ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه وب سایت های منتخب ایرانی و خارجی پوشاک ورزشی براساس شاخص وب سنجی
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه وب سایتهای ایرانی و خارجی پوشاک و لباس ورزشی براساس شاخص وب سنجی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی، از لحاظ هدف، کاربردی، جامعه آماری پژوهش، شامل وب سایت-های معتبر ایرانی و خارجی پوشاک ورزشی است که از بین وب سایتهای مختلف دوزاده سایت که شش سایت ایرانی شامل (مروژ، پیشکوه، جام جم، بدوفو، ال اسپرت و هدف اسپرت) و شش سایت خارجی شامل (آدیداس، نایک، ریباک، پوما، فیلا و آل اشپرت) انتخاب شدند. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته بود. این چک لیست شامل یازده بعد (مشخصات سایت، طراحی نمای بصری، ناوبری، فنی، زمان واکنش، کیفیت اطلاعات محصولات، تنوع محصولات، سطح مخاطبین، کیفیت سفارش محصول، هزینه و روش ارسال و امنیت) و 56 سوال میباشد. شیوه جمع آوری داده ها مشاهدهای- عینی بود. روایی صوری سوالات توسط صاحبنظران مدیریت ورزشی و کامپیوتر مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه به روش توافق بین ارزیابیها انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و از آزمون کروسکال والیس و برای رتبه بندی سوالات از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان می دهد که بین مولفههای بررسی شده در سایتهای ایرانی و خارجی از لحاظ یازده بعد که به آن پرداخته شده تفاوت معناداری وجود نداشت و سایتهای منتخب کیفیت بالایی در سایتهای خود داشتند. در نتیجه با توجه به یافته های حاصل از پژوهش؛ مدیران و مسئولین سایتهای ایرانی و خارجی می توانند با نوآوریها و قابلیتهای بیشتر در سایت بر توسعه سایتهای خود بیفزایند تا باعث عملکرد بهتر سایتها در بین کاربران گردد.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6846_c87f94312907d7349261ffe647012137.pdf
2020-09-22
15
26
10.30473/jsm.2020.51042.1384
امنیت
سایت
محصولات ورزشی
مروژ
آدیداس
طیبه
یانپی
tayyebeh.yanpi1396@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فرزام
فرزان
farzamfarzan@yahoo.com
2
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
AUTHOR
مرتضی
دوستی
m_dostipash@yahoo.com
3
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
AUTHOR
1. Anderson, C., & Hiralall, M. (2009). Recommender systems for e-shops. Business Mathematics and Informatics paper, 2-34.
1
2. Badri Azarin, Y., Pashaie, S., Hafezi, V., & Fateh, H. (2018). Analysis the Mediating Role Quality of Ticket Sale Electronic Services the Performance of Electronic Customer Relationship
2
Management (E-CRM) of League Football Matches of Iran. Communication Management in Sport
3
Media, 3(5), 15-26. (Persian)
4
3. Bulut, Z. A. (2015). Determinants of repurchase intention in online shopping: A Turkish consumer’s perspective. International Journal of Business and Social Science, 6(10), 55-63.
5
4. Choo, S. H., Yoon, H. J., & Ahn, J. S. (2014). A Study on the Fashion Attitudes of Adolescents and the Parents of Adolescents: Developing School Uniforms and Fashion Items. Fashion & Textile Research Journal, 16(2), 228-234.
6
5. Constantinides, E., C. LorenzoRomero., & Gómez, M. A. (2010). Effects of web experience on consumer choice: a multicultural approach. Internet Research, 20(2), 188-209.
7
6. Cunliffe, D. (2000). Developing usable Web sites–a review and model. Internet Research, 10(4), 295- 308.
8
7. Cyr, D., & Bonanni, C. (2005). Gender and website design in ebusiness. International Journal of Electronic Business, 3(6), 565-582.
9
8. Fogg, B. J., Soohoo, C., Danielson, D. R., Marable, L., Stanford, J., & Tauber, E. R. (2003). How do users evaluate the credibility of Web sites? a study with over 2,500 participants. In Proceedings of the 2003 conference on Designing for user experiences. (pp. 1-15). ACM.
10
9. Ghasemi, H., & Hosseini, M. (2020). Comparison of sports coverage on the web sites of Education with an emphasis in sports Brrshth's relationship with educational level. Communication Management in Sport Media, 4(3), 46-55. (Persian)
11
10. Ghorbani, l., Asgarshamsi, M., Tabatabaei, S. A., Havasel, M., & Farajizadeh, P. (2020). Quantitative Assessment of the official websites of Iran's top sports clubs (Case Study: Official Websites of Football, Basketball, and Volleyball Clubs). Communication Management in Sport Media, 3(7), 30-40. (Persian)
12
11. Gounaris, S., Koritos, C., & Vassilikopoulou, K. (2010). Person– place congruency in the Internet Banking context. Journal of Business Research, 63 (9-10), 943-949.
13
12. Henderson, P. W., Giese, J. L., & Cote, J. A. (2004). Impression management using typeface design. Journal of marketing, 68(4), 60-72.
14
13. Ho, B. C., & Oh, K. B. (2009). An Empirical Study of the Use of Esecurity Seals in E-commerce. Online Information Review, 33, 655-671.
15
14. Hsieh, Y. C., Chiu, H. C., Tang, Y. C., & Lee, M. (2018). Do Colors Change Realities in Online Shopping? Journal of Interactive Marketing, 41, 14-27.
16
15. Jarvenpaa, S. L., & Todd, P. A. (1997). Is There a Future for Retailing on the Internet? Electronic Marketing and Consumer, edited by Robert A. Peterson, Thousand Okas.
17
16. Jin, L. (2009). Dimensions and determinants of website brand equity: From the perspective of website contents. Frontiers of Business Research in China, 3 (4), 514-521.
18
17. Keshkar, S., Salman, Z.,& Jabbari. ZH. (2013). The Relationship Betweem Satisfaction and Garments in Female Bodybuilders. Journal of Sport Management, 5(3), 117-136. (Persian)
19
18. Ko, E., Taylor, C. R., Sung, H., Lee, J., Wagner, U., Navarro, D. M. C., &Wang, F. (2012). Global marketing segmentation usefulness in the sportswear industry. Journal of Business Research, 65(11), 1565- 1575.
20
19. Kotha, S., Rajgopal, S., & Venkatachalam, M. (2004). The role of online buying experience as a competitive advantage: Evidence from third‐ party ratings for e‐ commerce firms. The Journal of
21
Business, 77(2), 109-133.
22
20. Lichtenthal, J. D., & Eliaz, S. (2003). Internet integration in business marketing tactics. Industrial Marketing Management, 32(1), 3-13.
23
21. Pakbin, S. (2017). The Investigation of the Iranian Athletics Sport Wears Comparing with European Countries Based on the Design, Form and Applicability. Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 51- 68.
24
22. Ranganathan, C., & Ganapathy, S. (2002). Key dimensions of businessto-consumer web sites. Information & Management, 39(6), 457-465.
25
23. Rice, M. (1999). What makes users revisit a web site? Marketing News, 12(1), 12-19.
26
24. Robins, D., & Holmes, J. (2008). Aesthetics and credibility in web site design. Information Processing & Management, 44(1), 386-399.
