با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.

2 دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.

چکیده

هدف این مطالعه بررسی تاثیر برندسازی شخصی ورزشکاران حرفه‌ای در اینستاگرام بر مهاجرت ورزشی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و اطلاعات لازم با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و دو پرسشنامه: 1.برند شخصی ورزشکاران حرفه‌ای فرجی و همکاران(1400) و 2. علل مهاجرت ورزشکاران نخبه باقری و همکاران (2019) بدست آمد. جامعه آماری کلیه ورزشکاران حرفه‌ای فعال در اینستاگرام بوده و با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود تعداد 384 نفر نمونه بصورت هدفمند تعیین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به تایید اساتید رسید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج نشان داد که برندسازی شخصی بر مهاجرت ورزشی تاثیر دارد چنان‌که حدود 20 درصد از علل مهاجرت ورزشی را تبیین می‌کند. با توجه به مقدار ضریب بتا، میزان این تاثیر 0.446 بدست آمد. از عوامل چهارگانه برند شخصی؛ عوامل اخلاقی و سیاسی برند تاثیر معنی‌داری بر مهاجرت داشته و عوامل شخصی و عملکردی تاثیری نداشت. همچنین برندسازی شخصی ورزشکاران به ترتیب بر بعد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حرفه‌ای مهاجرت ورزشی تاثیر داشته است. شبکه‌های اجتماعی، ورزشکاران را قادر می‌سازد تا در یک فضای دیجیتالی بر روند مهاجرت تأثیر گذار باشند. مهاجرت از لایه های متعددی از ورزشکاران، مالکان، مدیران، نمایندگان، مقامات و اصحاب رسانه‌ها تشکیل شده و نه تنها عوامل اقتصادی از طریق استراتژی های بازاریابی، بلکه عوامل سیاسی، تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Personal Branding of Professional Athletes on Instagram on Sports Immigration

نویسندگان [English]

  • Mohammad Faraji 1
  • Seyyed Jafar Moosavi 2
  • Farshad Emami 3

1 Ph.D Student of Sport Management, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran

2 Associate Professor, Department of Physical Education, QaemShahr Branch, Islamic Azad University, QaemShahr, Iran

3 Department of Sports Management, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of personal branding of professional athletes on Instagram on sports immigration. Descriptive research method of the type of correlation and necessary information was obtained using library studies and two questionnaires: 1. Personal brand of professional athletes Faraji et al.(2021), 2. Reasons for immigration of elite athletes, Bagheri et al. (2019). The statistical population is all professional athletes active on Instagram, and using Cochran's formula for an unlimited population, the number of 384 sample people was purposefully determined. The face and content validity of the questionnaires were approved by the professors and its reliability was also confirmed using Cronbach's alpha test. The results showed that personal branding has an effect on sports immigration, as it explains about 20% of the causes of sports immigration. According to the value of beta coefficient, the amount of this effect was 0.446. Among the four factors of personal brand; ethical and political factors of the brand had a significant effect on immigration, and personal and functional factors had no effect. Also, the personal branding of athletes has had an effect on the social, economic, political and professional aspects of sports immigration, respectively. Social networks enable athletes to influence the immigration process in a digital space. Immigration is made up of several layers of athletes, owners, managers, representatives, officials and members of the media and it includes not only economic factors through marketing strategies, but also political, historical, geographical, social and cultural factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elite Athletes
  • Immigration
  • Personal Brand
  • Social Media