روابط بین الملل در ورزش
مهدی پران؛ محمدصادق افروزه؛ ابراهیم خوشنام؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی رشد شرکتهای صنعت ورزش ایران در مقیاس بینالمللی و چندملیتی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهها) و اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانی و شرکتی) حوزه موضوع پژوهش بود. انتخاب نمونه به تعداد لازم جهت رسیدن به ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی رشد شرکتهای صنعت ورزش ایران در مقیاس بینالمللی و چندملیتی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهها) و اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانی و شرکتی) حوزه موضوع پژوهش بود. انتخاب نمونه به تعداد لازم جهت رسیدن به اشباع نظری و به روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شد (16 نفر). ابزار پژوهش مصاحبه نیمه اکتشافی (هدایت شده) بود. روایی نتایج پژوهش براساس شایستگی حرفهای نمونه مصاحبه شده، روایی محتوایی چارچوب مصاحبه، میزان توافق مصححان کدگذاری (2 پژوهشگر خبره: 73/0) تایید شد. تحلیل دادهها با استفاده کدگذاری چهار مرحلهای متناسب با روش تحقیق انجام شد. یافتهها نشان داد که چارچوب مفهومی مستخرج شامل؛ 4 تم کلی، 10 تم اصلی، 47 تم فرعی و 164 مفهوم محوری است. تمهای کلی شامل زمینهیابی سطح جهانی برای کسب وکار ورزشی چندملیتی، بستر بینالمللیسازی در اقتصاد و صنعت ورزش کشور، ظرفیتسازی رویکرد چندملیتی در شرکتهای ورزشی کشور و سازوکارها و کارکردهای رشد شرکتهای ورزشی چندملیتی بود. براساس نتایج میتوان گفت که رشد شرکتهای چندملیتی در صنعت ورزش نیازمند شناخت شرایط و عوامل اثرگذار در محیط بینالمللی و داخلی صنعت ورزش به همراه ظرفیتسازی و بینالمللیسازی ابعاد و سازوکارهای سیستم کسب وکار در شرکتهای ورزشی است. بنابراین پیشنهاد میشود از چارچوب ارائه شده برای تبیین و کاربست الگوی کسب وکار شرکتی در مقیاس بینالمللی و چندملیتی برای صنعت ورزش کشور در فضای دانشگاهی، دولتی، صنعتی و رسانهای ورزش کشور استفاده شود.
محمدصادق افروزه؛ زهرا نیکنام شیری؛ آمنه مهری
چکیده
توسعه ورزش زنان گامی به سوی توسعه ملی است. علاوه بر این به علت تاثیر ورزش زنان بر زندگی خانواده و اجتماع بیشتر مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی گفتمان اصلی مدیران ورزشی در حوزه ورزش زنان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با تحلیل کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان از سخنرانی و مصاحبههای 34 نفر از مدیران ارشد در حوزه ...
بیشتر
توسعه ورزش زنان گامی به سوی توسعه ملی است. علاوه بر این به علت تاثیر ورزش زنان بر زندگی خانواده و اجتماع بیشتر مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی گفتمان اصلی مدیران ورزشی در حوزه ورزش زنان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با تحلیل کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان از سخنرانی و مصاحبههای 34 نفر از مدیران ارشد در حوزه ورزش و جوانان و کدگذاری آن در یک دوره 8 ماهه از فروردین تا دی ماه 1399 مورد بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل از مصاحبه و سخنرانیهای مدیران کدگذاری و در قالب 19 مفهوم و 8 مقولهی اعتدال، فرهنگسازی، پرورش استعدادها، توسعه ورزش، کارایی ورزش، مدیریت پروری، افتخار آفرینی و الزامات ورزش طبقه بندی شد. بنظر میرسد مشارکت زنان در ورزش باعث خواهد شد تا آنها به عنوان قانونگذاران، مدیران، مبارزان برای حقوق خود و رهبران سازمانهای ورزشی تلاش کنند. بنابراین بسیار مهم است تا رسانهها و مدیران ارشد در جایگاه خود با حمایت و وضع قوانین در جهت توانمندسازی ورزش بانوان گامهای استوارتری بردارند.