27
25. Shin, J. I., Chung, K. H., Oh, J. S., & Lee, C. W. (2013). The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables: The case of university students in South Korea. International Journal of Information Management, 33(3), 453-463.
28
26. Singh, T., Malik, S., & Sarkar, D. (2016). E-commerce website quality assessment based on usability. In Computing, Communication and Automation (ICCCA). International Conference on, 101-105.
29
27. Thelwall, M. (2007). Bibliometrics to webometrics. Journal of Information Science, 34(4), 1-18.
30
28. Torkzadeh, G., Dhillon, G. (2002). Measuring factors that influence the success of Internet commerce. Information Systems Research, 13(2), 187-204.
31
29. Vandenbulcke, V. F., Lecron, C., Ducarroz & Fouss, F. (2013). Customer segmentation based on a collaborative recommendation system: Application to a mass retail company. Proceedings of the 42nd Annual Conference of the European Marketing Academy.
32
30. Wu, W. Y., Lee, C. L., Fu, C. S., & Wang, H. C. (2013). How can online store layout design and atmosphere influence consumer shopping intention on a website? International. Journal of Retail & Distribution Management, 42(1), 4-24.
33
31. Zhou, R., Wang, X., Shi, Y., Zhang, R., Zhang, L., & Guo, H. (2018). Measuring e-service quality and its importance to customer satisfaction and loyalty: an empirical study in a telecom setting. Electronic Commerce Research, 1-23.
34
ORIGINAL_ARTICLE
مفهومسازی ارزش رسانهای بازیکنان فوتبال به عنوان پایهای برای توسعه مدلهای درآمدزایی باشگاههای فوتبال ایران
در حالیکه درآمدهای سرشار فوتبال در کشورهای پیشرو اروپایی این ورزش را به یک صنعت پردرآمد تبدیل کرده است، باشگاههای فوتبال ایرانی همواره با مشکلات مالی روبهرو بودهاند. پژوهشهای پیشین که روشهای درآمدزایی در فوتبال اروپا را با لیگ برتر فوتبال ایران مقایسه کردهاند، نشان دادهاند که باشگاههای ایرانی نتوانستهاند از روشهای درآمدزایی فوتبال بهره ببرند و این گاه به دلیل مسائل قانونی بوده و گاه به دلیل ناکارآمدی مدیریتی. پژوهش حاضر با هدف توسعه زیرساختی مفهومی برای توسعه مدل کسبوکار باشگاههای فوتبال کشور، ارزش رسانهای بازیکنان فوتبال را به عنوان یک دارایی نامشهود مطرح میکند که عبارت است از بخشی از ارزش اقتصادی بازیکن که به واسطه رسانهها ایجاد میشود. پایه نظری این مفهومسازی را تئوری بازار دوطرفه رسانهای شکل میدهد که طی آن برخی از رسانهها – از جمله تلویزیون دولتی ایران- با ارائه محتوای رایگان، توجه مخاطبان را جلب میکنند و این توجه را به آگهیدهندگان میفروشند و درآمد کسب میکنند. روش انجام این پژوهش کتابخانهای و مرور نظاممند ادبیات مرتبط با اقتصاد فوتبال و مدیریت رسانه است. انتظار میرود با طرح مفهوم ارزش رسانهای، امکان توسعه مدلهای کسبوکار موفق و مستقل از کمکهای دولتی باشگاههای فوتبال ایران و بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای رسانهای موجود به منظور درآمدزایی باشگاهها فراهم شود.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6671_6f4102dc8950b2af9302d4a14ca42521.pdf
2020-09-22
27
42
10.30473/jsm.2020.46106.1323
اقتصاد فوتبال
ارزش رسانهای بازیکنان فوتبال
مدیریت رسانه
مدلهای کسبوکار
دارایی نامشهود
مرجان
بصیرت
marjan.1993@yahoo.com
1
کارشناس ارشد، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهرن، ایران.
AUTHOR
داتیس
خواجه ئیان
khajeheian@ut.ac.ir
2
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .
LEAD_AUTHOR
طاهر
روشندل اربطانی
arbatani@ut.ac.ir
3
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
1.Andrews, M., & Harrington, P. (2016).Off Pitch: Football’s Financial Integrity Weaknesses, and How to Strengthen Them. CID Working Paper No. 311.2. Barajas, A., Fernández-Jardón,C., & Crolley, L. (2005). Does sports performance influence revenues and economic results in Spanish football?.MPRA Paper, No. 3234, posted November 2007.3. Basirat, M. (2018). Providing a model for identifying the media value of football players. M.A thesis, Faculty of management, University of Tehran.(Persian)4. Beirami jeghanab, L. Karimi, J., & Hosseini, M. (2019). Brand image with emphasis on the leading factors of sports celebrities in media advertising.Communication Management in Sport Media, 7(2), 61-70. (Persian)5. Boyle, R., & Haynes, R. (2004). Football in the New Media Age, Routledge,London and New York.
1
6. Chanavat, N., & Desbordes, M. (2017).The marketing of football: history,definitions, singularities, strategies and forms of operationalization. Edited by:Nicolas Chanavat, Michel Desbordes and Nicolas Lorgnier. Routledge handbook of football marketing. (9-60), London and New York: Routledge.7. Chan-Olmsted, S. M., & Wolter, L.-C.(2018). Perceptions and practices ofmedia engagement: A global perspective.International Journal on MediaManagement, 20(1), 1-24.8. Chester, S. N. (2002). For footballresearch, British Football on Television,fact sheet 8, university of Leicester,www.Le.ac.uk/sneefr/.9. Deloitte & Touche (2008). Footballmoney league, the reign in Spain.www.deloitte.com/dtt/press_release.
2
10.Deloitte. (2012). Fan power FootballMoney League. Sports Business GroupFebruary 2012, www.deloitte.com /FML2012.11. Deloitte. (2014). Annual Review ofFootball Finance. Retrieved on January10, 2015, from: http://www2. deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/sport-business-group/deloitte-uk-annual-review-football-finance.pdf.12. Deloitte. (2015). Annual Review ofFootball Finance. Deloitte’s Sports Business Group.
3
13.Desbordes, M. (2007). Marketing andFootball, An International Perspective.Butterworth-Heinemann publication.
