با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هم‌آفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانه‌های اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحب‌نظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاه‌های والیبال) بودند که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از ترکیبی از روش قضاوتی و زنجیره‌ای به تعداد 12 نفر انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته تا اشباع نظری انجام شد. پایایی داده‌ها از طریق روش بازآزمون و توافق بین دو کدگذار و روایی آن با تایید خبرگان ارزیابی شد. بر اساس یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها با روش تحلیل تم و نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 20، مضامین اصلی عبارت‌اند از، عوامل مرتبط با باشگاه‌‌های لیگ (شامل 6 مولفه فرعی حمایت مدیران، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، شبکه‌های ارتباطی، هویت‌سازی، تبلیغات رسانه‌ای و تولید محتوا در رویداد)، عوامل مرتبط با رسانه‌های اجتماعی (شامل 7 مولفه فرعی توسعه، تولید محتوا، صفحات مجازی سرگرم‌کننده، اطلاع‌رسانی، انعکاس مسابقات، بررسی و کشف استعدادها و جذب مخاطب)، عوامل مرتبط با هواداران (شامل 5 مولفه فرعی ایجاد انگیزه، مشارکت، برنامه جذب و نگهداشت، وفاداری و حمایت) و عوامل محیطی (شامل 2 مولفه فرعی فرهنگ‌سازی و حمایت نهادی). این پژوهش نتایجی را جهت تسهیل هم‌آفرینی ارزش در عصر دیجیتال در بازاریابی ورزشی فراهم می‌کند و دانش مدیران ورزشی را در گذر از بازاریابی سنتی تحویل ارزش به سمت خلق ارزش در تجارت ورزشی افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a qualitative model of value Co-creation in sport events of Volleyball field in the context of social media

نویسندگان [English]

  • mohsn barjas 1
  • habib mohammadpour 2
  • hamid janani 2
  • Jafar bargi Moghadam 2

1 Ph.D. Student of Sports Management, Faculty of Physical Education, Tabriz branch Azad Islamic University, Iran

2 Assistant Prof. of Sports Management, Faculty of Physical Education, Tabriz branch Azad Islamic University, Iran

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of Presenting value co-creation model in volleyball sports events in the context of social media. This research is applied in terms of purpose and, it's a qualitative research, in terms of approach, that was done with thematic analysis method. Participants in the research included experts related to field of research (expert professors of sports management and senior managers of sports in volleyball) who were selected non-probably using a combination of judgment and chain methods in the number of 12 people. Data collection was done with semi-structured interviews until theoretical saturation. The reliability of the data was evaluated through retest method agreement between two coders and its validity with the approval of experts. According to findings from interviews analysis with thematic analysis method and MAXQDA20 software, the main themes are factors related to league clubs (including 6 sub-components of managers' support, information technology infrastructure, communication networks, identification, media advertising and event's content production), factors related to social media (including 7 sub-components of development, production content, entertaining virtual pages, information, competitions reflection, talents' investigation and audience attraction), factors related to fans (including 5 sub-components of motivation, participation, attraction and retention program, loyalty and support) and environmental factors (including 2 sub-components of culture building and institutional support). This research provides results to facilitate the value co-creation in the digital era in sports marketing and increases the knowledge of sports managers in passing from traditional marketing of value delivery to value creation in sports business.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Events
  • Social Media
  • Value Co-Creation
  • Volleyball