با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه رفتارحرکتی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتارحرکتی ,دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، تأثیر ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها نیمه تجربی بود. روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات به‌صورت میدانی بود. جامعةآماری این پژوهش را همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهرتهران در سال تحصیل 1398-1399 بودند (2231 نفر) که بر اساس جدول مورگان، تعداد 333 نفر به‌عنوان نمونة پژوهش و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و در مرحله بعد با پخش پرسشنامه تعداد 60 نفر از افرادی که کمترین نمره را از پرسشنامه تصویر بدنی کسب نمودند به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تجربی و کنترل به‌صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 12 هفته (هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 1 ساعت) در برنامه تمرینی در فضای مجازی شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تصویر بدنی کش و همکاران (1987) و پرسشنامه انگیزه مشارکت در ورزش هونگ (2010) بود. برای تحلیل داده‌ها در قسمت آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده گردید و در قسمت آمار استنباطی از آزمون‌های آماری کواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران اثر معنی‌داری دارد (05/0≥P). بر این اساس پیشنهاد می‌شود تا دانش‌آموزان از طرف والدین و دبیران محترم تشویق شوند تا برنامه‌های ورزشی فضای مجازی شرکت کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of sports in cyberspace on the motivation of participation and body image of female high school students in Tehran in the context of coronary heart disease

نویسندگان [English]

  • keivan molanorozy 1
  • Azadeh seifi 2

1 Departement of Motor behavior,science and Research Branch,Islamic Azad UniversityTehran,Iran

2 Master's student, Motor Behavior, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of exercise in cyberspace on participation motivation and body image of female high school students in Tehran. The present research is applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of data collection method. Also, the method of the present study was field data from the perspective of data collection. Cluster random sampling method was selected and in the next step by distributing a questionnaire, 60 people who received the lowest score from the body image questionnaire were randomly selected and randomly divided into experimental and control groups. The experimental group participated in a training program in cyberspace for 12 weeks (two sessions per week and each session for 1 hour). The research instruments included the Body Image Questionnaire of Cash et al (1987) and the questionnaire of motivation to participate in sports Hong (2010). Mean and standard deviation were used to analyze the data in descriptive statistics and In the inferential statistics section, statistical tests of covariance and version 22 of SPSS software were used. The results showed that exercise in cyberspace has a significant effect on participation motivation and body image of female high school students in Tehran (P ≥ 0.05). Accordingly, it is suggested that students be encouraged by parents and respected teachers to participate in cyberspace sports programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Exercise
  • Participation Motivation
  • Body Image
  • Students