با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده رسانه‌های ورزشی کشور با استفاده از آینده‌پژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی به‌عنوان اعضای گروه مشارکت‌کننده در پژوهش به‌صورت گلوله‌برفی انتخاب شدند. همچنین، از نرم‌افزارهای میک‌مک و سناریو ویزارد برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده‌شده است. یافته‌های این پژوهش در دو بخش ارائه‌شده است. بخش اول شامل شناسایی و دسته‌بندی مؤلفه‌های کلیدی، پیش‌ران‌ها و عدم قطعیت‌های مرتبط است. 5 پیشران تغییر محتوای رسانه‌های ورزشی، به‌روز شدن محتوای رسانه‌های ورزشی بر اساس نیاز روز جامعه، نیازسنجی از جامعه در خصوص محتوای رسانه‌های ورزشی، آموزش نیروهای انسانی و متخصص برای رسانه‌های ورزشی توسط مراکز آموزشی و دانشگاهی و تدوین برنامه جامع توسعه کیفی رسانه‌های ورزشی، در این بخش تعیین‌شده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفه‌ها تحلیل‌شده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشران‌ها و عدم قطعیت‌های ذی‌ربط، پرداخته است و مشخص گردید از بین 2 سناریوی پیشنهادی، تنها یک سناریو در وضعیت امیدوارکننده وجود دارد (سناریوی شماره 1). سناریوی شماره 2 نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ یعنی با تغییر محتوا، به‌روز شدن محتوا، آموزش دادن به منابع انسانی و تدوین برنامه جامع رسانه‌های ورزشی، می‌توان انتظار بهبود وضعیت رسانه-های ورزشی در آینده را داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Scenario for the future of the country's sports media

نویسندگان [English]

  • Saeid Omrani 1
  • Mozafar Yektayar 2
  • Mozhgan Khodamoradpor 2

1 Ph.D. Student in Sports Management Department, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted to scenario the future of the country's sports media using futures research. The method used in this research is scenario-based planning, which is designed and implemented in eight steps. The method of data collection in this study is qualitative and using interviews, expert panel and Delphi survey. Twenty experts with specialized knowledge or practical experience were selected as members of the group participating in the research by snowball. Also, Micmac software and Scenario Wizard have been used to analyze the data. The findings of this study are presented in two parts. The first part involves identifying and categorizing key components, drivers, and related uncertainties. 5 drivers of changing the content of sports media, updating the content of sports media based on the needs of the community, needs assessment of the community regarding the content of sports media, training of human resources and specialists for sports media by educational and academic centers and The development of a comprehensive program for the qualitative development of sports media is specified in this section and the relationships between effectiveness and effectiveness between the components are analyzed. The second part identifies and describes possible and compatible scenarios based on the propulsions and related uncertainties, and it was found that out of the two proposed scenarios, there is only one scenario in a promising situation (Scenario 1). Scenario 2 is also in a critical situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scenario planning
  • program development
  • foresight
  • sports media