با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانه‌ای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. روش تحقیق بر حسب نحوه اجراء از نوع میدانی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامه‌های ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانه‌های مختلف اعم از تلویزیون، مجلّات، فضای مجازی و غیره دنبال می‌کردند. به‌منظور تعیین نمونه آماری تحقیق، از روش تصادفی در دسترس استفاده شد و 250 پرسشنامه‌ بین تمامی مخاطبین توزیع گردید که در نهایت 200 پرسشنامه سالم برگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. برای بررسی سواد رسانه‌ای از پرسشنامه سواد رسانه‌ای تامن (1995) با 59 گویه و برای سنجش سواد بدنی از پرسشنامه استاندارد سواد بدنی سام و همکاران(2016) شامل 9 گویه استفاده شد. پس از تأیید روایی محتوایی ابزار تحقیق، توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی، به منظور تعیین پایایی پرسشنامه‌ها، آزمون آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که ضرایب بالای 0.7 به دست آمد. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از آزمون مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد؛ سواد رسانه‌ای بر ابعاد سواد بدنی شامل درک و دانش مخاطبان، احساس خود و اعتماد به خود و همچنین خودبیانگری و ارتباط با دیگران تأثیر معنی‌داری دارد. رسانه‌ها با توجه به نقش آموزشی که دارند می‌توانند سبب ترویج فعالیت‌های ورزشی و بدنی در میان مخاطبان شده و نسبت به فعالیت‌های بدنی آگاهی بیشتری پیدا خواهند کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of media literacy on the physical literacy of the audiences of sports programs

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassan Ferdowsi 1
  • seyed reza musavi 2

1 Assistant professor, Sport Management Department, Payame –Noor University, Iran

2 M.Sc. Student, sport management, Payame noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of determining the effect of media literacy on the physical literacy of sports audiences. According to the method of implementation, the research method is field type. The statistical population of this research included all the audience of Arak city who followed sports programs including provincial and national from various media such as television, magazines, virtual space, etc. In order to determine the statistical sample of the research, the available random method was used and 250questionnaires were distributed among all contacts, and finally 200 questionnaires were returned and analyzed. Standard questionnaires were used to collect data. To check media literacy, Tamman's media literacy questionnaire (1995) with 59 items was used, and to measure physical literacy, Sam et al.'s standard physical literacy questionnaire (2016) including 9 items was used. After verifying the content validity of the research tool, Cronbach's alpha test was used by 8 sports management professors to determine the reliability of the questionnaires, and coefficients above 0.7 were obtained. To test the hypotheses of the research, the structural equation modeling test was used using SPSS version 24 and PLS version 3 software. The results showed; Media literacy has a significant effect on the dimensions of physical literacy, including audience understanding and knowledge, self-feeling and self-confidence, as well as self-expression and communication with others. According to their educational role, the media can promote sports and physical activities among the audience and they will become more aware of physical activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The audience of sports programs
  • Media literacy
  • Physical literacy