TY - JOUR ID - 4095 TI - بررسی مدل تأثیر ابعاد فعالیت های رسانه های جمعی بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران JO - مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی JA - JSM LA - fa SN - 2345-5578 AU - کلاته سیفری, معصومه AU - فریدونی, مسعود AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 4 IS - 4 SP - 15 EP - 22 KW - رسانه جمعی KW - توسعه ورزش KW - معادلات ساختاری DO - N2 - هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر ابعاد فعالیت­های رسانه­های جمعی بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزی پژوهش­های توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه استفاده‌کنندگان از مراکز ورزشی و تندرستی شهر تهران بودند که جهت نمونه‌گیری از روش خوشه‌ای استفاده‌شده است. ابتدا شهر تهران به پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم‌بندی شد. سپس از هر یک از این مناطق پنج‌گانه 70 نفر به‌صورت تصادفی (حجم نمونه آماری کل برابر با 350 نفر) انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد فعالیت رسانه­های جمعی از پرسشنامه­ی طراحی‌شده توسط مرادی (1390) و برای سنجش گرایش به ورزش همگانی از پرسشنامه طراحی‌شده توسط گروه پژوهش استفاده گردید. روایی صوری سؤالات توسط صاحب‌نظران دانشگاهی مورد تائید قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان از پایایی قابل‌قبول برای سؤالات پژوهش داشت. در ادامه جهت بررسی سؤالات پژوهش از ضریب استاندارد و اعداد معناداری استفاده گردید که نتایج حاصل از این مدل نشانگر تأثیر فعالیت­های رسانه‌های جمعی و ابعاد آن بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران داشت. شاخص‌های برازندگی نیز نشان داد که مدل، با داده­ها برازش نسبی و مناسبی دارد. درنتیجه با توجه به یافته­های حاصل از این مدل کارشناسان رسانه­ای و ورزشی می­توانند با نوآوری در برنامه­های خود و ایجاد انگیزه، سطح مهارت و عملکرد ورزشی آحاد مختلف مردم را بهبود بخشند. UR - https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_4095.html L1 - https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_4095_8a06849b50d10261167fc85f7aac93e6.pdf ER -