نظارت مردمی و بازسازی اعتماد عمومی را فراهم میکنند. این فرصتها سبب کاهش قدرت پنهانکاری متخلفان و تشویق افراد به مشارکت در مبارزه با فساد میشوند. در مقابل، چالشهایی مانند پیگردهای قانونی، تهدیدهای امنیتی، انتشار اطلاعات جعلی، فشارهای روانی بر افشاگران، ضعف امنیت پلتفرمها و مقاومتهای فرهنگی میتواند اثربخشی افشاگریها را محدود کند و پیامدهایی منفی برای افشاگران به همراه داشته باشد. درنتیجه، رسانههای اجتماعی باوجود چالشهای متعدد، بهعنوان ابزاری مؤثر برای افشای فساد ورزشی و ارتقاء شفافیت شناخته میشوند.
رسانه های ورزشی
مریم جعفری؛ طیبه سادات زرگر؛ اکبر آفرینش خاکی؛ رضا نیکبخش
چکیده
پژوهش حاضر باهدف آیندهپژوهی سبک زندگی ورزشکاران نخبه با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی انجام شد. روش مورداستفاده در ایـن پژوهـش برنامهریـزی مبتنی بر سـناریو اسـت که در هشـت گام طراحـی و پیـاده شـده اسـت. روش گـردآوری داده در ایـن پژوهـش کیفـی و بـا اسـتفاده از مصاحبـه، پنـل خبرگـی و پیمایش دلفی اسـت. 20 نفر از دارای دانـش تخصصـی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف آیندهپژوهی سبک زندگی ورزشکاران نخبه با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی انجام شد. روش مورداستفاده در ایـن پژوهـش برنامهریـزی مبتنی بر سـناریو اسـت که در هشـت گام طراحـی و پیـاده شـده اسـت. روش گـردآوری داده در ایـن پژوهـش کیفـی و بـا اسـتفاده از مصاحبـه، پنـل خبرگـی و پیمایش دلفی اسـت. 20 نفر از دارای دانـش تخصصـی و یـا تجربـه عملـی بهعنوان اعضای گروه مشارکتکننده در پژوهش بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سـناریو ویـزارد بـرای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده اسـت. یافتههـای ایـن پژوهـش در دو بخـش ارائهشده اسـت. بخش اول شـامل شناسـایی و دسـتهبندی مؤلفههای کلیـدی، پیشرانها و عـدم قطعیتهـای مرتبـط اسـت. پنج پیشـران فرصتهای تجاری و مالی، فرهنگ و مسئولیت اجتماعی، ارتباط با رسانهها و افراد حرفهای، توسعه مهارتهای دیجیتال و مشارکت در فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی در ایـن بخـش تعیینشده و روابـط اثرگـذاری و اثرپذیـری میـان مؤلفهها تحلیلشده اسـت. بخش دوم به شناسـایی و توصیف سـناریوهای محتمل و سـازگار بر اساس پیشـرانها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداختـه اسـت. بر اساس این پیشرانها، چهار سناریوی محتمل استخراج شد که مهمترین آنها "توسعه کامل" و "رکود اجتماعی و تجاری" هستند. راهبردهای پیشنهادی برای توسعه سبک زندگی ورزشکاران نخبه شامل تقویت فرصتهای تجاری، ارتقاء مسئولیت اجتماعی، بهبود روابط رسانهای، توسعه مهارتهای دیجیتال و افزایش مشارکت اجتماعی است. این یافتهها میتوانند به متولیان ورزشی و سیاستگذاران برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود سبک زندگی ورزشکاران نخبه در عصر گسترش شبکههای اجتماعی کمک کنند.