4
14. Elahi, A. (2009). Barriers to andstrategies for economic development ofthe Islamic Republic of Iran footballindustry. Ph.D dissertation, Faculty ofphysical education, University of Tehran.(Persian)15. Elahi, A., & Pouraghaei Ardakani, Z.(2004). Study of the Status of IranianFootball Stadiums in Comparison withEuropean Standards. Journal ofMovement, 19, 63-79.16. Garcia del Barrio, P. (2016). Measuringempathy feelings in football throughmedia value. Revista de Psicología delDeporte, 25(1), 37-42.17. Garcia del Barrio, P., & Pujol, F. (2016).Economic evaluation of football playersthrough media value. Working Paper.Birkbeck, University of London, London,UK.18. Garcia-del-Barrio, P., & Pujol, F. (2013).Sport Talent, Media Value and EqualPrize Policies in Tennis .Working Papernumber 01/13.19. Hall, R. (1992). The strategic analysis ofintangible resources. StrategicManagement Journal, 13, 135‐ 44.20. Hoseini, S. A. (2013). Marketing inWomen's Sports and its Challenges.Journal of Research in Sport Sciences.30.21. Kelly, P., & Hickey, C. (2008). PlayerWelfare and Privacy in the SportsEntertainment Industry InternationalReview for the Sociology of Sport, 43(4),383-398.22. Keshok, C. M. (2004). The Effects ofEconomic Impact Information on theAttitudes of potential Sports Sponsorsoperating in Mid-Size and small collegecommunities. unpublished doctoraldegree dissertation, Department of SportManagement, Recreation Managementand Physical Education, Florida StateUniversity.23. Khajeheian, D. (2009). Create value byco-marketing alliances: Developingsponsorship in Iranian football. Theinternational congress on science andfootball. Tehran. November, 1–3.24. Khajeheian, D. (2019). An introductionto Managing Social Networks andPlatform Businesses. AdibanPublications. 1st edition. (Persian)25. Khajeheian, D., & Sedighi, A. (2018).Competition Outside the Field:Economics and Marketing of Football inIran. IN: Khajeheian et al. (Eds),Competitiveness in Emerging Markets:Market Dynamics in the Age ofDisruptive Technologies. SpringerInternational Publishing. (Persian)26. Khajeheian, D., Omidi, A., & Norouzi,E. (2019). Audience Engagement inMedia: A Conceptual Framework,Quarterly of Resaneh, in press. (Persian)27. Khodadadi, M. R., Dehghanpouri, H., &Saderi, M. (2019). The role of mediacommunication and effective advertisingin attracting the financial supporter forthe Sport (Case Study: Table tennis in theEast Azerbaijan Province),Communication Management in SportMedia, 6(3), 100-110. (Persian)28. Mnzava, B. (2012). Financial plight inEnglish premiership football: An impactof recent global recession University ofLeeds Pecvnia Monografico, 179-191.29. Moghadas, M., & Kalateh Seyfari, M.(2017).Analysis of the Impact of Mediaon Consumer Attitudes toward the Brandand PurchaseIntention (Case Study:Sports Apparel Manufacturer Majid).Communication Management in SportMedia, 5(1), 63-72. (Persian)30. Morrow, S. (1999). the new Business offootball. Scottish affaires, 47, 48-57.
5
31. Naghdi, Y., Kaghazian, S., & Afsharpey,A. (2013). Analysis of the EconomicFactors Affecting Income of FootballClubs (Selected World Clubs). Journal ofEconomics, Development and Planning.2(1), 21-43. (Persian)32. Polonsky, M. J., & Speed, R. (2001).Linking sponsorship and cause relatedmarketing. European Journal ofMarketing, 35(11/12), 1361-1385.33. Salimi, M., Zarea, H., & Khajeheian, D.(2012). Cooperative marketing alliancesfor new products commercialization as anentrepreneurial strategy: An analytical-comparative study of football industry.African Journal of BusinessManagement, 6(13), 4734. (Persian)34. Samagaio, A., & Eduardo, C. (2007).Sporting, financial and stock marketperformance in English football: anempirical analysis of structural. Journalof Sports Economics, 7, 12.35. Seyed Nezhad Fahim, S. R., & Eghdami,E. (2011). The importance of intangibleassets as a sustainable competitiveadvantage. Journal of Accounting,14, 120-124. (Persian)36. Smith, C.T. (2009). Introduction to SportMarketing. Butterworth-Heinemann.
6
37. Strelize, B. (2005). Relationship in sportsponsorship: A Marketing Perspective,Unpublished doctoral degreedissertation. Faculty of Management,University of Johansborg.38. Szymanski, S. (2001). Income inequality,competitive balance and theattractiveness of team sports: Someevidence and a natural experiment fromEnglish soccer. The Economic Journal,111(469), F69-F84.39. Szymanski, S. (2003). The EconomicDesign of Sporting Contests. Journal ofEconomic Literature, XLI, 1137-87.
7
40. Thwaites, D., & Carruthers, A. (1982).Practical applications of sponsorshiptheory: Empirical evidence from Englishclub rugby. Journal of SportManagement, 12(3), 203-219.41. Tomasini, N., Frye, C., & Stotlar, D.K.(2004). NCAA corporate sponsorobjectives: Are theredifferences between divisions I-A, I-AA,and I-AAA?. Sport Marketing Quarterly.13(4), 253-264.42. Torabi, T., Ghorbani, M., Bagheri, M., &Tarighi, S. (2015), Methods forfinancing football clubs in the developedcountries and a comparative investigationagainst developing countries. Journal ofinvestment science, 4(13), 217-231(Persian).43. Wilson, R .M. S., & Stenson, J .A.(2008). Valuation of Information Assetson the Balance Sheet: the recognition andapproaches to the valuation of intangible assets. Business Information Review,(25)3, 167-182.
8
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل درگیر شدن در ورزش، تعهد روان شناختی و وفاداری تماشاگران تیم فوتبال پرسپولیس
رابطه بین درگیری ورزشی هواداران، تعهد روان شناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری موضوعی مهم در ادبیات بازاریابی ورزشی است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر، تأثیر ابعاد درگیری ورزشی بر تعهد روانشناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری در بین تماشاگران فوتبال (نمونه مورد مطالعه: تیم فوتبال پرسپولیس) است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه و نمونه آماری پژوهش، هواداران کانال تلگرامی تیم فوتبال پرسپولیس بودند، که تعداد 300 نفر از اعضای کانال به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای ابعاد درگیری ورزشی از کایل و همکاران(2003)، تعهد روان شناختی از فانک و همکاران(2009)، وفاداری نگرشی از هیر و دیکسون(2008) و وفاداری رفتاری از بائر و همکاران (2008) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید و برای آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد، جذابیت(0/78)، مرکزیت(0/66) و خود ابرازی(0/50) تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد روان شناختی داشتند. همچنین تعهد روان شناختی با ضریب 0/81 بر وفاداری نگرشی و وفاداری نگرشی (0/84) بر وفاداری رفتاری تأثیر مثبت و معناداری داشتند. این تحقیق تلاشی برای توسعه دانش آکادمیک در زمینه هواداران ورزش حرفهای فوتبال، و نیز بر اهمیت نظری ساختارهایی مانند درگیری ورزشی، تعهد روانشناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری از دیدگاه تماشاچیان فوتبال تأکید داشته و به مدیران ورزشی و بازاریابی در شناخت و پیشبینی رفتار آتی هواداران ورزشی به ویژه هواداران و تماشاگران فوتبال کمک خواهد کرد.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6669_a52fae7277b8999acdd3650025c88e8a.pdf
2020-09-22
43
54
10.30473/jsm.2020.49018.1352
تعهد روان شناختی
مرکزیت
جاذبه
خودابزاری
وفاداری هواداران
مجتبی
قاسمی سیانی
ghasemi_m89@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
LEAD_AUTHOR
لیلی
خاوری خراسانی
lkavri@yahoo.com
2
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
AUTHOR
1.Ahmadinejad, M., & Hosseini, H. (2008).Investigating the Effect of Customer Satisfaction, Customer Trust on the Brand and the Value of the Brand Visa on Customer Behavioral and Attitudinal layalty (A Case Study of the Bank of Refah).Business Reviews, 4(33), 51-42. (Persian)2. Azizi, Sh., Ghanbarzadeh miandehi, R., &Fakhrmanesh, S . (2012). Evaluation the impact if brand Personality on Attitude and Customer's Behavior layalty to Hyper Star Brand, Research Management in Iran, 16(4),106-120. (Persian)3. Bauer, H. H., Stockburger-Sauer, N. E., &Exler, S. (2008). Brand image and fan loyalty in professional team sport: A refined modeland empirical assessment. Journal of Sport Management, 22, 205-226.4. Beaton, A. A., Funk, D. C., Ridinger, L., &Jordan, J. (2011). Sport involvement: Aconceptual and empirical analysis. Sport Management Review, 14(2), 126-140.5. Bee, C. C., & Havitz, E. M. (2010). Exploringthe relationship between involvement, fanattraction, psychological commitment and behavioral loyalty in a sports spectator context. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 11(2), 140-157.
