دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
ارائه راهکارهایی برای توانمندسازی و ارتقای دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
15
22
FA
امین رضا
بخشی چناری
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
aminchenari@gmail.com
محمود
گودرزی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
m_goodarz@yahoo.com
سید نصرالله
سجادی
000-0001-8529-7090
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
nsajjadi@ut.ac.ir
مجید
جلالی فراهانی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
jalali@ut.ac.ir
10.30473/jsm.2019.42932.1288
هدف از این پژوهش، ارائه راهکارهایی برای توانمندسازی و ارتقای توسعه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. کل فرایند پژوهش شامل دو مرحله است: مرحله اول پژوهش شامل تحقیق کیفی از نوع نظریه برخاسته از دادهها (با استفاده از ابزار مصاحبه با اساتید دانشگاه و نخبگان، مطالعه مقالات، کتب، اسناد و مدارک)، مرحله دوم پژوهش شامل تحقیق کمی از نوع توصیفی- تحلیلی (با استفاده از روش دلفی و AHP). پس از پایان مرحله اول پژوهش، تعداد 12 متغیر، بعد از پایان دوره دوم روش دلفی و غربالگری نهایی شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد بازبینی و بازنگری آئیننامههای اجرایی نهادهای ورزشی (وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و...)، برگزاری جلسات هماهنگی بین وزارت ورزش و وزارت خارجه به عنوان متولیان اصلی دیپلماسی ورزشی، آموزش مدیران سیاسی - ورزشی کشور با اصول اولیه تعاملات بینالمللیدر سطح جهانی، تدوین و اجرای یک برنامه جامع و علمی در جهت گسترش و ارتقای دیپلماسی ورزشی، تعریف و تببین مفهوم دیپلماسی ورزشی به دستگاهها و نهادهای دولتی فعال در حوزه دیپلماسی عمومی، راهکارهای مهم در توانمندسازی و تقویت دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه نخبگان است.
دیپلماسی ورزشی,قدرت نرم,روش دلفی
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5693.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5693_bfa108b1a6fb347bfcc06bf30de0f81a.pdf
دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
تحلیل فعالیتهای مفسدانه در ورزش ایران با استفاده از مدلTASP
23
38
FA
بهرام
یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
bahramyoosefy@yahoo.com
علی
ناصری
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی و رسانهها در ورزش، دانشگاه رازی، کرمانشاه
a.naseri@modares.ac.ir
10.30473/jsm.2019.43210.1293
هدف از پژوهش حاضر تحلیل فساد ورزشی در بازه زمانی 1386 تا 1396 در ایران است. در این پژوهش از روش اسنادی با رویکرد تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد تحلیل، گزارشهای رسانههای رسمی داخلی بود که با کلیدواژه موضوع فساد ورزشی، مورد جستجو قرار گرفتند. بر اساس مدل تسپ واکاوی فعالیتهای مفسدانه در چهار سطح بررسی شد. سطح نخست انواع فساد را شامل میشود، که در مجموع 12 مورد شناسایی و از بین آنها، دوپینگ با 34 درصد بیشترین میزان را نشان داد. در سطح دوم فعالیت قرار دارد که افراد درگیر در فساد را بیان میکند. نتایج در سطح سوم یا بخش، نشان داد که 24 ورزش مختلف به صورت مستقیم درگیر فساد شدهاند که از این بین ورزش فوتبال با 933 مورد در گزارشهای رسانهها بیشترین وقوع فعالیتهای مفسدانه را داشته است. و در سطح چهارم هم لیگ برتر، پایهها، لیگ دسته یک، جوانان، و لیگهای دو و سه به ترتیب بیشترین میزان از درگیری با فساد را داشتند. بررسی دهساله رسانههای کشور نشان داد که فساد در سالهای اخیر با تنوع کم سابقهای به سرعت در حال افزایش است. مبارزه واقعی با این پدیده، از رهگذر انعکاس اخبار و اطلاعات به شیوه حرفهای و غیر مغرضانه محقق میشود. رسانهها با خبررسانی و افشاگری، از چنان ظرفیتی برخوردارند که میتوانند فضا را برای متخلفان ناامن کرده و بساط بسیاری از بسترهای ناپاک را در ورزش کشور از بین ببرند.