رسانه های ورزشی
محمد رضا میری؛ رحیم شیرازی نژاد؛ علی میرحسینی
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی نقش رسانهها در استعدادیابی ورزشهای پایه و ارائه پیشنهاداتی برای بومیسازی الگوهای موفق رسانهای در ایران انجامشده است. روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون بوده و دادهها از طریق بررسی اسناد، متون علمی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۹ نفر از متخصصان حوزه رسانه و ورزش گردآوریشده است. ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی نقش رسانهها در استعدادیابی ورزشهای پایه و ارائه پیشنهاداتی برای بومیسازی الگوهای موفق رسانهای در ایران انجامشده است. روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون بوده و دادهها از طریق بررسی اسناد، متون علمی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۹ نفر از متخصصان حوزه رسانه و ورزش گردآوریشده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی انجامشده و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. روایی و پایایی به تأیید رسید. نتایج پژوهش نشان میدهد که رسانهها میتوانند با ارائه برنامههای تلویزیونی، استفاده از پلتفرمهای دیجیتال و تقویت همکاریهای بینالمللی، نقش کلیدی در شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی ایفا کنند. همچنین، چالشهای اصلی در ایران شامل کمبود برنامههای رسانهای تخصصی، نابرابری دسترسی به رسانهها و محدودیت در بهرهگیری از فناوریهای نوین شناسایی شد. در این راستا، ۲۵ پیشنهاد برای بومیسازی الگوهای موفق رسانهای ارائه گردید که در حوزههای ساختاری، منابعی، فرهنگی-اجتماعی، بینالمللی، فناوری و مالی دستهبندی شدند. این پژوهش نشان میدهد که استفاده بهینه از رسانهها میتواند تأثیرات متعددی در ابعاد کیفی (مانند ارتقای آگاهی عمومی)، کمی (افزایش تعداد ورزشکاران شناساییشده)، عدالت اجتماعی (ایجاد فرصت برابر در مناطق محروم) و اقتصادی (جذب سرمایهگذاری) داشته باشد. نتایج این تحقیق میتواند به سیاستگذاران و نهادهای مرتبط کمک کند تا با تدوین راهبردهای مؤثر، استعدادیابی در ورزشهای پایه را به سطح مطلوبتری ارتقا دهند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
مریم ایمانیان؛ امین خطیبی؛ صدیقه حیدری نژاد؛ اسمعیل ویسیا؛ اسماعیل صائمی
چکیده
تغییرات سریع سازمانها و محیطهای کاری در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن، سازمانها را به سمت استفاده از تیمها سوق داده است و روشهای تقویت مهارت کار تیمی افراد، مورد توجه قرار گرفته است. لذا با توجه به محبوبیت چشمگیر ورزشهای الکترونیک، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزشهای الکترونیک بر تقویت مهارت کار تیمی کاربران انجام ...
بیشتر
تغییرات سریع سازمانها و محیطهای کاری در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن، سازمانها را به سمت استفاده از تیمها سوق داده است و روشهای تقویت مهارت کار تیمی افراد، مورد توجه قرار گرفته است. لذا با توجه به محبوبیت چشمگیر ورزشهای الکترونیک، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزشهای الکترونیک بر تقویت مهارت کار تیمی کاربران انجام شد. بدینمنظور دانشجویان کارشناسی رشته تربیت بدنی (40 شرکتکننده پسر با میانگین سنی تقریباً 20 سال) به شکل تصادفی انتخاب و پس از اخذ رضایت ایشان، باز هم بهطور تصادفی در دو گروه، یعنی گروه بازی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه بازی در قالب تیمهای دو نفره به مدت هشت هفته به ورزش الکترونیک پرداختند. نتایج بازیها جهت سنجش عملکرد تیمها ثبت شد. برای سنجش تغییرات مهارت کار تیمی هم از پرسشنامه "نقش تیمی بلبین" استفاده شد. یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشاندهنده بهبود عملکرد تیمها از هفته چهارم به بعد و تقویت مهارتهای کار تیمی در اعضای گروه بازی پس از پایان هشت هفته است. این یافتهها به معرفی ورزش الکترونیک به عنوان ابزاری فراتر از سرگرمی و گزینهای ارزشمند برای توسعه مهارت کار تیمی کمک میکند.
رسانه های ورزشی
ژاله معماری؛ سکینه هاشمی؛ مریم فلاح کاظمی
چکیده
اهمیت نقش شبکههای رسانه در مدیریت و تقویت جایگاه فعالیتهای ورزشی و هدایت افراد جامعه به سمت ورزش امری انکارناشدنی است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی محتوای برنامههای شبکه رادیویی ورزش و راهبردهای کیفیتبخشی بود. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری به برنامههای شبکه رادیویی ورزش ایران اختصاص یافت که به منظور ...
