رسانه های ورزشی
زهرا عسگری گندمانی؛ حسین اکبری یزدی؛ حمید رودباری؛ روح الله عسگری گندمانی
چکیده
هدف از این مطالعه کاربردی، بررسی تأثیر بازیوارسازی برنامههای ورزشی بر قصد خرید مصرفکنندگان است. که برای این منظور، از ارزیابی شناختی، برای پیشبینی تأثیر لذت مصرفکنندگان از بازی ورزشی بر قصد خرید آنها استفاده شد.
مطالعه پیمایشی حاضر از پرسشنامه الکترونیکی پنج ارزشی لیکرت که شامل؛ 3 سوال برای لذت(کیم و لی، 2013؛ ونکاتش و گوسین، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه کاربردی، بررسی تأثیر بازیوارسازی برنامههای ورزشی بر قصد خرید مصرفکنندگان است. که برای این منظور، از ارزیابی شناختی، برای پیشبینی تأثیر لذت مصرفکنندگان از بازی ورزشی بر قصد خرید آنها استفاده شد.
مطالعه پیمایشی حاضر از پرسشنامه الکترونیکی پنج ارزشی لیکرت که شامل؛ 3 سوال برای لذت(کیم و لی، 2013؛ ونکاتش و گوسین، 2009)، 4 سوال برای پاداش(نلسون2008؛ اوبرین، 2010؛ کنکانهالی، 2012) و 4 سوال برای قصد خرید(هوانگ، 2017) بود، به جمعآوری اطلاعات از 384 مصرفکننده ایرانی که از NikeFuel یاNike+ استفاده کردند و نتایج فعالیتهای خود را در فیسبوک، اشتراک گذاری کردند، به روش نمونهگیری هدفمند استفاده کرد. در مجموع 380 پرسشنامه بازگردانده شد که از این بین 352 عدد از آنها تایید شد. دادهها توسط نرم افزار26 SPSS و smart PLS04 تحلیل شد.جهت بررسی پایایی ابزار، ضریب پایایی ترکیبی(CR) برای لذت 0.909، قصد خرید 0.886 و پاداش 0.949 بود. برای سنجش روایی ابزار میانگین واریانس استخراج شده(AVE) برای لذت 0.770، قصد خرید 0.663 و پاداش 0.822 بدست آمد. نتایج نشان داد که پاداش تأثیر مثبتی بر لذت دارد و لذت با قصد خرید همبستگی مثبت دارد. مطالعه نشان میدهد که بازی ورزشی زمانی میتواند قصد خرید مصرفکننده را افزایش دهد که نیازهای روانی مصرفکنندگان را برآورده کند همچنین پاداش، نیازهای روانی اولیه افراد را برآورده میکند، که کلید افزایش لذت در بازیها است. علاوه بر این، لذت بردن از بازی در بازار خرید، رفتار مصرفکننده را ارتقا میبخشد. شرکتهای ورزشی باید محیطی را ایجاد کنند که تأثیرات احساسی مثبتی بر مصرفکنندگان داشته باشند.