گلناز رضایی؛ اسفندیار خسروی زاده؛ مجید majid
چکیده
هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل موثر بر جریانسازی رسانهای در ورزش با رویکرد نظریه داده بنیادبود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصین رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصین ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل موثر بر جریانسازی رسانهای در ورزش با رویکرد نظریه داده بنیادبود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصین رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصین ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما بودند. رشته تحصیلی و داشتن تألیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه رسانههای ورزشی از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه در این پژوهش برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (عوامل مدیریتی، سازماندهی جریان سازی، عوامل انسانی)، عوامل زمینهای (زیر ساختهای علمی، بسترهای لازم در جریان سازی، امکانات و تجهیزات فنی)، عوامل مداخله گر (عوامل فرهنگی، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی)، عوامل راهبردی (تخصص گرایی، عوامل آموزشی موثر، جنبههای خبر، تعیین اولویتهای مهم در جریان سازی ورزشی، و پیامدها (نهادینه کردن ورزش، بیان خبر کامل در جریان سازی حوزه ورزش، بررسی خبر مورد نظر در حوزه ورزش، توسعه و تحریک آگاهی نسبت به خبر در حوزه ورزش، توانمندسازی در مصرف رسانه در حوزه جریان سازی ورزشی) شناسایی شد.