بیشتر
اهمیت نقش شبکههای رسانه در مدیریت و تقویت جایگاه فعالیتهای ورزشی و هدایت افراد جامعه به سمت ورزش امری انکارناشدنی است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی محتوای برنامههای شبکه رادیویی ورزش و راهبردهای کیفیتبخشی بود. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری به برنامههای شبکه رادیویی ورزش ایران اختصاص یافت که به منظور تحلیل، برنامههای پخششده در بازه زمانی یکم تا سی و یکم اردیبهشتماه سال 1402 به صورت کل شمار انتخاب شدند. یافتههای تحقیق در دو طبقه اصلی و یازده زیرطبقه قرار گرفتند که طبقه« بررسی محتوایی برنامه شبکه رادیویی ورزش» دارای دو زیرطبقه « مبتنی بر کارکرد» و« مبتنی بر هدف» بود. چهار زیرطبقه خبری، سرگرمی، آگاهی بخشی و نقد و بررسی مربوط به زیرطبقه « مبتنی بر کارکرد» و سه زیرطبقه زنان، رشتههای تخصصی و گروه سنی مربوط به زیرطبقه« مبتنی بر هدف» گزارش شدند. همچنین طبقه دیگر شامل« راهبردهای کیفیتبخشی» بود که این طبقه دارای دو زیر طبقه« مرتبط با رسانه» و« مرتبط با ارگانها و مسئولین دولتی» بود. یافتهها براساس مدل لاسول، نشان داد پوششدهی شبکه رادیویی ورزش در گروه خبررسانی و سرگرمی نسبت به آگاهیبخشی و نقد بیشتر بود. بنابراین پیشنهاد میشود برنامهریزی ویژهای در راستای برنامههای ورزش همگانی/تفریحی، برنامههای مرتبط با بانوان در ورزش، برنامههای متناسب با سایر اقشار سنی به ویژه کودکان و پیشکسوتان توسط سیاستگذاران و متخصصین این عرصه انجام پذیرد.
رسانه های ورزشی
مسلم صالحیان؛ محمد سالاری محمدآباد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانه در توسعه استارتاپهای ورزشی و تأثیر آن بر نظام آموزشوپرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کارشناسان، مدیران رسانهای، مؤسسان استارتاپهای ورزشی، معلمان ورزش مدارس، والدین ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانه در توسعه استارتاپهای ورزشی و تأثیر آن بر نظام آموزشوپرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کارشناسان، مدیران رسانهای، مؤسسان استارتاپهای ورزشی، معلمان ورزش مدارس، والدین دانشآموزان و متخصصان و اساتید حوزه آموزشوپرورش بود. نمونهگیری به روش هدفمند صورت گرفت و ۲۲ نفر از مشارکتکنندگان تا زمان رسیدن به اشباع نظری در پژوهش حضور داشتند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و تحلیل مستندات جمعآوری شد. روایی و پایایی دادهها به تأیید رسید و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که رسانهها از طریق آگاهیبخشی، تبلیغات، تعامل با کاربران، جذب سرمایهگذاری و شبکهسازی میتوانند نقش مهمی در توسعه استارتاپهای ورزشی ایفا کنند. همچنین، استارتاپهای ورزشی با استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، گیمیفیکیشن و اپلیکیشنهای آموزشی، تأثیر مثبتی بر ارتقای مهارتهای ورزشی دانشآموزان، بهبود روشهای آموزشی معلمان و افزایش انگیزه و مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی دارند. این پژوهش خلأهای موجود در پیشینههای مرتبط را پرکرده و بهعنوان یک الگوی جامع، چگونگی تعامل رسانهها و استارتاپهای ورزشی با نظام آموزشوپرورش را تبیین میکند. نتایج میتواند راهنمایی برای سیاستگذاران، معلمان، والدین و مؤسسان استارتاپها در جهت توسعه برنامههای ورزشی و بهبود کیفیت آموزش باشد.
