مهارت های ارتباطی در ورزش
مهدی سلیمی؛ امیرحسین لباف
چکیده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای بازآفرینی برند ورزشی از طریق ارتباطات در بستر صنعت ورزش ایران بود. این مطالعه با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی از روش نظریه دادهبنیاد با رویکرد گلیزر و شیوه مدلسازی استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۱۸ نفر از مدیران رسانه و ارتباطات، مدیران ...
بیشتر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای بازآفرینی برند ورزشی از طریق ارتباطات در بستر صنعت ورزش ایران بود. این مطالعه با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی از روش نظریه دادهبنیاد با رویکرد گلیزر و شیوه مدلسازی استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۱۸ نفر از مدیران رسانه و ارتباطات، مدیران بازاریابی، اساتید دانشگاه و متخصصان برندسازی در ورزش ایران گردآوری و با کدگذاری سهمرحلهای (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. در بخش کمی نیز با بهرهگیری از تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و نظرات ۱۲ خبره، عوامل شناساییشده وزندهی و اولویتبندی گردید. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 83 مفهوم، 12 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی گردید. مقولههای اصلی شناساییشده برای بازآفرینی برند ورزشی از طریق ارتباطات عبارتند از: هویتسازی برند، تعاملات ارتباطی، توسعه تجربه برند و تثبیت و تداوم برند. هر یک از این مقولهها، ابعاد و راهکارهای کلیدی در فرآیند بازآفرینی برند را تبیین میکنند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بازآفرینی موفق برند ورزشی مستلزم یک رویکرد استراتژیک و یکپارچه در مدیریت ارتباطات است. این الگو، چارچوبی عملیاتی برای مدیران و دستاندرکاران صنعت ورزش فراهم میآورد تا با تمرکز بر ابعاد شناساییشده، برندهای خود را در مواجهه با چالشهای محیطی، احیا و پایدار سازند. همچنین یافتههای این پژوهش، راهبردهای عملی را برای مدیران و دستاندرکاران صنعت ورزش فراهم میآورد تا با بازنگری در هویت، تعاملات، و تجربیات برند، ضمن استفاده بهینه از بسترهای ارتباطی نوین، مسیر بازآفرینی برند خود را هموار سازند.