نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
2 استادیار گروه مدیریت ورزشی. دانشگاه پیام نور. ایران
3 استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور
4 استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی. دانشگاه پیام نور. ایران
چکیده
یکی از متغیرهای مهم در سازمان ها، اخلاق حرفه ای کارکنان است. ترویج اخلاق حرفه ای در سازمان ها با تاکید بر یکی از مهم ترین تحولات در دنیای امروز یعنی رسانه های اجتماعی ، نه تنها محیط با نشاط و مساعدی برای افزایش بهره وری می آفریند، بلکه نقش موثری در دست یابی به سلامت سازمانی به عنوان یکی از نمودهای تعالی سازمان دارد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران، 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از سه پرسشنامه: اخلاق حرفه ای، سلامت سازمانی و رسانه های اجتماعی بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. به طور کلی بین اخلاق حرفه ای بر سلامت سازمانی با نقش میانجی رسانه های اجتماعی در بین مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه رابطه مثبت و معناداری برقرار است. بر این اساس اخلاق حرفه ای بر رسانه های اجتماعی با ضریب مسیر 76/،0 اخلاق حرفه ای بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 34/0 و رسانه های اجتماعی بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 41/0 اثر گذار بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the relationship between professional ethics and organizational health with the mediating role of social media among managers and employees of sports and youth departments in Kermanshah province
نویسندگان [English]
- ali karimi 1
- ali ahmadi 2
- Hesam aldin alidousti 3
- mehdi hariri 4
1 Assistant Professor, Department of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Payame Noor University, Iran,
3 Assistant Professor, Department of Sociology Department, Payame Noor University, Iran
4 Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Payame Noor University, Iran,
چکیده [English]
The research method was descriptive-correlational and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included 320 managers and employees of the General Department of Sports and Youth of Kermanshah province. Using the available random method and based on Cochran's formula, 175 people were selected as the sample. The research tool was the use of three questionnaires: professional ethics of organizational health and social media. For data analysis, Smart PLS statistical software, structural equation model and confirmatory factor analysis method were used. In general, there is a positive and significant relationship between professional ethics on organizational health and the mediating role of social media among managers and employees of sports and youth departments in Kermanshah province. Accordingly, professional ethics on social media with a coefficient of 0.76, professional ethics on organizational health with a coefficient of 0.34 Social media has had an effect on organizational health with a coefficient of 0.41. Accordingly, professional ethics had the highest impact on social media with a path coefficient of 0.76 and professional ethics had the least impact on organizational health with a path coefficient of 0.34. Social media as a new infrastructure has created a new perspective in sports organizations. Today, due to the use of these technologies to plan, decide, guide and control in order to achieve organizational health, what plays a distinct role in achieving these goals is the professional ethics of managers and employees.
کلیدواژهها [English]
- professional ethics
- organizational health
- social media