روابط عمومی ورزشی
شفق ابوالقاسمی آتانی؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل و ارائه چارچوب مفهومی بکارگیری نوآوری دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد مضمون (کلارک و براون، 2006) انتخاب شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی مدیریت ورزشی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران، مشاوران ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل و ارائه چارچوب مفهومی بکارگیری نوآوری دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد مضمون (کلارک و براون، 2006) انتخاب شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی مدیریت ورزشی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران، مشاوران و کارشناسان سازمان-ها و کسبوکارهای گردشگری ورزشی) موضوع پژوهش بودند. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 18 نفر انتخاب گردید. نمونهگیری نیز به روش نظری (قضاوتی) و بر مبنای تخصص، تجربه و مسئولیت صاحبنظران انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده بود.جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چهار مرحلهای با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. مضامین مستخرج شامل 5 مضمون کلی، 11 مضمون اصلی، 29 مضمون فرعی و 135 کد محوری بود و براساس آن شبکه مضامین ترسیم گردید. مضامین کلی شامل؛ این شبکه مفاهیم جریان روابط و زنجیره عوامل؛ پیشرانهای محیطی تحول دیجیتال در خدمات گردشگری ورزشی، ظرفیت سیستمی نوآوری در گردشگری ورزشی، دیجیتالیسازی سیستم کسب وکار در مقاصد گردشگری ورزشی، ارتقای کاربری فضاهای تفریحی ورزشی و توسعه برد گردشگری فضاهای تفریحی ورزشی را در بر میگیرد. براساس یافتهها میتوان گفت که بکارگیری نوآوری مبتنی بر تحول دیجیتال برای ارتقای کاربری و بُرد مقصدهای گردشگری ورزشی کشور یک فرایند چندسطحی و چندبعدی است که از طریق زمینهیابی محیطی و ظرفیتسازی سیستمی به ظرفیت و سازوکارهای اجرایی حاصل میشود. از این رو پیشنهاد میشود چارچوب ارائه شده برای تحلیل و برنامه-ریزی در تحول صنعت گردشگری ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.
رسانه های ورزشی
داریوش معرفت
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مدلسازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر شکلگیری تصویر مطلوب از باشگاههای والیبال با نقش میانجی رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کمی، میدانی-کتابخانهای و همبستگی بود. جامعه آماری شامل هواداران والیبال در شهر ارومیه بودند که با توجه به نتایج نرمافزار جیپاور و با روش تصادفی ساده، ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف مدلسازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر شکلگیری تصویر مطلوب از باشگاههای والیبال با نقش میانجی رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کمی، میدانی-کتابخانهای و همبستگی بود. جامعه آماری شامل هواداران والیبال در شهر ارومیه بودند که با توجه به نتایج نرمافزار جیپاور و با روش تصادفی ساده، 194 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچه لی و پارک (2007)، رسانههای اجتماعی جهانبانی (1397) و تصویر ذهنی برند اورث و گرین (2009) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر بررسی توصیفی، از مدلسازی معادلات ساختاری و همچنین آزمون سوبل در نرمافزارهای SPSS ورژن 23 و SMARTPLS ورژن 3.1.1 و در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و ارتباطات یکپارچه بازاریابی (001/0=p؛ 695/9=t) و رسانههای اجتماعی (001/0=p؛ 466/5=t) تاثیر مثبت و معنیداری بر تصویر مطلوب از باشگاههای والیبال دارند و ارتباطات یکپارچه بازاریابی تاثیر مثبت و معنیداری بر رسانههای اجتماعی نیز دارد (001/0=p؛ 610/25=t). نتایج تحقیق همچنین نشان داد که رسانههای اجتماعی در تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر شکلگیری تصویر مطلوب از باشگاههای والیبال نقش میانجی ایفا میکند (001/0=p؛ 560/9=z). بنابراین ارتباطات مؤثر و مداوم بازاریابی با مخاطبان و استفاده مناسب از رسانههای اجتماعی میتواند موجب شکلگیری تصویر مطلوبی از باشگاههای والیبال در ذهن مخاطبان و هوادارن شود.
