حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت ...
بیشتر
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت تعداد 250 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت غیر تصادفی در دسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته درباره مؤلفهها و شاخصهای سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تائیدی مرحله اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا وپایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و انواع شاخص های برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) برازش مدل را تائید کردند. یافتهها نشان داد سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارتهای «نگاه کردن، گوش کردن، شامه ، ذائقهسنجی و لمس کردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارتهای پانزدهگانه «سخن گفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوریهای ارتباطی، سواد بینفرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بینالملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابل ارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارتهای ارتباطی «درون فردی، بین فردی، گروهی، جمعی و فرا فردی» قابلاندازهگیری است.
منصوره توفیقی؛ نازنین راسخ؛ فروغ فتاحی مسرور
چکیده
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری ...
بیشتر
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. جامعه آماری تحقیق (29=N) پایاننامه و مقاله چاپ شده در حوزه استعدادیابی ورزشی از سال 2002 تا 2016 بوده است. نمونه تحقیق به صورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق شامل یک برگه کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 90% بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات) و همچنین، نرمافزار اس پی اس اس و اکسل در سطح معناداری 0/005≤ P استفاده شد. با توجه به نتایج کسب شده، به نظر میرسد در مورد پوشش موضوعی تحقیقات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی، در زمینه توجه به مؤلفهها و رشتههای ورزشی مختلف و همچنین روششناسی و ابزار، تعادل وجود ندارد و برخی از موارد بیشتر مورد توجه هستند و برخی دیگر از دید محققان به دور ماندهاند. از این رو، توجه و دقت اعضای هیئت علمی دانشگاهها در این زمینه نقش بسزایی دارد؛ بهطوری که میتوانند با هدایت و راهنمایی محققان به سوی مؤلفهها و ورزشها و همچنین روشهای تحقیق که در تحقیقات کمتر بدان توجه میشود، نقش مهمی در این بخش ایفا نمایند.