نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
4 استادیارمدیریت ورزشی ، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از جمله شبکه های ارتباطی بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت خوشهای چند مرحلهای و به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی (الوانی و سیدنقی، 1380)، کیفیت خدمات (کمالی، 1396) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد تجاری استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی تأثیر معناداری دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات تأثیر معناداری دارد. در نهایت اثر سرمایه اجتماعی بر عملکرد تجاری با نفش میانجی کیفیت خدمات معنادار بود. با تواجه به نتایج میتوان گفت که، هرچه میزان سرمایه اجتماعی بیشتر باشد میزان کیفیت خدمات و در نتیجه عملکرد تجاری این اماکن افزایش خواهد یافت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of social capital(communication networks, cooperation and collaboration) on the business performance of private sports venues with a mediating role of service quality
نویسندگان [English]
- zeinab amraei 1
- shahab bahrami 2
- aboalfazl farahani 3
- manouchehr tatari 4
1 Phd Student, Department of Sport Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor of Sport Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University , Kermanshah, iran
3 Professor, Department of sport managment, Payame Noor University
4 Assistant Professor, Department of sport managment, Payame Noor University
چکیده [English]
effect of social capital(communication networks) on the commercial performance of private sports facilities with a mediating role of service quality. The present study is descriptive-correlative in terms of applied purpose. The statistical population of the study was all coaches and graduates of sports active in sports clubs in the western provinces of the country. The statistical sample was selected as a multi-stage cluster and simple random sampling. To collect data, the Social Capital Questionnaire (Alvani and Seyednaghi, 2001), Service Quality (Kamali, 2017) and the researcher-made business performance questionnaire were used and the face validity of the questionnaire was confirmed by experts (13 people). Its reliability was also calculated using Cronbach's alpha test (0.95) and combined reliability. Structural equation modeling in PLS3-SPSS24 software has been used to analyze the data and check the model fit. The results showed that social capital and service quality have a significant effect on the commercial performance of sports venues. Social capital also has a significant effect on the quality of services. Finally, the effect of social capital on business performance was mediated by the quality of service. According to the results, it can be said that the higher the amount of social capital, the higher the quality of services and, consequently, the commercial performance of these places.
کلیدواژهها [English]
- social capital
- communication networks
- cooperation and collaboration
- service quality
- business performance