رسانه های ورزشی
علیرضا آراسته؛ ایمان صفائی؛ باقر مرسل
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان کشور بود. تحقیق از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی انتخاب شد. مطلعان کلیدی جهت انجام مصاحبه شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیریت رسانه، جامعهشناسی ورزشی و منابع انسانی متخصص در زمینه موضوع پژوهش باسابقه انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه، ورزشکاران ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان کشور بود. تحقیق از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی انتخاب شد. مطلعان کلیدی جهت انجام مصاحبه شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیریت رسانه، جامعهشناسی ورزشی و منابع انسانی متخصص در زمینه موضوع پژوهش باسابقه انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه، ورزشکاران نخبه و مربیان فعال در رسانههای ورزشی و دارای تحصیلات دکتری که بهصورت هدفمند مورد مصاحبه قرار میگیرند و تا زمان رسیدن به اشباع نظری فرایند مصاحبه ادامه پیدا نمود (20 نفر). در بخش کمی نیز جمعیت مشارکتکننده در پژوهش شامل ورزشکاران نخبه و جوان ورزشی که دارای مدالهای بینالمللی در رشتههای مختلف ورزشی میباشند (287 نفر). از مصاحبه و پرسشنامه (برگرفته از بخش کیفی و 38 سؤال و 6 مؤلفه) استفاده شد و روایی و پایایی ابزارها به تأیید رسید. نتایج کدگذاری نشان داد که 38 کد مفهومی و 6 کد محوری سواد رسانهای، کنترل رفتار در رسانه، سبک زندگی، رفتار تیمی، فرهنگسازی و تمرکز بر ورزش، از آیتمها و مؤلفههای اصلی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان میباشد. از آزمون فریدمن بهمنظور اولویتبندی ابعاد شناساییشده استفاده گردید و مشخص شد که توسعه سواد رسانهای از اولویت بالاتری برخوردار میباشد. در انتها نیز، چهارچوب برنامه آموزشی توسعه هویت رسانهای ورزشکاران نخبه جوان طراحی گردید.
رسانه های ورزشی
نرجس حسابی مقدم؛ کاظم چراغ بیرجندی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سواد فضای مجازی(دیجیتال) در کسب وکارهای ورزشی با روش داده بنیاد انجام شده است. این پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش پژوهش داده بنیاد و روش استراس کوربین انجام شده است. جامعه آماری شرکتکنندگان خبره حاضر در این پژوهش شامل: اساتید صاحب نظر در حوزه رسانههای ورزش، اساتید حوزه کارآفرینی ...
بیشتر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سواد فضای مجازی(دیجیتال) در کسب وکارهای ورزشی با روش داده بنیاد انجام شده است. این پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش پژوهش داده بنیاد و روش استراس کوربین انجام شده است. جامعه آماری شرکتکنندگان خبره حاضر در این پژوهش شامل: اساتید صاحب نظر در حوزه رسانههای ورزش، اساتید حوزه کارآفرینی و کسب وکارهای ورزشی و پژوهشگران دارای مقالات در بخش سواد دیجیتال و کارآفرینی بودند. نمونه آماری 12 نفر از افراد خبره بودندکه به صورت نمونهگیری هدفمند برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافتند. دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش استراس و کوربین تحلیل شدند. اعتبار دادهها براساس درصد توافق درون موضوعی برابر با 80/0 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که 101 کد اولیه با 28 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی درقالب ابعاد پنجگانه مدل پارادایمی الگوی سواد فضای مجازی(دیجیتال) در کسب وکارهای ورزشی را تشکیل دادند که مهترین پیامدها، رشد تبلیغات، مشتری مداری و بازاریابی اینستاگرامی در کسب و کارهای ورزشی است. پیشنهاد میشود، از شیوه های بازاریابی اینستاگرامی و تبلیغات نوین در جهت توسعه و رشد کسب وکارهای ورزشی استفاده گردد.
تبلیغات در ورزش
امیرمحمد نصیری؛ افشار نوری روش؛ حبیب هنری
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی تحلیل احساسات دیدگاههای در درک چگونگی واکنشها و احساسات طرفداران نسبت به حمایت مالی شرکت رایتل از استقلال انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دیدگاههای منتشر شده توسط کاربران در پست منتشر شده در دو صفحه رسمی باشگاه استقلال و شرکت رایتل در اینستاگرام بود. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل احساسات ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی تحلیل احساسات دیدگاههای در درک چگونگی واکنشها و احساسات طرفداران نسبت به حمایت مالی شرکت رایتل از استقلال انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دیدگاههای منتشر شده توسط کاربران در پست منتشر شده در دو صفحه رسمی باشگاه استقلال و شرکت رایتل در اینستاگرام بود. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل احساسات انجام شد. دادهها به کمک زبان برنامهنویسی پایتون از پستها استخراج و با استفاده از کتابخانه TextBlob مورد تحلیل قرار گرفتند. این روش با اندازهگیری دو متغیر «قطبیت» (بیانگر مثبت یا منفی بودن احساسات) و «ذهنیت» (نمایانگر عینی یا ذهنی بودن نظرات) به دستهبندی و تحلیل نظرات پرداخت. نتایج نشان داد که میانگین قطبیت دیدگاهها در پست باشگاه استقلال 0.321+ و در پست شرکت رایتل 0.445+ است که بیانگر نگرش مثبت طرفداران نسبت به حمایت مالی است. همچنین، میانگین ذهنیت در پست استقلال 0.721+ و در پست رایتل 0.699+ به دست آمد که نشاندهنده تمایل نظرات به سمت عواطف و برداشتهای شخصی بود. یافتهها حاکی از این است که حمایت مالی رایتل توسط طرفداران عمدتاً به طور مثبت درک شده و بیانگر این است که حمایت مالی هوشمندانه در حوزه ورزش میتواند به تقویت ارتباط با هواداران کمک کند. این نتایج به باشگاهها و حامیان مالی کمک میکند تا از ابزار تحلیل احساسات برای درک دقیقتر دیدگاههای طرفداران و افزایش تعاملات مثبت بهره ببرند.
