با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر چالش‌های پیش روی مولفین و محققین در چاپ کتب ورزشی در ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی به شمار می رود‌ که از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از نظر قطعیت داده ها از نوع اکتشافی است. روش پژوهش آمیخته(کیفی -کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیات علمی در رشته علوم ورزشی بودند و در بخش کمی شامل اساتید، محققین و مولفینی بود که تجربه چاپ کتب ورزشی داشتند. روش نمونه‌گیری، هدفمند بود. در مرحلۀ اول تحقیق از طریق روش نمونه‌گیری، هدفمند با 21 نفر از جامعۀ آماری، مصاحبه شد و چالش‌های چاپ کتب ورزشی شناسایی شد. در مرحلۀ دوم و سوم، عوامل شناسایی‌شده توسط گروه دلفی (21 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 70 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحلۀ بعد باقی ماندند. در مرحلۀ نهایی رتبه‌بندی عوامل شناسایی‌شده در سه مرحلة قبل با استفاده از پرسشنامۀ پنج‌گزینه‌ای لیکرت انجام گرفت. روایی محتوایی پرسش ‌امه توسط10 نفر اساتید رشته علوم ورزشی مورد تایید قرار گرفت. برای رتبه‌بندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرم‌افزار SPSS استفاده شد. براساس یافته‌های پژوهش مهم‌ترین چالش‌های چاپ کتاب در ایران دو دسته کلی درونی(حرفه‌ای) و بیرونی(فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Challenges facing authors and researchers in publishing sports books in Iran

نویسندگان [English]

  • meysam noori khanyourdi 1
  • Tahereh Gholami 2
  • samira akbari 2

1 Assistant Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran

2 M.Sc, of Sports Management, Department of Physical Education and Sports Sciences, University of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to identify the challenges faced in publishing sports books in Iran. This research is considered as applied studies in terms of purpose, which is descriptive in terms of data collection and exploratory in terms of data certainty. The research method is mixed (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative part was the members of the academic staff in the field of sports science, and in the quantitative part, it included professors, researchers and authors who had experience in publishing sports books. The sampling method was purposeful. In the first stage of the research, 22 people from the statistical community were interviewed through the purposeful sampling method, and the challenges of publishing sports books were identified. In the second and third stages, the identified factors were examined by the Delphi group (21 people); In these two stages, the factors that had at least %70 positive answers remained for the next stage. In the final stage, the factors identified in the previous three stages were ranked using a five-point Likert questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by 10 professors of sports science department. Friedman's test was used to rank factors in SPSS software Based on the findings of this research, the most important challenges of book publishing in Iran are in two general categories: internal (professional) and external (cultural, social, political, economic).

کلیدواژه‌ها [English]

  • printing industry
  • sports book publishing
  • book publishing challenges
  • Iran'
  • s printing industry