تبلیغات در ورزش
حسن خورسندی؛ احسان اسداللهی؛ شهریار خرازیان
چکیده
برندهای ورزشی همواره بدنبال روشهای اثربخش تبلیغاتی در رسانهها برای کنترل رفتار خرید مصرفکنندگان میباشند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شخصیتهای تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی بر آگاهی از برندهای ورزشی با هدف ایجاد قصد خرید در مصرفکننده بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از منظر روش تحلیل دادهها از نوع ...
بیشتر
برندهای ورزشی همواره بدنبال روشهای اثربخش تبلیغاتی در رسانهها برای کنترل رفتار خرید مصرفکنندگان میباشند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شخصیتهای تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی بر آگاهی از برندهای ورزشی با هدف ایجاد قصد خرید در مصرفکننده بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از منظر روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی همبستگی بود که جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مصرفکنندگان محصولات برندهای ورزشی در شهر مشهد به تعداد نامحدود میباشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران با برآورد واریانس نمونه اولیه، تعداد 384 نفر تعیین که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شخصیتهای تبلیغاتی، پرسشنامه استاندارد آگاهی از برند گیل و همکاران (2007) و پرسشنامه استاندارد قصد خرید بک و کینگ (2011) صورت پذیرفت. بعد از تایید روایی صوری، روایی سازه و پایایی ابزار، تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد که شخصیتهای تبلیغاتی انسانی، حیوانی، طبیعت و مناظر، اشیاء و ماشینآلات، گیاهان و میوهها، تاثیر مستقیم و معناداری از طریق آگاهی برند بر قصد خرید دارند اما متغیر شخصیت تبلیغاتی ساختمانها و سازههای نمادین از طریق آگاهی برند تاثیر مستقیم و معناداری بر قصد خرید ندارد. با استفاده از نتایج پژوهش حاضر مسئولین بازاریابی و فروش برندهای ورزشی میتوانند برای افزایش اثربخشی تبلیغات خود در رسانهها، از شخصیتهای تبلیغاتی در برندسازی و مدیریت برند خود کمک بگیرند تا در مصرفکننده قصد خرید ایجاد کنند.