رسانه های ورزشی
منصوره ابوجعفری؛ اسرا عسکری؛ محمد علی نودهی؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه
چکیده
این پژوهش باهدف طراحی استراتژیهای رسانهای برای مقابله با تهاجمات فرهنگی و اجتماعی در حوزه ورزش انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود که دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 17 نفر از کارشناسان، پژوهشگران و متخصصان حوزه رسانه و ورزش گردآوری شد. معیار انتخاب نمونه ها، داشتن حداقل 5 سال سابقه شغلی و تحصیلات ...
بیشتر
این پژوهش باهدف طراحی استراتژیهای رسانهای برای مقابله با تهاجمات فرهنگی و اجتماعی در حوزه ورزش انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود که دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 17 نفر از کارشناسان، پژوهشگران و متخصصان حوزه رسانه و ورزش گردآوری شد. معیار انتخاب نمونه ها، داشتن حداقل 5 سال سابقه شغلی و تحصیلات حداقل کارشناسی بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند با رویکرد ملاک محور انجام شد. روایی(محتوا و همزمان) و پایایی(توافق بین کدگذاران) مصاحبهها به تأیید رسید. یافتهها نشان داد که 7 مضمون فراگیر تولید محتوای فرهنگی-ورزشی، تقویت سواد رسانهای عمومی، بهرهگیری از فناوریهای نوین، ایجاد اتحاد رسانهای داخلی، مقابله با پیامهای مخرب خارجی، ترویج ورزش بهعنوان ابزار فرهنگی و تدوین سیاستهای کلان رسانهای، 24 مضمون سازماندهنده و 112 مضمون پایه از راهبردهای مقابله با تهاجم فرهنگی و اجتماعی در ورزش است. این پژوهش نشان میدهد که رسانههای ورزشی، فراتر از نقش سنتی خود در اطلاعرسانی، میتوانند بهعنوان ابزاری مؤثر در مدیریت چالشهای فرهنگی و اجتماعی عمل کنند. یافتهها حاکی از آن است که هماهنگی میان سیاستهای رسانهای، تقویت زیرساختهای داخلی، و توسعه تعاملات فرهنگی از طریق رسانههای ورزشی، میتواند به حفظ ارزشهای بومی و مقابله با تأثیرات فرهنگی مخرب کمک کند. در این راستا، تدوین و اجرای سیاستهای رسانهای کارآمد، نهتنها به ارتقای هویت ملی کمک میکند، بلکه بستری برای توسعه پایدار رسانههای ورزشی و تقویت مشارکت عمومی فراهم میآورد.
