مهارت های ارتباطی در ورزش
فرهاد ابراهیمی؛ رامتین بهشتی؛ صمد لعل بذری؛ مهدی طالب پور
چکیده
منازعات گفتمانی در سازمانها سبب ایجاد تغییر و بازتولید واقعیتهای اجتماعی میگردد.این پژوهش در نظر دارد به تحلیل تعارض گفتمانی بین رئیس فدراسیون کشتی و معاون حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش در جریان مجمع عمومی و سالیانه فدراسیون کشتی بپردازد تا دریابد مهمترین گفتمانها و نشانههای نهفته در این رویداد ارتباطی چیست؟ این پژوهش ...
بیشتر
منازعات گفتمانی در سازمانها سبب ایجاد تغییر و بازتولید واقعیتهای اجتماعی میگردد.این پژوهش در نظر دارد به تحلیل تعارض گفتمانی بین رئیس فدراسیون کشتی و معاون حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش در جریان مجمع عمومی و سالیانه فدراسیون کشتی بپردازد تا دریابد مهمترین گفتمانها و نشانههای نهفته در این رویداد ارتباطی چیست؟ این پژوهش با استفاده از چارچوب نظری تحلیل گفتمان و با تکیه بر سطوح تحلیل جان فیسک اجراشده است. یافتهها نشان داد که در این نزاع دو طرف گفتوگو برای به اقناع رسیدن و پیروزی در بحث از سازگاریهای مفهومی، شناختی و زبانی استفاده کردهاند. بهطوریکه رئیس فدراسیون کشتی بااستفاده ازانگارههای فرهنگی، نیروهای کلامی و حالتهای هیجانی در رفتاروزبان بدن سعی دربیاعتباری ادعاهای طرف مقابل وبرنده بیرون آمدن ازمنازعه را داشتهانددر طرف مقابل معاون وزیربا پرهیز از تماس چشمی، دوری از حالتهای هیجانی درکلام و زبان بدن و استفاده ازاصول ادراکات شناختی سعی درحفظ اوضاع و شرایط گفتگوبه نفع خودداشتهانداین درحالی است که هردو طرف ضمن محق دانستن خود سعی درمغلوبه کردن بحث به سود خو بدون توجه به مرزهای شناختهشده گفتگو داشتهاند و در این مسیر خودآگاه و یا ناخودآگاه از تکنیکهای برتری مباحثه استفاده نمودهاند.ازآنجاییکه نحوه صحیح گفتوگو، نیازمند مهارتهای ویژه است و قواعد و اصول خاصی را بر مشارکتکنندگان تحمیل میکندلذا پیشنهاد میشود مدیران از تحمیل اندیشههای خود دست بکشند، خود را از تنها اندیشیدن رها کنند، صدای یکدیگر را بشنوند،طرف مقابل را درک کنند،مهارت خوب شنیدن را ارتقا بخشند،بر اهداف مشترک خود متمرکز باشندو بدون پیشزمینههای فکری خود نسبت بهطرف مقابل وارد گفتگو شوند