رسانه های ورزشی
رزگار پورمعروف؛ علی افروزه؛ محمد پورکیانی
چکیده
در مطالعه حاضر برای توضیح رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی از طریق اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده که در رسانههای اجتماعی با آن آشنا شده بودند، از مدل AIDA (توجه، علاقه، میل و قصد رفتاری) و TAM (مدل پذیرش فناوری) استفاده شد؛ بنابراین هدف پژوهش، تأثیر رسانههای اجتماعی بر فرایند بهکارگیری اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده توسط مشتریان ...
بیشتر
در مطالعه حاضر برای توضیح رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی از طریق اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده که در رسانههای اجتماعی با آن آشنا شده بودند، از مدل AIDA (توجه، علاقه، میل و قصد رفتاری) و TAM (مدل پذیرش فناوری) استفاده شد؛ بنابراین هدف پژوهش، تأثیر رسانههای اجتماعی بر فرایند بهکارگیری اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده توسط مشتریان محصولات ورزشی با تأکید بر مدل آیدا و مدل پذیرش فناوری بود. پژوهش حاضر از حیث ماهیت از دسته پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، مشتریان محصولات ورزشی بودند که از طریق رسانههای اجتماعی با اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده آشنا شده بودند و حداقل یکبار تجربه استفاده از اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده را برای خرید محصولات ورزشی داشتند. تعداد 384 مشارکتکننده بهصورت دردسترس از کاربرانی انتخاب شدند که از طریق شبکههای اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) با اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده آشنا بودند و تجربه استفاده از برنامههای خرید واقعیت افزوده را داشتند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه مدل AIDA و TAM بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها و سنجش اثربخشی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS4 بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که توجه و علاقه بر باورهای رفتاری در مدل پذیرش فناوری تأثیر مثبت و معناداری میگذارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که رسانههای اجتماعی بهعنوان یک عنصر بیرونی در فرایند پذیرش اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده عمل میکنند که با تأثیر مثبت بر نگرش کاربران به پذیرش فناوری جدید، نقشی واسطهای را در ایجاد میل به استفاده از پلیکیشنها را ترویج میکنند. تبلیغ اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده در شبکههای اجتماعی میتواند فرایند آشنایی تا بهکارگیری این اپلیکیشنها را تسهیل بخشد. شرکتهای تحقیق و توسعه در ایران میتوانند با اضافهکردن گزینههای متنوع ورزشی به منوی محصولات اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده، توجه کاربران را به استفاده از این پلتفرمها سوق دهند.