با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه خوارزمی

2 دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی

3 استادیار دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطه بین تبلیغات دهان به دهان و تمایل حضور مشتریان باشگاه‌های پرورش اندام ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاه‌های بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشته‌اند را تشکیل دادند. به این منظور 280 مشتری از باشگاه‌های بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شد و اطلاعات لازم مربوط به ویژگی‌های فردی از طریق چک‌لیست و پرسش‌نامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) و با پایایی 82/0=α و پرسش‌نامه تمایل حضور مجدد لیم (2006) و با پایایی 91/0=α، جمع‌آوری شد. روش تحقیق همبستگی بوده و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، همه مؤلفه‌های تبلیغات دهان به دهان قابلیت پیش‌بینی تمایل حضور مشتریان باشگاه‌های پرورش اندام را دارند (به جزء مؤلفه تخصص گیرنده). بطوری که مؤلفه پیگیری اطلاعات بیشترین و قدرت رابطه کمترین تأثیر را بر تمایل حضور مشتریان به باشگاه‌های پرورش اندام را داشتند. با عنایت به یافته‌ها، ضروری است به کیفیت و قیمت خدمات توجه شود، تا رضایت مشتریان جلب شود و در نتیجه رضایت مشتریان باعث تبلیغات دهان به دهان برای حضور مشتریان جدید در باشگاه‌های پرورش اندام شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between word of mouth advertising with customer intention to revisit in sport clubs: The Study of Ilam`s bodybuilding clubs

نویسندگان [English]

  • hosein kordloo 1
  • reza khorshidi 2
  • alireza elahi 3

چکیده [English]

The purpose of this study is to describe and determine the relationship between word of mouth advertising and intention to revisit in Ilam’s bodybuilding clubs. The population of study includes all costumers of bodybuilding in Ilam’s that have one year attendance in this clubs. To do this, 280 were randomly selected customers from bodybuilding clubs and data was collected through Junk word of mouth advertising questionnaire (2007) and reliability α=0.85, Lim intonation to revisited questionnaire (2006) and reliability α= 0.91. Research method was Correlational and Pearson correlation coefficient and linear regression were used for analyze data. The result of the regression analysis revealed that all the components of word of mouth advertising had the capability of predicting the customer intention to revisit in bodybuilding club (The component elements of receivers expertise). The component actively sought by congruence had the most effect and tie strength had the least effect on the customer intention to revisit in bodybuilding club.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • word of mouth advertising
  • Intention to revisited
  • sport Customers
سید جوادین، سیدرضا؛ خانلری، امیر؛ استیری، مهرداد (1389). "مدلی از ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان خدمات ورزشی"، نشریه المپیک، سال هجدهم، شماره 4(پیاپی 57)، 41-54.##دوراندیش، عبدالمجید (1390). "رابطه کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل حضور مشتریان باشگاه­های پرورش اندام استان فارس"، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.##
Alire, C. A, (2007). "Word of Mouth Marketing: Abandoning the Academic Library Ivory Tower", New Library World, 108(11/12), pp 545-551.##Anderson, E.W, (1998), "Customer satisfaction and word of mouth", Journal of service research, 1(1), 5-17.##Bansal, H. S., & voyer, P.A, (2000). "Word of mouth processes within a services purchase decision context", Journal of service research, 3(2), pp 166-177.##Bone, P.F, (2012), "Word of Mouth Effects on Short Term and Long Term Product Judgments", Journal of Business Research, 32(3). pp 213-223.##Choo, H., Chung, J., & Psysarchik, D. T, (2004). "Antecedents to new food product purchasing behavior among innovator groups in India", European journal of marketing, 38(5/6), pp 608-625.##Datta P. R, Chowdhury D. N, Chakaraborty B.R, (2005). "Viral marketing: new form of word of mouth through internet", The business review, 3(2), pp 69-75.##Derbaix C, Vanhamme J, (2003). "Inducing word of mouth by eliciting surprise a pilot investigation", Journal of economic psychology, 24, pp 99-116.##Debono, k. g., & klin, c, (2013), "Source expertise and persuasion: the moderating role of recipient dogmatism", Personality and social psychology bulletin, 19(2), 167-173.##Escalas, J. E., & Bettman, J.R, (2005). "Self-construal, reference groups and brand meaning", Journal of consumer research, 32(3), pp 378-390.##Gilly, M.C., Graham, J.L., Wolfinbarger, M.F. and Yale, L.J, (2008), "A Dyadic Study of Interpersonal Information Search", Journal of the Academy of Marketing Science, 26(2), pp 83- 100.##Gremler, D. D. and Gwinner, K. P, (2000), "Customer- employee rapport in service relationships", Journal of Service Research, 3, pp 82-104.##Herr, P. M., Kardes, F. R., Kim, J, (2001). "Effects of word of mouth and product attribute information on persuasion: an accessibility-diagonisticity perspective", Journal of Consumer Research, 17, pp 454-462.##Hogg,  M. K.,  Bruce, M., Hill, A. J, (1998). "Fashion brand preferences among young consumers", International Journal of Retail & Distribution Management, 26(8), pp 293-300.##Ian, Arnott, (2011). "Effective Marketing Communication Efforts of Sports Development Initiatives: A Case Study of the Public Sector in the United Kingdom", International Journal of Business, Humanities and Technology, 1(1), pp 8- 21.##Jang, Dongsuk, (2007). "Effect of word of mouth communication on purchasing decisions in restaurants: A path analytics study", Doctoral dissertation, university of Nevada, pp 23-117.##Litvin S. W, Goldsmith R. E, Pan B, (2008). "Electronic word of mouth in hospitality and tourism management", Tourism management, 29(3), pp 458-468.##Mitchell, V.W., Yamin, M., Pichenc, B, (1996), "A cross-cultural analysis of perceived risk in British and French CD purchasing", Journal of euro-marketing, 6(1), pp 5-24.##Norman, A. T., Russell, C. A, (2006). "The pass-along effect: Investigating word of mouth effects on online survey procedures", Journal of Computer-Mediated Communication, 11(4), pp 1085-1103.##Payne A, (2004). "Relationship Marketing-Making the Customer Count", Managing Service Quality, 4(6), pp 29-31.##Robinson, L, (2006). "Customer Expectations of Sport Organizations", European Sport Management Quarterly, 6(1), pp 67-84.##Silverman, G, (2011). "The secrets of word of mouth marketing: How to trigger exponential sales through runaway word of mouth". New York: AMACOM, 56.##Sweeney, J.C., Soutar, G.N. and Mazzarol, T, (2007). "Factors Influencing Word of Mouth Effectiveness: Receiver Perspectives", European Journal of Marketing, 42(3/4), pp 344-364.##Tax, S.S. and Christian, T, (2008). "Measuring Word of Mouth: the Questions of who and when?" Journal of Communications, 6, pp 185-199.##Walker, C, (1995). "Word of Mouth", American Demographic, 17(3), pp 38- 44.##Wangenheim, F.V. and Bayon, T, (2004). "The Effect of Word of Mouth on Service Switching", European Journal of Marketing, 38(9/10), pp 1173-1185.##Wirts, j., Chew, P, (2002). "The effects of incentives deal proneness, satisfaction and tie strength on word of mouth behavior", International journal of service industry management, 13(2), pp 141-162.##