1
6. Bozyiğit, E., & Doğan, F. (2018).Examination of the psychological commitment to team of the students of Faculty of Sports Sciences. Journal of Human Sciences, 15(4), 2159-2167.7. Brown, G., Assaker, G., & Reis, A. (2018).Visiting Fortaleza: motivation, satisfactionand revisit intentions of spectators at theBrazil 2014 FIFA World Cup. Journal of Sport & Tourism, 22(1), 1-19.8. Funk, D.C., & James, J. (2001). The Psychological Continuum Model: Aconceptual framework for understanding an individual’s psychological connection to sport. Sport Management Review, 4(2), 119-150.9. Gong, B., Pifer, N. D., Wang, J. J., Kim, M.,Kim, M., Qian, T. Y., and Zhang. J. J.(2015), “Fans' attention to, involvement in,and satisfaction with professional soccer in China. Social Behavior and Personality: An International Journal, 43(10), 1667-1682.10. Guest, A. M., & Luijten, A. (2018). Fanculture and motivation in the context of successful women’s professional team sports: a mixed-methods case study of Portland Thorns fandom. Sport in Society,21(7), 1013-1030.11. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J.,Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006).Multivariate data analysis (Vol. 6). PearsonPrentice Hall, Upper Saddle River.12. Heere, B., & Dickson, G. (2008). Measuring attitudinal loyalty: Separating the terms of affective commitment and attitudinal loyalty.Journal of Sport Management, 2(2), 227-239.13. Inoue, Y., Funk, D. C., & McDonald, H.(2017). Predicting behavioral loyalty through corporate social responsibility: The mediating role of involvement and commitment. Journal of Business Research, 75, 46-56.14. Iwasaki, Y., & Havitz, E.M. (1998). A path analytic model of the relationship between involvement, psychological commitment and loyalty. Journal of Leisure Research, 19(2),256-280.15. Iwasaki, Y., & Havitz, M. E. (2004).Examining relationships between leisure involvement, psychological commitment and loyalty to a recreation agency. Journal of Leisure Research, 36,45-72.16. Jaberi, A., Mohammad Soltan,H., Naderani Jahromi, M., & Khazaei pol, J. (2014). Amodel for developing loyalty to the Iranian Football League teams by modeling the structures of equations. Sport management,6( 3), 475-492. (Persian)17. Jordan, J. S., Walker, M., Kent, A., & Inoue,Y. (2011). The frequency of non response analyses in the Journal of Sport Management. Journal of Sport Management,25(3), 229-239.18. Kordlo, H., Alimohammadi, H., & Torshizi,N. G. (2019). Determining of Structural Equation Models of releationship between relaetionship marketing with Consumption Behaviour and costumer loyalty pools: case study Birjand. Communication Managementin Sport Media, 7(1), 10-20. (Persian)19. Kunkel, T., Doyle, J. P., & Funk, D. C.(2014). Exploring sport brand development strategies to strengthen consumer involvement with the product–The case ofthe Australian A-League. Sport Management Review, 17(4), 470-483.
2
20. Kunkel, T., Funk, D., & Hill, B. (2013).Brand architecture, drivers of consumer involvement, and brand loyalty with professional sport leagues and teams. Journalof Sport Management, 27(3), 177-192.21. Kyle, G., Absher, J., Norman, W., Hammitt,W., & Jodice, L. (2007). A Modified Involvement Scale. Taylor & FrancisLeisure Studies, 26(4), 399-427.22. Kyle, G.T., Graefe, A.R., Manning, R.E., &Bacon, J. (2003). An examination of the relationship between leisure activity involvement and place attachment among hikers along the Appalachian Trail. Journalof Leisure Research, 35 (3), 249-273.23. Lee, S., Busser, J. A., & Park, E. (2019). The influence of self-expansion on pop-star fans’leisure constraints, commitment,involvement and future intention.Leisure/Loisir, 43(1), 79-101.24. Mashbaki Isfahani, A., Yarahmadi, A.,kashipazanejwan, A., & Nasseri, A, (2013).A survey of the role of self-defining needs offans on their intention to purchase products and services from sports clubs sponsors (Case study: Fans of Volleyball Pikan Club);Two Sports Management and DevelopmentQuarterly, 2, 150-29, (Persian)25. Maxton, B. (2019). Understanding sports fan motivation: a study into fan involvement.satisfaction and loyalty (Doctoraldissertation, University of Pretoria).26. Moharamzadeh, M., Pashaei, S., & M, D. H.(2019). The Effect of Customer Relationship Management Components on Satisfactionand Loyalty of Customers Referring to Sports Places. Communication Managementin Sport Media, 6(4), 67-76 (Persian).27. Olsen, S. O. (2007). Repurchase loyalty: The role of involvement and satisfaction.Psychology and Marketing, 24(4), 315–341.28. Qian, T. Y., Wang, J. J., Chou, W. W. H.,Kim, E., Zhang, J. J., & Gong, B. (2017).When the future of Chinese soccer is atstake: Chinese youth’s attention,involvement and satisfaction. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 18(1), 29-47.29. Tachis, S., & Tzetzis, G. (2015). The relationship among fans’ involvement, psychological commitment, and loyalty inprofessional team sports. International Journal of Sport Management, 18, 1-25.30. Willits, L. (2018). Understanding themarketing funnel: 5 strategies to improveyour email marketing [Web log post].Retrieved from http:// blog.aweber.com/emailmarketing.31. Yara-Ahmadi, A. (2013). Investigating the Role of Brand Identity of Sporting Clubs onthe Intent to Purchase Products and Services of the Supporting Company in the Volleyball Premier League, Master's Degree Program in Business Management, Tarbiat Modares University. (Persian).32. Zapata, S., & Martinez, L. (2018). The Level of Involvement with the Olimpic Games andits Influence in Sport Sponsorship. Rev. Eur.Stud, 10, 94.