فعالیتهای مفسدانه,رسانه,ورزش,مدل TASP
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5692.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5692_6c3318c7449ee6d873e7e2688652ecce.pdf
دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
طراحی مدل سواد اطلاعاتی دانشجویان مدیریت ورزشی دانشگاههای ایران
39
50
FA
شهرام
شفیعی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
shafieeshahram@gmail.com
محمد صادق
افروزه
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرم
afroozeh.sadegh@gmail.com
حکیمه
افروزه
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
ha.afroozeh@yahoo.com
10.30473/jsm.2019.43367.1296
سواد اطلاعاتی در توسعه توانمندیهای اطلاعاتی جامعۀ دانشگاهی مؤثر است، بنابراین هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل سواد اطلاعاتی دانشجویان مدیریت ورزشی دانشگاههای ایران متناسب با حیطه کاری و پژوهشی این دانشجویان میباشد. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی است. که ابزار تحقیق شامل پرسشنامه نیمهمحققساخته، با تأیید روایی صوری و محتوایی توسط اساتید و پایایی ترکیبی بود. جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاههای سراسر کشور تشکیل دادند که در نهایت نمونه آماری شامل 112 نفر از دانشجویان بود که به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامهها را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از نرمافزار اس پی اس اس و نرمافزار مدلسازی Smart PLS، صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد اثرگذاری متغیرهای کتابخانهای و فناوری بالا و در سطح مطلوب گزارش شده است. همچنین مهارتهای پایه و کتابخانهای شامل تشخیص نیاز، دستیابی مؤثر و ارزشیابی اطلاعات بود و مهارتهای فناوری نیز شامل سازماندهی اطلاعات و موارد حقوقی بود. با توجه به بالا بودن شدت ضرایب اثر همه ابعاد سواد اطلاعاتی در پژوهش، این مدل موجب ایجاد چارچوبی هدفمند به منظور حرکت جامعه دانشگاهی مدیریت ورزشی به سوی توسعه سواد اطلاعاتی پایدار خواهد شد.
دانشجویان مدیریتورزشی,سواد اطلاعاتی,مهارتهای پایهای,مهارتهای فناوری
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5694.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5694_c9164e9d85192b384a02cae480943363.pdf
دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
بررسی نقش میانجی دلبستگی به مکان در ارتباط بین رضایت از مکان و مقاصد رفتاری (مطالعه موردی: تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال)
51
66
FA
حسین
عیدی
0000-0002-6039-7826
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
eydihossein@gmail.com
همایون
عباسی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
habbasi003@gmail.com
سمانه
الماسی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
s_almasi68@yahoo.com
10.30473/jsm.2019.41215.1270
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی دلبستگی به مکان در ارتباط بین رضایت از مکان و مقاصد رفتاری (مطالعه موردی: تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال) انجام شده است. نمونه در این مطالعه 367 نفر از تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال در سال 1397 میباشد. ابزار پرسشنامههای استاندارد دلبستگی به مکان، رضایتمندی از مکان و مقاصد رفتاری میباشند. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرمافزارSPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که (1) رضایت از مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی مقاصد رفتاری تماشاگران دارد؛ (2) رضایت از مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی دلبستگی به مکان دارد؛ (3) دلبستگی به مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی مقاصد رفتاری تماشاگران دارد و در نهایت (4) اثر غیر مستقیم رضایت از مکان بر مقاصد رفتاری از طریق دلبستگی به مکان مثبت و معنادار است. لذا به مسئولان و مدیران ورزشی در برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی پیشنهاد میگردد با در نظر گرفتن دلبستگی به مکان جهت هدایت و تشویق جوانان به تفریحات سالم و از طرفی درآمدزایی برای مکان ورزشی با فراهم کردن محیطی مطبوع همراه امکانات و نیز جوی آرام ضمن جلب رضایت تماشاگران، زمینهساز حضور هرچه بیشتر جوانان در مکانهای ورزشی و برقراری ارتباط با این مکانها شوند.
