عباس شعبانی؛ بهرام صالح نیا
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مطالعه ورزش آموزشی و همگانی دانشگاهها به روش تحلیل سوات با رویکرد نشر یافتهها و ارائه کاربرد میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه است. برای تعیین روایی پرسشنامه با متخصصین مشورت و بعد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش مطالعه ورزش آموزشی و همگانی دانشگاهها به روش تحلیل سوات با رویکرد نشر یافتهها و ارائه کاربرد میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه است. برای تعیین روایی پرسشنامه با متخصصین مشورت و بعد از اعمال کلیه پیشنهادات اصلاحی، تغییرات ضروری صورت پذیرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را اساتید مدیریت ورزش و مدیران و کارشناسان تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی کشور تشکیل میدادند که با برآورد انجام شده در مجموع 550 نفر بودند، که نمونه از روش جدول مورگان تعداد 225 نفر بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف اسمیرنف، فریدمن و آزمون یومان ویتنی استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان میداد نقاط ضعف ورزش آموزشی نسبت به نقاط قوت اندکی بالاتر و از طرفی فرصتها وضعیت بهتری نسبت به تهدیدهای ورزش آموزشی دانشگاه داشته اند (استراتژی محافظهکارانه). در ارتباط با ورزش همگانی نقاط قوت و فرصتها نسبت به نقاط ضعف و تهدیدها، وضعیت و رتبه بهتری داشتهاند (استراتژی تهاجمی). همچنین مؤلفه های نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش آموزشی و همگانی مشخص گردیدند. در نهایت پیشنهاد میگردد با توسعه بخش آموزشی ورزش در جامعه دانشگاهی، زمینه همگانی کردن ورزش دانشجویان فراهم گردد و این میتواند محور توسعه ورزش قهرمانی را در میان جوانان با استعداد دانشجو مهیا سازد.