رسانه های ورزشی
آرش زارعی؛ شیرین زردشتیان؛ همایون عباسی؛ حسین عیدی؛ لقمان امامقلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر رسانهها و دگرگونی مسیر تحرک اجتماعی زنان ورزشکار: از کلیشهزدایی تا الگوسازی می باشد. در این پژوهش چهار مقوله ایجاد توسعه و پیشرفت رسانههای دیجیتال، تغییر الگوهای مصرف رسانهای، افزایش تمایل ورزشکاران به برندسازی شخصی و تغییر نگرشهای اجتماعی و فرهنگی به عنوان شرایط علی، مسیرهای متعدد شغلی در ورزش، توسعه مسیرهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر رسانهها و دگرگونی مسیر تحرک اجتماعی زنان ورزشکار: از کلیشهزدایی تا الگوسازی می باشد. در این پژوهش چهار مقوله ایجاد توسعه و پیشرفت رسانههای دیجیتال، تغییر الگوهای مصرف رسانهای، افزایش تمایل ورزشکاران به برندسازی شخصی و تغییر نگرشهای اجتماعی و فرهنگی به عنوان شرایط علی، مسیرهای متعدد شغلی در ورزش، توسعه مسیرهای آموزشی در مدیریت ورزشی، توسعه مسیرهای آموزشی در مدیریت ورزشی و کنترل تغییرات فرهنگی و ادراک عمومی در تثبیت رسانهها و دگرگونی مسیر تحرک اجتماعی زنان ورزشکار عوامل اصلی زمینه ای، عوامل رسانهای و ارتباطی و عوامل روانشناختی و اجتماعی به عنوان مقوله های مداخله گر در نظر گرفته شده است. همچنین چهار عامل رسانهها و ترویج فرهنگ و ارزشها، رسانهها و سیاستهای اجتماعی، رسانهها و ارتباطات عمومی ورزشکاران و رسانهها و نقش اجتماعی ورزشکاران به عنوان مقوله محوری انتخاب شد. پژوهشگر با توجه به مجموعه مفاهیمی که از لا به لای مصاحبه ها و کدهای نهایی استخراج شده، مقوله فرعی را استراتژی آگاهیبخشی و آموزش، استراتژی بازاریابی و تبلیغات برای ترویج تحرک اجتماعی، استراتژی برندسازی اجتماعی ورزشکاران نامگذاری کرده است. بخش آخر مدل رسانهها و دگرگونی مسیر تحرک اجتماعی زنان ورزشکار: از کلیشهزدایی تا الگوسازی شامل پیامد های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فردی است. بنابراین مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی دارای پیامدهای مثبت متعددی در سطوح اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فردی است. بنابراین، ضروری است که سیاستگذاران و نهادهای مرتبط، با رفع موانع موجود و فراهمسازی تسهیلات لازم، زمینه را برای افزایش حضور زنان در عرصههای ورزشی فراهم کنند.
رسانه های ورزشی
سیده طاهره موسوی راد؛ حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر کیفیت خدمات آموزشی الکترونیکی بر وفاداری دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کرج با نقش میانجی رضایتمندی می باشد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی، کاربردی و مقطعی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی در سال مهر 1403 می باشند. حجم نمونه 216 نفر با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر کیفیت خدمات آموزشی الکترونیکی بر وفاداری دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کرج با نقش میانجی رضایتمندی می باشد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی، کاربردی و مقطعی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی در سال مهر 1403 می باشند. حجم نمونه 216 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد پرسشنامه رضایتمندی چن و لین (2019)، پرسشنامه کیفیت خدمات یادگیری الکترونیکی فام و همکاران (2019) و پرسشنامه وفاداری مشتریان آلن (1990) است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان میدهد که کیفیت خدمات یادگیری الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی و وفاداری کاربران دارد. بهویژه، رضایتمندی بهعنوان یک متغیر میانجی، نقش مهمی در تسهیل تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری ایفا میکند. با توجه به افزایش کاربران اینترنت و روند رو به رشد یادگیری الکترونیکی، بهبود کیفیت خدمات آموزشی بهویژه در دانشگاهها ضروری است. این یافتهها بر اهمیت ارتقاء کیفیت خدمات یادگیری الکترونیکی تأکید دارند و نشان میدهند که دانشگاهها باید به نیازهای دانشجویان پاسخ دهند و اقداماتی برای بهبود تجربه یادگیری و خدمات رفاهی انجام دهند. در نهایت، این تحلیل تأکید میکند که توجه به کیفیت خدمات نه تنها میتواند رضایت دانشجویان را افزایش دهد، بلکه به وفاداری آنها و در نتیجه به موفقیت و پایداری بلندمدت مؤسسات آموزشی کمک خواهد کرد.