دلبستگی به مکان,مقاصد رفتاری,والیبال
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5451.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5451_9b08ce777bc69f0149b2b611cae6677c.pdf
دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
نقش عوامل اجتماعی بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی شرکت های ورزشی: (مطالعه موردی برند ورزشی مجید)
67
76
FA
رسول
نظری
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
nazarirasool@yahoo.com
الهام
مشکل گشا
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه
elham_moshkelgosha@yahoo.com
رضا
فردی پور
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
reza.f1981@gmail.com
10.30473/jsm.2019.43043.1289
هدف از پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی به عنوان عوامل اثرگذار بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی می باشد. پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. محیط پژوهش شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات ورزشی مجید بود. جامعه آماری پژوهش فروشندگان ورزشی بودند، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه بود، نمونه آماری 144 نفر از فروشندگان ورزشی می باشد. اطلاعات بوسیله نرم افزارهای ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که متغیرهای کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی به طور مستقیم و همچنین به طور غیر مستقیم از طریق اثر متغیر میانجی مبادله دانش ضمنی رابطه مثبت دارد. نقش میانجی مبادله دانش ضمنی در رابطه بین کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی نقش تاثیر گذار می باشد. به طور کلی پیشنهاد می گردد مدیران بازاریابی و فروش راهبردهایی را در جهت ارتقای اثربخشی بازاریابی از طریق افزایش سرمایه گذاری بر روی ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی مد نظر قرار دهند.
اثربخشی,ارتباطات,اجتماعی سازی,بازاریابی,برند ورزشی مجید
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5690.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5690_992386bcf843bc070489d96014e10266.pdf
دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
استراتژی سبک رهبری توزیع شده بر بروز رفتار شهروندی سازمانی در سطح گروه با نقش میانجی احساس خودکارآمدی و اعتماد در سازمان: (مورد مطالعه کارکنان رسانههای ورزشی در استان ایلام)
77
88
FA
علی
یاسینی
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام. ایلام. ایران
a_yas1363@yahoo.com
یسرا
پناه
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران
y.panah1371@gmail.com
احسان
نامدار جویمی
0000-0001-6380-8646
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
davood.joyame@gmail.com
10.30473/jsm.2019.40630.1265
بررسی روابط بین استراتژی سبکرهبری توزیع شده، رفتار شهروندیسازمانی در سطح گروه، احساس خودکارآمدی و اعتماد در سازمان در قالب یک الگوی مفروض هدف پژوهش حاضر است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی بود و جهت جمعآوری دادهها از روش پیمایش و چهار پرسشنامه(استاندارد و بومی سازی شده) روا و پایا استفاده شد. تمامی کارکنان رسانههای ورزشی در استان ایلام (N=136) جامعه آماری را تشکیل داد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 103 نفر به شیوه نمونهگیری خوشه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت آزمونالگوی مفروض پژوهش از تحلیل مسیر بوسیله نرم افزار PLS VISUAL استفاده شد. رابطه بین سبکرهبری توزیع شده و رفتار شهروندی سازمانی در سطح گروه به صورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر احساس خودکارآمدی و اعتماد در سازمان به میزان 45/0 تبیین شده است. استراتژی سبک رهبری توزیع شده به عنوان بدیعترین و متاخرترین استراتژی سبک رهبری پیشبینی کننده مناسبی برای بروز رفتارهای شهروندی در سطح گروه است که پیامد اولیه استراتژی سبک رهبری توزیع شده، تغییر در میزان اعتماد کارکنان و احساس خودکارآمدی آنهاست.این دو متغیر به عنوان میانجیگر، رابطه بین استراتژی رهبری توزیعشده و رفتارهای شهروندی در سطح گروه را تحت تاثیر قرار می دهند.