3
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین چارچوب بومی برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM)
هدف این پژوهش تدوین چارچوب بومی برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد مدل ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریه دادهبنیاد) بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی هستند. با بهرهگیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی (شامل 41 نفرازخبرگان حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی ) برای شناسایی چارچوب مدل برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال انتخاب شدهاند وبا آنها مصاحبه نیمه ساختمند(باگروههای کانونی )به عمل آمد و مؤلفهها و عوامل برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز به عنوان یکی از روشهای اجماعی مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش همانطورکه قابل مشاهده است، هیچ یک از عوامل در گروه متغیر خودمختاری قرار نگرفتند که این به معنای آن است که ارتباط برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در حد مطلوب و قوی است. اما مشخص شد مؤلفه هایی همچون نیروی انسانی کارآمد، رسیدن به مهارتهای زیاد در تبلیغات، افزایش انعطافپذیری باشگاه، بعد وفاداری هواداران، فرصتهای کسب وکارجدید، مقرون به صرفه بودن، بعد مالی و مالیاتها، کنترل هزینه، آزادسازی منابع؛ در گروه متغیرهای وابسته قرار میگیرند و این به معنای آن است که علل برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران از قدرت نفوذ ضعیف اما تا حدی از وابستگی بالا برخوردار هستند. همچنین مشخص گردید، شاخصهایی همچون بعد اقتصادی و جذب حامیان، بعد فرهنگی، بعد کیفیت، اثربخشی باشگاه، انتقال فناوریهای نوین، دانش کافی، حمایتهای شبکههای اجتماعی در تبلیغات، بازخورد تبلیغات، در گروه متغیرهای مستقل قرارمیگیرند این به معنای آن است که این شاخصها از نفوذ بالایی در ایجاد برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران برخوردار است. در نهایت مشخص گردید مزیت در قیمت، برنامهریزی، کاهش هزینههای ثبات و متغیر، وجود سیستم کنترل اعتبار (شهرت باشگاه)، مالکیت معنوی، در گروه متغیرهای پیوندی قرارمی گیردکه این به معنای آن است که شاخصهای مؤثر بربرونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران از قدرت نفوذ و وابستگی بالایی برخوردار هستند که هرگونه تغییر در برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران میبایست از طریق به کارگیری استراتژی های لازم در رابطه با این متغیرها صورت گیرد.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6845_1d935f5e017e647e3c641e2b8d7cf9e0.pdf
2020-09-22
55
70
10.30473/jsm.2020.52281.1403
مدل سازی
فوتبال
برون سپاری
تبلیغات تجاری
ساختاری تفسیری
بهزاد
ایزدی
b.izadi@uok.ac.ir
1
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
AUTHOR
علیرضا
زارع
zarealireza206@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
LEAD_AUTHOR
11. Hosseini, M., & Bakhtar, S. (2019). The Relationship between Technology and Sponsors in Women's Sports in Tehran City. Media Sports in Management. 6(22), 29-40 (Persian).
1
12. Jafarnejad, A., Sherafat, A., Taghavi, N., & Morshed Talab, Z. (2013). Designing a Operational Evaluation Model for Outsourcing Decision Making by Effective Outsourcing Factors. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(7), 371-383 (Persian).
2
13. Kamuriwo, D. S., & Baden-Fuller, C. (2016). Knowledge integration using product R&D outsourcing in biotechnology. Research Policy, 45(5), 1031-1045.
3
14. Kang, M., W.u, X., Hong, P. Y., & Park, Y. (2012). Aligning organizational control practices with competitive outsourcing performance. Journal of Business Research, 65(8), 1195-1201.
4
15. Khodaparast, S., & Rezaei Soufi, M. Kazemi, M. (2019). Relationship Between Mouth-to-Mouth Advertising and Willingness of People to Attend in Volleyball Sport Gyms. Media Sports in
5
Management, 6(24), 29,40. (Persian)
6
16. Kumar, S., & Eickhoff, J. H. (2005). Outsourcing: When and how should it be done?. Information knowledge systems management, 5(4), 245-259.
7
17. Lamminmaki, D. (2011). An examination of factors motivating hotel outsourcing. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 963-973.
8
18. Lee, S. (2010). Global outsourcing: a different approach to an understanding of sport labour migration. Global Business Review, 11(2), 153-165.
9
19. Lee, S. (2016). Economic view and strategic management view toward understanding outsourcing in amateur sport. Journal of Amateur Sport, 2(1), 12–38.
10
20. Lee, S., & Walsh, P. (2011). SWOT and AHP hybrid Model for Sport Marketing Outsourcing Using a Case of Intercollegiate Sport. Sport Management Review, 14(4),
11
21. Meier, M., Tan, K. H., Lim, M. K., & 1. Afzaltosi, F., & Tahari, A. (2012).Visual Metaphor, an Expression of Creativity in Commercial Advertising. journal of visual applied arts, 5(10) 107-121.
12
2. Agburu, J. I., Anza, N. C., & Iyortsuun, A. S. (2017). Effect of outsourcing strategies on the performance of small and medium scale enterprises (SMEs). Journal of Global Entrepreneurship Research, 7(1), 26, 1-32.
13
3. Akbari, M. (2013). Factors Affecting Outsourcing Decisions in Iranian Industries. Ph. D Dissertation, College of Business Victoria University Melbourne, Australia. (Persian)
14
4. Azizi, Sh., & Moghaddasi, M. (2010) Evaluating the Impact of Advertising Intensity on Banking Performance. Journal of New Economy and Commerce, 5)19(, 101-125. (Persian)
15
5. Barati, O., Najibi, M., Yusefi, A. R., Dehghan, H., & Delavari, S. (2019). Outsourcing in Shiraz University of Medical Sciences; a before and after study. Journal of the Egyptian Public Health
16
Association, 94(1), 1-8. (Persian) 6. Bergkvist, L., & Johansson, B. (2007). Evaluating Motivational Factors Involved at Different Stages in an IS Outsourcing Decision Process. Electronic Journal of
17
Information Systems Evaluation, 10(1).
18
7. Dietl, H. M., Özdemir, A., & Schweizer, N. (2017). Outsourcing sports sponsorship activities: a multi-theoretical approach. Sport, Business and Mana, 7(1), 77-96.
19
8. Dolatyarri, E., & Poursoltani, H. (2017). Determination of Validity and Reliability of Questionnaire Regarding the Role of Advertising in Youth Attraction towards Taekwondo Schools Based on AIDA Model. Sport Management Studies. 8(40), 147-70 .(Persian)
20
9. Enright, E., Kirk, D., & Macdonald, D. (2020). Expertise, neoliberal governmentality and the outsourcing of health and physical education. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 41(2), 206-222.
21
10. Hietalahti, J., & Kuoppala. S. (2009). Outsourcing decision ˚ motives, risks and decision factors. Bachelor´s Thesis, School of Business Supply Management.(Persian)
22
28. Sadaghi, A. (2016). Designing and Explaining the Model of Effective Advertising with Islamic-Iranian Approach, PhD dissertation in Marketing Management Tarbiat Modares University. (Persian)
23
29. Taheri, M. (2016).The Application of the Element of “Appropriation” in Commercials Ads. Biquarterly Journal of Theoretical Principles of Visual Arts, 1(1), 81-97 (Persian).
24
30. Tayauova, G. (2012). Advantages and disadvantages of outsourcing: analysis of outsourcing practices of Kazakhstan banks. Social and Behavioral Sciences, 41, 188- 195.
25
31. Tjader, Y., May, J.H., Shang, J., Vargas, L.G., & Gao. N. (2014). Firm-level outsourcing decision making: A Balanced Scorecard-Based Analytic Network Process Model. Journal of Production Economics, 147, 614-623.
