رسانه های ورزشی
زهرا عسگری گندمانی؛ حسین اکبری یزدی؛ حمید رودباری؛ روح الله عسگری گندمانی
چکیده
هدف از این مطالعه کاربردی، بررسی تأثیر بازیوارسازی برنامههای ورزشی بر قصد خرید مصرفکنندگان است. که برای این منظور، از ارزیابی شناختی، برای پیشبینی تأثیر لذت مصرفکنندگان از بازی ورزشی بر قصد خرید آنها استفاده شد.
مطالعه پیمایشی حاضر از پرسشنامه الکترونیکی پنج ارزشی لیکرت که شامل؛ 3 سوال برای لذت(کیم و لی، 2013؛ ونکاتش و گوسین، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه کاربردی، بررسی تأثیر بازیوارسازی برنامههای ورزشی بر قصد خرید مصرفکنندگان است. که برای این منظور، از ارزیابی شناختی، برای پیشبینی تأثیر لذت مصرفکنندگان از بازی ورزشی بر قصد خرید آنها استفاده شد.
مطالعه پیمایشی حاضر از پرسشنامه الکترونیکی پنج ارزشی لیکرت که شامل؛ 3 سوال برای لذت(کیم و لی، 2013؛ ونکاتش و گوسین، 2009)، 4 سوال برای پاداش(نلسون2008؛ اوبرین، 2010؛ کنکانهالی، 2012) و 4 سوال برای قصد خرید(هوانگ، 2017) بود، به جمعآوری اطلاعات از 384 مصرفکننده ایرانی که از NikeFuel یاNike+ استفاده کردند و نتایج فعالیتهای خود را در فیسبوک، اشتراک گذاری کردند، به روش نمونهگیری هدفمند استفاده کرد. در مجموع 380 پرسشنامه بازگردانده شد که از این بین 352 عدد از آنها تایید شد. دادهها توسط نرم افزار26 SPSS و smart PLS04 تحلیل شد.جهت بررسی پایایی ابزار، ضریب پایایی ترکیبی(CR) برای لذت 0.909، قصد خرید 0.886 و پاداش 0.949 بود. برای سنجش روایی ابزار میانگین واریانس استخراج شده(AVE) برای لذت 0.770، قصد خرید 0.663 و پاداش 0.822 بدست آمد. نتایج نشان داد که پاداش تأثیر مثبتی بر لذت دارد و لذت با قصد خرید همبستگی مثبت دارد. مطالعه نشان میدهد که بازی ورزشی زمانی میتواند قصد خرید مصرفکننده را افزایش دهد که نیازهای روانی مصرفکنندگان را برآورده کند همچنین پاداش، نیازهای روانی اولیه افراد را برآورده میکند، که کلید افزایش لذت در بازیها است. علاوه بر این، لذت بردن از بازی در بازار خرید، رفتار مصرفکننده را ارتقا میبخشد. شرکتهای ورزشی باید محیطی را ایجاد کنند که تأثیرات احساسی مثبتی بر مصرفکنندگان داشته باشند.
مهدی باقری؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تأثیرگذاری تصویر برند یک شخصیت مشهور ورزشی روی وفاداری هواداران به محصولات تبلیغشده توسط وی و تمایل به خرید آنها از آن محصول است. بدین منظور از پرسشنامههای استاندارد تصویر برند ورزشکاران(ارای و همکاران،2013)، تمایل به خرید(دیالو،2012)و(کاترین ومییر،2010) و وفاداری به برند هواداران(کارول و آهوویا،2006)و(بنت و رندل ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، تأثیرگذاری تصویر برند یک شخصیت مشهور ورزشی روی وفاداری هواداران به محصولات تبلیغشده توسط وی و تمایل به خرید آنها از آن محصول است. بدین منظور از پرسشنامههای استاندارد تصویر برند ورزشکاران(ارای و همکاران،2013)، تمایل به خرید(دیالو،2012)و(کاترین ومییر،2010) و وفاداری به برند هواداران(کارول و آهوویا،2006)و(بنت و رندل تیلی،2002) استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق، تعداد 30 پرسشنامه بهصورت آزمایشی در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام، در اختیار هواداران قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و واریانس بهدستآمده برای جامعه نامحدود، برابر 296عدد برآورد شده است. بهمنظور طبقهبندی و خلاصه نمودن دادههای خام از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری اس پی اس اس و ایموس نسخه 23 انجام پذیرفت. نتایج بهدستآمده نشاندهنده این است که بیشترین تأثیرگذاری بر ابعاد تصویر برند در بعد عملکرد ورزشی مربوط به سبک بازی، در بعد جذابیت ظاهری مربوط به جذابیت فیزیکی در بعد سبک زندگی مربوط به الگوی رفتاری است. همچنین بیشترین تأثیرگذاری ابعاد تصویر برند بر وفاداری و تمایل به خرید هواداران مربوط به سبک زندگی بازارپسند است. با عنایت به نتیجه پژوهش میتوان اذعان کرد که تصویر برند حسن یزدانی برای تبلیغات محصولات باعث ایجاد وفاداری در هواداران نسبت به آن محصول و تمایل به خرید در آنها میگردد.