استراتژی سبکرهبری توزیعشده,رفتار شهروندیسازمانی,احساس-خودکارآمدی,اعتماد سازمانی
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5444.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5444_6adfd84fc69caa008fae5124b491ef49.pdf
دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
نقش ارتباطات رسانهای و تبلیغات مؤثر در جذب حامی مالی برای ورزش (مطالعهی موردی: هیأت تنیس روی میز استان آذربایجان شرقی)
89
102
FA
محمدرسول
خدادادی
هیأت علمی گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
rm_kh85@yahoo.com
حوریه
دهقانپوری
هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود
h.dehghanpouri@shahroodut.ac.ir
مهدی
صادری
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی
saderi.mehdi@gmail.com
10.30473/jsm.2019.41853.1274
هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر ارتباطات رسانهای و تبلیغات مؤثر در جذب حامی مالی برای ورزش تنیسرویمیز استان آذربایجانشرقی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری تحقیق، کلیهی متخصصین مدیریت ورزشی، متخصصین حوزهی رسانه و نیز اعضای هیأت ورزش تنیس رویمیز استان آذربایجان شرقی (210 نفر) بود. حجم نمونهی آماری با استفاده از جدول مورگان 132 نفر برآورد شد. روش نمونگیری، تصادفی خوشهای بود. پس از جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss21 و Excel2010 برای آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. از آزمون شپیر ـ ویلک برای نورمالیتهی دادهها، از آزمون رگرسیون خطی برای آزمون فرضیهها و از آزمون رتبهبندی فریدمن برای رتبهبندی مؤلفهها استفاده شد. نتایج نشان داد، ارتباطات رسانهای و تبلیغات، میتواند جذب منابع دولتی، جذب حامیان بخش خصوصی، درآمد تبلیغات حین مسابقات، درآمد پخش مسابقات ورزشی، و بازاریابی و معرفی خدمات و محصول را بهطور مثبت و معنیداری پیشبینی کند. با توجه به نتایج حاصل میتوان اظهار کرد، رسانه و انواع نقشهای آن، یک مهرهی اساسی و تأثیرگذار در امر تبلیغاتی و اسپانسری به شمار میرود؛ بنابراین، اگر سرمایهگذاریها، حامیان مالی، تبلیغات، رسانهها و ورزش در یک تعامل مثبت و اصولی در کنار همدیگر قرار بگیرند، باعث رشد و گسترش یکدیگر شده و به تبع آن موجب درگیر شدن بخشهای مختلف جامعه و از همه مهمتر باعث رشد ورزش کشور میشوند.
ارتباطات رسانهای,تبلیغات,تنیس روی میز,حامی مالی
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5695.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5695_c77b53206df7035cddeed7dfc9fcd46d.pdf
دانشگاه پیام نور
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
2345-5578
2538-4961
6
3
2019
04
21
تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر بهبود عملکردشغلی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازی کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه
103
118
FA
صهیب
احمدی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی
s.ahmadi@yahoo.com
شیرین
زردشتیان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی
zardoshtian2014@gmail.com
10.30473/jsm.2019.42894.1287
هدف این تحقیق بررسی ارتباط سبک رهبری خدمتگزار بر بهبود عملکرد کارکنان با توجه به نقش میانجی توانمندسازی می باشد. جامعهی آماری تحقیق تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه (228 نفر) بودند که طبق جدول گرجسی و مورگان 140 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده تحقیق،سه پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار پترسون(2003)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر(1992) و عملکرد شغلی پاترسون(1992)بود. تمامی تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای 21SPSS و SMART PLS نسخه7. 2. 3 انجام گرفت.نتایج تحقیق حاکی از آن بود که رهبری خدمتگزار به طور مستقیم و نیز به صورت غیر مستقیم و به واسطه توانمندسازی بر بهبود عملکردشغلی کارکنان تأثیر معنی داری دارد.لذا به مدیران توصیه می گردد که با بهره گیری از ویژگی های رهبری خدمتگذار هم چون خدمت رسانی، مهرورزی، قابلیت اعتماد و فروتنی، زمینه ساز توانمند شدن کارکنان خود از طریق ایجاد جوی آرام و پیشرو در سازمان شوند و در پرتو توانمندی کارکنان شاهد بهبود عملکرد آنان باشند.
: سبک رهبری,شایستگی,خدمت رسانی
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5691.html
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_5691_3932542746685573a01a82ffd8a4334d.pdf