رسانه های ورزشی
سارا ترابی؛ سپیده قطنیان؛ زهره افشارمند؛ مطهره مصلحی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل استفاده از کارت امتیازی متوازن (BSC) بهعنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک برای بهبود فعالیتهای رسانهای در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان مدیریت ورزشی (اساتید و پژوهشگران حوزه مدیریت ورزشی)، مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل استفاده از کارت امتیازی متوازن (BSC) بهعنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک برای بهبود فعالیتهای رسانهای در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان مدیریت ورزشی (اساتید و پژوهشگران حوزه مدیریت ورزشی)، مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران و مسئولین روابط عمومی و رسانه سازمان ورزش شهرداری تهران تشکیل دادند که نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شدند و جمع-آوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت (19 نفر)؛ ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرمافزار MaxQDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل مصاحبهها استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری ازنظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که راهکارهای بهبود فعالیتهای رسانهای در سازمان ورزش شهرداری تهران در چهار منظر مالی، مشتریان، رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی می-باشد. بهطورکلی مدل کارت امتیازی متوازن بهعنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک میتواند به بهبود فعالیتهای رسانهای در سازمان ورزش شهرداری تهران کمک کند. با تمرکز بر چهار منظر مالی، مشتریان، رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی، سازمان میتواند به بهبود عملکرد رسانهای خود دست یابد و به اهداف استراتژیک خود نزدیکتر شود.
رسانه های ورزشی
محمد جواد کاکه؛ سیروس احمدی؛ غلامرضا خاکساری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی ورزشکاران از طریق فضای مجازی بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (الگوی سیستماتیک اشتراوس و کوربین) است که ازنظر هدف بنیادی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمامی نخبگان مدیریت ورزشی، ورزشکاران و فعالان حوزه تجارت و کسبوکار ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی ورزشکاران از طریق فضای مجازی بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (الگوی سیستماتیک اشتراوس و کوربین) است که ازنظر هدف بنیادی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمامی نخبگان مدیریت ورزشی، ورزشکاران و فعالان حوزه تجارت و کسبوکار ورزشی در بستر رسانههای اجتماعی و فعالان اقتصادی این حوزه و متخصصین فناوری اطلاعات میباشد که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخابشدهاند (20 نفر). تجزیهوتحلیل دادهها جهت کدگذاری باز، محوری و گزینشی از رویکرد کیفی گراندد تئوری (تئوری زمینهای) استفاده شد و با تحلیل مصاحبهها، کدگذاری باز انجام گرفت. بر اساس کدهای باز شناساییشده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی الگوی نظری توسعه پیدا کرد، سپس الگوی پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهند که درآمدزایی ورزشکاران نخبه از طریق فضای مجازی تحت تأثیر شرایط علی مانند زیرساختهای فناوری و دانش دیجیتال، شرایط زمینهای شامل حمایتهای سازمانی و نقش دولت و شرایط مداخلهگر ازجمله چالشهای اقتصادی و قانونی قرار دارد. راهبردهای مؤثر مانند تقویت تیمهای مدیریتی، بهرهگیری از فناوریهای نوین و طراحی کمپینهای بازاریابی دیجیتال میتوانند به توسعه این فرایند کمک کنند. پیامدهای این فرایند شامل رشد اقتصادی، گسترش فرهنگ ورزشی و بهبود شاخصهای اجتماعی است.
رسانه های ورزشی
عباس عاقل؛ اکرم اصفهانی نیا؛ مجتبی احمدی؛ ناصر بای؛ محمد علی نودهی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مؤلفههای رهبری تحول دیجیتال و ارتباط آن با توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل سه گروه اساتید ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مؤلفههای رهبری تحول دیجیتال و ارتباط آن با توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل سه گروه اساتید دانشگاهی (که حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش انجام داده باشند)، کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی (باسابقه حداقل 10 سال) و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی (باسابقه بیش از 5 سال) بود. از روش نمونهگیری هدفمند بهمنظور انتخاب مصاحبهشوندگان استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی را مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی به تعداد 240 نفر تشکیل دادند و نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 144 نفر و بهصورت در دسترس در نظر گرفته شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مصاحبه، پرسشنامه مستخرج از مصاحبه و پرسشنامه استاندارد بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که مضمون فراگیر رهبری جمعی، رهبری عقلایی، رهبری عاطفی و رهبری معنوی و هفت مضمون سازماندهنده ازجمله ابعاد تشکیلدهنده رهبری زمینهساز تحول دیجیتالی ادارات ورزش و جوانان خراسان شمالی میباشد.