26
32. Wang, J. J., & Yang, D.L. (2007). Using a hybrid multi Criteria Decision Aid Method for Information Systems Outsourcing. Computers & Operations Research, 34 (12), 3691-3700.
27
33. Zhang, J. J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T. Y., & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2),
28
110-126.Chung, L. (2019). Unlocking innovation in the sport industry through additive manufacturing. Business Process Management Journal, 22.
29
22. Milecova, M., Grznar, M., & Szabo, L. (2010). Outsorcing: Decision Making in the case of Outsourcing the Company Activity and the Management of Outsourcing Project. Agric. Econ, 56(8), 387-396.
30
23. Muret, D. (2009). More colleges turn to sports retail pros. Sports Business Journal, 12(6), 3.
31
24. Pandey, V., & Bansal, V. (2004). A decision-making framework for IT outsourcing using the analytic hierarchy process. In International Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics.
32
25. Porzabeh, K. (2019). Identifying Outsourcing Opportunities and Challenges in Sport; Case Study: Mazandaran Province. MA Thesis, Mazandaran University, Master thesis, Mazandaran University. (Persian)
33
26. Razavi, S. M. H., Amani, A., Firouzabadi, A. G., & Honarvar, A. (2018). Investigating and explaining the consequences of implementing privatization in Iran's sport. Journal of Physical Education and Sport, 18, 536-540. (Persian)
34
27. Reza Ghli, M. (2019). Marketing Approach to Outsourcing of Sporting Places and Its Role in Satisfaction of Sporting Service Customers in Kurdistan Province. MA Thesis, The University of Kordestan.
35
ORIGINAL_ARTICLE
مدل سازی نقش ارگونومی و ویژگی های محیطی بر تجربه خدمت مشتریان کسب و کارهای ورزش های الکترونیکی با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی
هدف پژوهش حاضر مدل سازی نقش ارگونومی و عوامل محیطی بر تجربه خدمت مشتریان کسب و کارهای ورزش های الکترونیک شهر تهران با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه استفاده کنندگان از باشگاه های ورزش های الکترونیکی که حداقل به مدت یک سال به صورت مرتب در این باشگاه ها فعالیت ورزشی انجام می دادند بود که با توجه به اهداف تحقیق و براساس نرم افزار آماری PASS حجم جامعه 325 نفر محاسبه شد که از طریق در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی قلی زاده و همکاران(2018)، پرسشنامه ویژگی های محیطی ویکفیلد و اسلون (1995)، پرسشنامه ارگونومی تجهیزات ورزشی اکبری و همکاران (1397) و پرسشنامه تجربه خدمت پین و گیلمور (1998) بود. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل محیطی مربوط به باشگاه های الکترونیکی هم به صورت مستقیم هم از طریق نقش تعدیلگر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر تجربه خدمت مشتریان نقش دارد. اما ارگونومی فقط از طریق میانجیگری تبلیغات دهان به دهان بر تجربه خدمت نقش دارد. همچنین تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی نیز بر تجربه خدمت مشتریان نقش دارد.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6844_06f5b7f2c4dc8bc0cb669d112321c107.pdf
2020-09-22
71
82
10.30473/jsm.2020.52424.1405
ویژگی های محیطی
ارگونومی
تجربه خدمت
مشتری
تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی
حسین
عبدالملکی
h.abdolmaleki@ut.ac.ir
1
استادیار، گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران.
LEAD_AUTHOR
Abdolmaleki, H., Mirzazadeh, Z., &Alidoust Ghahfarokhhi, E. (2016) Therole played by socio-cultural factors insports consumer behavior. Ann. Appl.Sport Sci, 4(3), 17-25.2. Abdolmaleki, H., Ghasemi, H., &Khodayari, A. (2020). Modelling the roleof Physical and Subjective Factors on Re-Presence of Clients of E-Sport Businesswith mediating of E- Word of mouth.Communication Management in SportMedia,doi:10.30473/jsm.2020.51428.387. (Persian)3. Abdolmaleki, H., Heidari, F., Zakizadeh,S.B., & Bosscher, V. D. (2019).Intellectual capital, the key to success inthe management of high-performancesport organisations: the case of Iran’sMinistry of Sport and Youth.International Sports Studies, 41(2), 55-68.4. Abdolmaleki, H., Mirzazadeh, Z. S., &Ghahfarokhhi, E. A. (2018). Identify andprioritise factors affecting sportsconsumer behaviour in Iran. InternationalJournal of Sport Management andMarketing, 18(1-2), 42-62.5. Abdolmaleki, H., Mirzazadeh, Z.,Allahyari, M., & Ramezani, M. (2015).Identify and analysis of performanceevaluation indicators of Iranian goalballcoaches. Annals of Applied Sport Science,3(3), 43-56.6. Ahmadi, A., & Dost Mohammad Lu, H.(2010) A Study of the Relationshipbetween the Managers’ Triad Skills(Technical, Human and Cognitive) andEffectiveness. Journal of ManagementSystem, 2, 119-136. (Persian)7. Bagheri, H., Shahbaz Pour, L., &Nazemi, A. (2020). The Effect of ServiceExperience on Future Attendance ofFootball Spectators at the Stadium. SportManagement Studies, 11(58), 17-34.(Persian)8. Bee, C. C., & Cahle, L.VR. (2006)Relationship marketing in sports: afunctional approach. Sport MarketingQuarterly, 15(2), 102–112.
