با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی رضایت از کیفیت ‌یادگیری مجازی با عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت‌بدنی تحصیلات تکمیلی استان‌های شمال ‌غرب کشور در دوران‌ همه گیری کرونا از طریق نقش میانجی‌ مشارکت بود. این پژوهش از نوع همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ‌آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت ‌بدنی دانشگاه‌های شمال‌ غرب کشور تشکیل داد (۲۸۳ N=) و حجم نمونه براساس جدول مورگان و به صورت طبقه‌ای نسبتی، 163 نفر انتخاب شدند. از سه پرسشنامه برای بررسی متغیرهای تحقیق استفاده شد. روایی پرسشنامه‌های تحقیق ابتدا با استفاده از نظر متخصصان جهت بررسی روایی محتوایی انجام شد. سپس پایایی از طریق ضریب آلفای‌کرونباخ ارزیابی شد. درنهایت روایی سازه براساس شاخص‌های برازش مدل در نرم‌افزار مدلسازی pls ارزیابی گردید. براساس تحلیل مسیر مشخص شد که رضایت از کیفیت ‌یادگیری ‌مجازی با عملکرد تحصیلی رابطه علّی دارد. یافته‌ها نشان داد که متغیر رضایت از کیفیت یادگیری مجازی از طریق میانجی مشارکت با عملکرد تحصیلی ادراک شده رابطه معنی‌داری دارد و رابطه میانجی تایید گردید. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که لازمه رضایت از کیفیت ‌یادگیری‌ مجازی و همچنین افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت ‌بدنی، استفاده اساتید از برنامه ریزی آموزشی و طرح روش‌های نوین مجازی برای تدریس است. ضمن اینکه مشارکت دانشجویان در یادگیری و فعال بودن در کلاس‌های مجازی تسهیل‌کننده و کارگشا خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Causal relationship between satisfaction with the quality of virtual learning and the academic performance of graduate physical education students in the era of corona epidemic: Participation as a mediator

نویسندگان [English]

  • Mohsen Esfahani
  • Parivash Nourbakhsh
  • Syeed Namat Khalife
  • Hossein Abdulmalki

Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

چکیده [English]

Abstract

The aim of the current research was to investigate the causal relationship between satisfaction with the quality of virtual learning and the academic performance of graduate physical education students in the northwestern provinces of the country during the Corona era through engagement as a mediator. This research was correlation type with structural equation modeling approach. The statistical population of graduate students of physical education in northwest universities of the country was formed (N=283) and the sample size was 163 selected according to Morgan's table by stratified sampling. Three Questionnaires were used to investigate the research variables. The validity of the research questionnaires was done first by using the opinion of experts to check the content validity. Then reliability was evaluated through Cronbach's alpha coefficient. Finally, the construct validity was evaluated based on model fit indices in PLS modeling software. Based on path analysis, it was found that satisfaction with the quality of virtual learning has a causal relationship with academic performance. The results showed that the variable of satisfaction with quality of virtual learning through the mediation of engagement has a significant relationship with perceived academic performance and mediation relationship was confirmed. It can be concluded that in order to be satisfied with the quality of virtual learning and also to increase the academic performance of graduate students of physical education, professors should use educational planning and new virtual methods for teaching,while the engagement of students in learning and being active in virtual classes will be facilitate and helpful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic performance
  • engagement
  • virtual learning