رسانه های ورزشی
بهاره نکونام؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی پارادایمی شفافیت رسانهای بر ایجاد و توسعه حکمرانی خوب در ورزش ایران بود. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و اکتشافی بود که به روش گراندد تئوری با رویکرد اشتراوس و کوربین و با هدف کاربردی-توسعهای انجام شد. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته و برگههای کدگذاری باز، محوری و انتخابی محققساخته بود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی پارادایمی شفافیت رسانهای بر ایجاد و توسعه حکمرانی خوب در ورزش ایران بود. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و اکتشافی بود که به روش گراندد تئوری با رویکرد اشتراوس و کوربین و با هدف کاربردی-توسعهای انجام شد. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته و برگههای کدگذاری باز، محوری و انتخابی محققساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه پژوهش تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 96/0 محاسبه شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و خبرگان مدیریت ورزشی، ارتباطات و رسانههای ورزشی بودند که با کمک نمونهگیری به روش نظری وارد پژوهش شدند. طی مصاحبه با نفر بیست و چهارم، اشباع نظری حاصل شد و تجزیهوتحلیل طی پنج دور مصاحبه تا رسیدن به اجماع نظری در مقولههای پدیده مرکزی، شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها انجام شد. نتایج کیفی پژوهش در قالب 41 مقوله، 195 کد مفهومی و 267 گویه در ابعاد ششگانه الگوی پارادایمی در نظام ورزش کشور جای گرفت. براساس نتایج کیفی پژوهش، پیشایندها و برایندهای الگوی شفافیت رسانهای در ایجاد و توسعه حکمرانی خوب در ورزش ایران میتواند مفید و کاربردی باشند؛ درنتیجه توسعه حکمرانی خوب در ورزش مستلزم اصلاحات ساختاری، راهبردی، مدیریتی و حرفهای در شفافیت رسانهای است.