1
9. Bridgewater, S. (2010). Football Brands.Warwick Business School, University ofWarwick. UK, Printed and bound in GreatBritain by CPI Antony Rowe,Chippenham and Eastbourne.10.Brown, T. J. Barry, T. E. Dacin, P. A., &Gunst, R.F. (2005) Spreading the word:investigating antecedents of consumerspositive word-of-mouth intentions andbehaviors in a retailing context. J. Acad.Market. Sci, 33(2), 123-138.11.Chen, Y. F., & Mo, H. (2012). AttendeesPerspectives on the service quality of anexhibition organizer: A case study of atourism exhibition. Journal of Tourism Management Perspectives,1, 28-33.12.Dhurup, M., Mofoka, M.A., & Surujlal, J.(2010) The relationship between stadiumsportscapes dimensions, desire to stay andfuture attendance: sport participation. African Journal for Physical HealthEducation. Recreation and Dance, 16(3),462-473.13.Fakharyan, M., Reza, M., & Elyasi, M.(2012) The influence of inline word ofmouth communications on tourists‘attitudes Howard Islamic destinationsand travel intention: evidence from Iran.African Journal of Business Management,6(33), 9533-9542.14.Fausto, A. M., Ocampo, C., Robles, K., &Custodio, B. (2017, July). An ErgonomicAnalysis of the Traditional Sorbetes Cart.In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp.114-123). Springer, Cham.15.Funk, D. C., Pizzo, A. D., & Baker, B. J.(2018). eSport management: EmbracingeSport education and researchopportunities. Sport Management Review,21(1), 7-13.16.Gencer, R.T. (2011). The relationshipbetween team identification and servicequality perceptions in professionalfootball. African Journal of BusinessManagement. 5(6), 2140-2150.17.Gholizadeh, B., Talebpour, M.,Kashtidar, M., & Abdolmaleki, H. (2018)Mouth advertising, an effective tool forloyalty of sport customers, case study:women’s health clubs in Mashhad. Int. J.Leisure and Tourism Marketing, 6(1), 51-64.18.Güzel, F. O. (2013). The Effects ofSensory Based Positive Emotions andFeelings on Post-Purchasing Behaviour:A Research on German Tourists,Anatolia. Journal of TourismResearch/Anatolia: Turizm AraştırmalarıDergisi. 24(2), 226 – 236.19.Hwang, J., & lee, K. W. (2017). Theantecedents and consequences of golftournament spectators memorable brandexperience. Journal of DestinationMarketing and Managemen, 9, 1-11.20.Jason, Q. Z. H., Geogiana, C., &Dangwoo, S.H. (2010) When doeselectronic word-of–mouth matter? Astudy of consumer product reviews.Journal of Business Research, 63(1),1336-1341.21.Kaynak E., Gulberk G. S., & Ekrem, T.(2008) An integrative framework linkingbrand associations and brand loyalty inprofessional sports. Brand management,15(5), 336–357.22.Kim, H., & Hanssens, D.M. (2017)Advertising and word-of-mouth effects onpre-launch consumer interest and initialsales of experience products. Journal ofInteractive Marketing, 37(1), 57-74.23.Kisang, R., & Hessup, H. (2010)Influence of physical environment ondisconfirmation, customer satisfactionand customer loyalty for first-time andrepeat customers in upscale restaurants.International Chrie Conference-RefereedTrack, University of Massachusetts–Amherst, Massachusetts. USA: 1-14.24.Kordloo, H., khorshidi, R., & Elahi, A.(2016). Relationship between word ofmouth advertising with customer intentionto revisit in sport clubs: The Study ofIlam`s bodybuilding clubs.Communication Management in SportMedia, 3(4), 25-34.25.Lee, J., Graefe, A., & Burns, R. C. (2004).Service quality, satisfaction andbehavioral intention among forest visitors.Journal of Travel and Tourism Marketing,17(1), 73-82.26.Lee, J.H. Hyun, K., Yong, J.K., &Michael, S. (2011) The influence ofservice quality on satisfaction andintention: a gender segmentation strategy.Sport Management Review, 14(1), 54-63.27.Lim, J, S., Han, Y, H., & Yang, C. H.(2016). Selection property, satisfaction,and behavioral intention of audiences ofsport events. Indian Journal of Scienceand Technology, 9 (41), 1-7.28.Liu, Y.C. (2008) An Analysis ServiceQuality, Customer Satisfaction andCustomer Loyalty of Commercial SwimClubs in Taiwan. A Dissertation ProjectSubmitted to the Faculty of the UnitedStates Sports Academy in Partial Fulfillment of the Requirements for theDegree of Doctor of Sports Management.29.Mahmoudabadi, M.Z., & Razavi, S.M.J.,& Abdolmaleki, H. (2019). A structuralmodel for investigating the role ofrelationship marketing and brand equity inthe development of the businessperformance of private sport clubs.International Sports Studies, 41(1), 40-53.30. Naz, F. (2014) Word of mouth and itsimpact on marketing. InternationalJournal of Scientific and ResearchPublications, 4(1), 1-4.31.Nazemi, A., Goodarzi, M., & Khabiri, M(2013) The Effect of Stadium Features onSpectators' Attendance in Iran FootballPremier League. New Trends in SportManagement, 1, 65-77. (Persian).32.Ntale, P., & Ngoma, M. Musiime, A.(2013) Relationship marketing, word ofmouth communication and consumerloyalty in the Ugandan mobiletelecommunicationindustry. AfricanJournal of Business Management, 7(5),354-359.33.Parker, P. (2003) Principles and practiceof structural equation modelling. NewYork: The Guildford Press.
2
34.Pilus, A. H. M., Yusof, A. B., Bojei, J.,Fauzee, M. S. O., Samah, B. A., & Aziz,R. A. A. (2010). The relationship ofsportscape, motivation, loyaltysatisfaction and intention to watchMalaysia Cup football. American Journalof Scientific Research, 7, 52-63.35.Pine, B. J., & Gilmore, J. (1998).Welcome to the experience economy:Harvard Business Review. July-August,98-10.36.Polman, R., Trotter, M., Poulus, D., &Brokoles, E. (2019) eSport:Friend or Foe?Queensland University of Technology,School of Exercise and NutritionSciences, 1-10.37.Sandles, D., Steeple, D. (2017). AFramework for Auditing and Enhancingperformance Measurement systems.International Journal of Operations &Production Management, 20(5), 520-33.38.Sobel, M. E. (1982). Asymptotic intervalsfor indirect effects in structural equationsmodels. In S. Leinhart (Ed.), Sociologicalmethodology. San Francisco: Jossey-Bass.39. Sungjoon, N., Puneet, M., & Pradeep,K.Ch. (2007) The effects of service qualityand word of mouth on customeracquisition, retention and usage.Conference University of Chicago,Chicago. USA.40.Truders, G., & Pianzo, N. (2017). Posturalversus chair design impacts upon interfacepressure. Applied ergonomics, 37(5), 619-628.41.Wakefield, K. L., & Sloan, H. J. (1995).The effects of team loyalty and selectedstadium factors on spectator attendance.Journal of sport management, 9(2), 153-172.42.Wakefield, K.L., & Blodgett, J.G. (1994).The importance of services cape in leisureservice setting. Journal of serviceMarketing, 8(3), 66-76.43. Wirtz, J., & Chew, P. (2002) The effectsof incentives, deal proneness, satisfactionand tie strength on word-of-mouthbehavior. International Journal of service Industry Management, 13(2), 141-162.44. Wu, H. C., & Li, T. (2017). A Study ofExperiential Quality, Perceived Value,Heritage Image, Experiential Satisfaction,and Behavioral Intentions for Heritage Tourists. Journal of Hospitality & TourismResearch, 41, 904-944.45. Yasin, M., & Shamim, A. (2013) Brand love:mediating role in purchase intentions andword-of mouth. IOSR Journal of Businessand Management, 7(2), 101-109.
