مهارت های ارتباطی در ورزش
حسین ماجد فرحان؛ همایون عباسی؛ شیرین زردشتیان؛ حسین عیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب سیستم آموزش پایدار مبتنی بر شبکه ارتباطات جامعه یادگیرنده در حوزه تربیتبدنی مدارس عراق انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006)، انتخاب شد. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان) و فنی (معلمان خبره تربیت بدنی) آگاه و مسلط ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب سیستم آموزش پایدار مبتنی بر شبکه ارتباطات جامعه یادگیرنده در حوزه تربیتبدنی مدارس عراق انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006)، انتخاب شد. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان) و فنی (معلمان خبره تربیت بدنی) آگاه و مسلط به موضوع پژوهش در عراق بودند. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 17 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش قضاوتی (با تاکید بر دانش و تجربه) انجام شد. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه هدایت شده با دو روش گفتگوی حضوری و مجازی بود. روایی نتایج از طریق ضریب توافق بین مصححان کدگذاری (72/0) ارزیابی و تایید گردید. جهت کدگذاری یافتهها از روش کدگذاری چهار مرحلهای تماتیک استفاده شد. مفاهیم مستخرج شامل 159 کد مفهومی، 50 مضمون فرعی، 19 مضمون اصلی و 7 مضمون کلی است. توالی روابط نظری بین تمهای این چارچوب مفهومی به صورت زمینهیابی تربیت بدنی پایدار و مشارکتپذیر، بسترسازی نظام آموزشی برای توسعه پایدار تربیت بدنی، غنیسازی الگوی آموزش تربیت بدنی، مشارکت پذیری محیط یادهی-یادگیری تربیت بدنی، پایدارسازی منابع آموزشی- ورزشی، ظرفیتسازی فرصتهای یادگیری پایدار تربیت بدنی و کارکردهای تربیت بدنی یادگیرنده و پایدار مدارس عراق است. براساس چارچوب مفهومی میتوان گفت که دستیابی به اهداف و استانداردهای آموزش پایدار در تربیت بدنی مدارس عراق نیازمند شکلگیری جامعه یادگیرنده و مشارکتپذیر است و برای تحقق آن یک روند تحول محیطی، ساختاری و رفتاری بایستی برنامهریزی و اجرا شود.
حسین عیدی؛ همایون عباسی؛ سمانه الماسی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی دلبستگی به مکان در ارتباط بین رضایت از مکان و مقاصد رفتاری (مطالعه موردی: تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال) انجام شده است. نمونه در این مطالعه 367 نفر از تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال در سال 1397 میباشد. ابزار پرسشنامههای استاندارد دلبستگی به مکان، رضایتمندی از مکان و مقاصد رفتاری میباشند. ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی دلبستگی به مکان در ارتباط بین رضایت از مکان و مقاصد رفتاری (مطالعه موردی: تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال) انجام شده است. نمونه در این مطالعه 367 نفر از تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال در سال 1397 میباشد. ابزار پرسشنامههای استاندارد دلبستگی به مکان، رضایتمندی از مکان و مقاصد رفتاری میباشند. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرمافزارSPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که (1) رضایت از مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی مقاصد رفتاری تماشاگران دارد؛ (2) رضایت از مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی دلبستگی به مکان دارد؛ (3) دلبستگی به مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی مقاصد رفتاری تماشاگران دارد و در نهایت (4) اثر غیر مستقیم رضایت از مکان بر مقاصد رفتاری از طریق دلبستگی به مکان مثبت و معنادار است. لذا به مسئولان و مدیران ورزشی در برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی پیشنهاد میگردد با در نظر گرفتن دلبستگی به مکان جهت هدایت و تشویق جوانان به تفریحات سالم و از طرفی درآمدزایی برای مکان ورزشی با فراهم کردن محیطی مطبوع همراه امکانات و نیز جوی آرام ضمن جلب رضایت تماشاگران، زمینهساز حضور هرچه بیشتر جوانان در مکانهای ورزشی و برقراری ارتباط با این مکانها شوند.
شیرین زردشتیان؛ همایون عباسی؛ سعید خانمرادی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 41-54
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار، پرسشنامههای محقق ساخته سواد رسانهای و سواداطلاعاتی و پرسشنامه استاندارد قابلیتهای کارآفرینی زندی (1392) است. پایایی و روایی پرسشنامههای مذکور از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم با نرمافزار لیزرل و مقدار CR و AVE موردبررسی قرار گرفت و آزمون فرضیههای تحقیق بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) در دو حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری انجام شد. نتایج نشان داد که سواد رسانهای بر سواد اطلاعاتی اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد. همچنین سواد رسانه بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری و تحمل ابهام اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و سواد اطلاعاتی بر تمامی قابلیتهای کارآفرینی اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد. درنهایت سواد رسانهای از طریق متغیر میانجی سواد اطلاعاتی بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسکپذیری و تحمل ابهام اثر غیرمستقیم مثبت و معنیداری دارد. دانشجویان علوم روزشی باید سواد اطلاعاتی خود را با بهکارگیری سواد رسانهای ارتقا دهند و بدین شکل باعث بالا رفتن قابلیتهای کارآفرینی خود شوند.