با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده‌گان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی می‌باشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک می‌باشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید) و منابع اطلاعاتی مرتبط به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه انسانی شامل اساتید مدیریت ورزشی متخصص در امر رویدادهای ورزشی، رسانه‌ها و همچنین در زمینه شادی بود. ملاک انتخاب این افراد، انجام سابقه پژوهشی در این زمینه‌ها بود (حداقل دو پژوهش منتشرشده). منابع اطلاعاتی شامل کامنت‌های فالورهای پیج‌های شخصی ورزشکاران ملی ایرانی بود. ورزشکارانی که سابقه حضور در میادین جهانی (جام جهانی، المپیک و بازی‌های آسیایی) را داشتند و توانسته بودند افتخاراتی برای ایران به ارمغان آورند. تعداد اساتید مشارکت‌کننده در پژوهش، 15 نفر (ملاک اتمام مصاحبه‌ها اشباع نظری بود) و تعداد پیج‌های تحلیل‌شده در اینستاگرام، 22 پیج بود. نمونه‌گیری در بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی به‌صورت هدفمند انجام شد. نتایج کدگذاری نشان داد که سه کد محوری شامل مرتبط با ورزش (عملکرد ورزشی، نتیجه مسابقه و لیژیونری ورزشکاران)، مرتبط با رفتار (رعایت اخلاق و رفتار با هواداران) و نمادها و ظواهر (المان‌های دینی مذهبی، سرود و پرچم ایران، حرکات نمادین و پوشش بازیکنان) از مؤلفه‌های اصلی مؤثر بر ایجاد شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی می‌باشد. با توجه به نقش مهم مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی، پیشنهاد می‌شود که مدیران ورزش کشور در جهت بهبود مدیریت صفحات مجازی، برای ورزشکاران دوره‌های آموزشی لازم را برگزار نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a gross national happiness model based on sports events through virtual pages

نویسندگان [English]

  • Sajedeh Sadat Mortazavi 1
  • Ghodratoalahe Bagheri Ragheb 2
  • Ebrahi Alidost Ghahfarokhi 3
  • Ali Saberi 4

1 PhD student in Sports Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Faculty, University of Tehran, Qom, Iran

2 Associate Professor of Sport Management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Qom, Iran

3 Associate Professor of Sports Management, University of Tehran, Tehran, Iran

4 Assistant Professor of Sports Management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Qom, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research is to design the gross national happiness model based on sports events through virtual pages. The research method is qualitative and with a thematic approach. The statistical population included two sections of human resources (professors) and information sources related to the research topic. The human sample included sports management professors specializing in sports events, media and also in the field of happiness. The criteria for selecting these people was to have research experience in these fields (at least two published studies). The sources of information included the comments of the followers of the personal pages of Iranian national athletes. Athletes who had a history of participating in world arenas (World Cup, Olympics and Asian Games) and were able to bring honors to Iran. The number of professors participating in the research was 15 (the criteria for completing the interviews was theoretical saturation) and the number of analyzed pages on Instagram was 22. Sampling was done in a targeted manner in the human resources and information resources department. The results of the coding showed that there are three main codes related to sports (sports performance, competition results and legionaries of athletes), related to behavior (observance of morals and behavior with fans) and symbols and appearances (religious elements, anthem and flag of Iran, movements Symbolism and covering of players) is one of the main components effective in creating gross national happiness based on sports events through virtual pages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • gross national happiness
  • sports events
  • Instagram
  • virtual space