3
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای گزارش تلویزیونی رقابتهای کشتی فرنگی جام باشگاههای جهان : خرمشهر 2016
در پخش زنده رویدادهای ورزشی، گزارشگر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب و شکلدهی افکار عمومی جامعه دارد. در این پژوهش کلیه عبارات و مباحث مطرح شده توسط گزارشگر، در رویدادهای جام باشگاههای کشتی فرنگی جهان در سال 2016، تحلیل شد که شامل 470 دقیقه گزارش تصویری بود. 360 دقیقه از این زمان بعنوان نمونه بشکل تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش برگه کدگذاری بود که روایی آن توسط 12 نفر از متخصصان ورزش و رسانه تأیید شد. ضریب عینیت و پایایی نیز بر اساس فرمول اسکات، برای موضوع مورد اشاره (82%) فرد مورد اشاره ( 86%) و جهتگیری گزارشگر (84% ) محاسبه شد. نتایج نشان داد کشتیگیران و داوران، بترتیب دو گروهی بودند که بیش از سایر گروهها، به نامشان اشاره شده است؛ که با توجه به نقش اول بودن این دو گروه در میدان مسابقه امری طبیعی به نظر میآمد. انتقال اطلاعات مفیدی از ورزش کشتی، کشتیگیران و ارائه اخبار و اطلاعات گذشته، حال و آینده از ورزش داخلی و خارجی، انتظاری است که بیننده از گزارشگر دارد. بنابراین با توجه به نقش مهم گزارشگران ورزشی، پیشنهاد میشود با مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر برای بهبود گزارشهای خود تلاش کنند.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6670_dbd6f0746e589f6644149e12d88fac79.pdf
2020-09-22
83
92
10.30473/jsm.2020.46295.1326
گزارشگر
رسانه
ورزش
تلویزیون
امین
خطیبی
khatibi83@yahoo.com
1
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
مریم
ایمانیان
maryamimani94@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
1. Abedi, A. (2011). Aesthetic Analysis and Analysis of Live Football Television Matches. Sport management journal. 10, 43-64. (Persian)
1
2. Alishahi, M., Heydarinejad, S., & Shetab boushehri, N.(2013). Content analysis of sport section of khuzestan press with women's sport approach. Communication management in sports media, 1, 9-19. (Persian)
2
3. Alshamli, A., & Alanazi, M. (2012). Sport Mass Media Influence on Promoting Sports In Order To Improve Public Health. Journal of Social Sciences, 4(2), 153-158.
3
4. Cohen, A. (2008). Changing attitudes and social impact. University of Rehabilitation Sciences and Social Welfare: Tehran. (Persian)
4
5. Dehghan, S.A., Emanzadeh, M., Namor, M., & Poorpanahi, M. (2019). Investigating the role of mass media in the development of
5
private sector participation in sport. Communication management in sports media, 7(1), 85-96. (Persian)
6
6. Esmaiely, M., Ghasemi, H., Naderian Jahromi, M., Hoseini, S., & Shakerian, F. (2009). Investigating the bias of Tehrani sports reporters from players, coaches and supervisors of Independence and Persepolis teams. Journal of Sport Science, 13, 81-92.
7
7. L’Etang, J. (2006). Public relations and sport in promotional culture. Public relations review, 32(4), 386-394.
8
8. Eydi, H., Bakhshi Chenari, A., & Fadaeii, M. (2019). The role of the media on the attitude of iranian women toward the participation of muslim women in the olympic and world championships. Communication management in sports media, 7(1), 43-50. (Persian)
9
9. Fathinia, M., & Alizadeh, A. (2005). The violence of football spectators and the role of the media in controlling it. Journal of
10
Measurement and Research, 105, 81-91. (Persian)
11
10.Ghasemi, H., Karami, A., & Sadeghi, F. (2013). The status of television coverage of sports field matches on sima networks from
12
the perspective of media experts. Applied Research in Sport Management, 4, 43-54. (Persian)
13
11.Jafari, S. (2002). Media Sports. Journal of general culture, Tehran: Council of public culture, 30. 117-127. (Persian)
14
12.Kordi, M. R. (2007). Investigating the role of press and mass media in iranian sports. Research project, institute of physical
15
education and sport science. (Persian)
16
13.Keshkar, S., Nourbakhsh, M., & Ghaem panah, S. (2014). Comparison of the news content of the IRNA and BBC news agencies
17
in the second half of 2013. Journal of Communication Management in Sport Media, 2(6) ,10-20. (Persian)
18
14.Lefever, K. (2012). Sport media complex in the new media landscap. In Lefever New Media and Sport (pp.7-30). The Hague, NL:
19
T.M.C. Asser Press
20
15.McCarthy, D., & jones, R. (1997). speed aggression, strength and tactical naiveté: The portrayal of the black soccer player on
21
television. Journal of Sport & Social Issues, 21(4), 348-362
22
16.Mohammadimehr, G.R. (2010). Content analysis method - practical research guide. Ganjine oloum ensani press-daneshyar.
23
Tehran. (Persian)
24
17.Mollaei, M., & Salimi, A. (2019). Content analysis of media coverage of corruption in iran’s football: case study of 90 tv program. Communication management in sports media, 7(2), 80-90. (Persian)
25
18.Rezayee Soufi, M., Shabani, A. (2014). The effect of the media on the sport structure of the country. Journal of Communication
26
Management in Sport Media, 1(4), 61-67. (Persian)
27
19.Seied Ameri, M. H., & Jamei, F. , (2014). Explaining the factors influencing people's attitude to public sports and championships
28
with emphasis on the role of mass media from the perspective of physical education experts in kurdistan province. Applied Research in Sport Management. 3(9), 61-72. (Persian)
29
20.Sport Business Group (2014). The Global Sports Media Consumption Report (2014). SportBusiness Group, Registered number:
30
3934419, 3-39.
31
21.Ziari, K. (2014). Reporter: Supporter of sport. Jamejam, Newscode: 7207-9353162042899. (Persian)
32
22.Zomorodi, D., amazaninejad, R., & Asadi. H. (2010). Investigating the motivation of the attendance and satisfaction of the iranian
33
freestyle and greco wrestling spectators between 2009-2010. Thesis, Gilan University. (Persian)
34
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین میزان کاربست شاخصهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات با مولفههای توانمندسازی دبیران ورزش در وزارت آموزش و پرورش
سازمانهای آموزشی کشور متناسب با رشد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، نیازمند دگرگونیهایی در فعالیتهای توانمندسازی نیروی انسانی خود میباشند؛ پژوهش حاضر نیز با هدف ارتباط بین میزان کاربست شاخصهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات با مولفههای توانمندسازی دبیران ورزش در وزارت آموزش و پرورش انجام شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث ماهیت و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری را 118 دبیر ورزش در آموزش و پرورش استان گیلان تشکیل دادند. از دو پرسشنامه ترکیبی معتبر، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و سنجش مولفههای توانمندسازی با ضریب آلفای بالای 0/90 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری K-Sو آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای تعیین ارتباط متغیرها استفاده گردید. خروجی دادههای بدست آمده نشان می دهد که (69/49 درصد) را مردان و (30/51درصد) را زنان در این تحقیق تشکیل دادند و مولفه مسئولیت پذیری و خودمختاری به ترتیب با (4/811) و (3/791) دارای بیشترین و کمترین میانگین در بین متغیرها بودند. با توجه به نتایج تحقیق، تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات در توانمند نمودن معلمان ورزش نقش مهمی میتواند ایفا نمایند و استفاده از کلاسهای آموزشی توانمندسازی برای حیات مراکز آموزشی امری بدیهی به نظر میرسد.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6672_4e6569e664750959560c02c61d31df49.pdf
2020-09-22
93
100
10.30473/jsm.2020.37812.1240
توانمندسازی
دبیران ورزش
ICT
مسئولیت پذیری
خودمختاری
وحید
بخشعلی پور
vahidbakhshalipour@yahoo.com
1
آموزشکده فنی وحرفه ای سما سیاهکل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، سیاهکل، ایران
LEAD_AUTHOR
سیاوش
خداپرست سرشکه
s.khodaparast@yahoo.com
2
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه ازاد اسلامی، لاهیجان، ایران
AUTHOR
مرتضی
رضایی صوفی
morrsoufi@yahoo.com
3
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
AUTHOR
1. Abedi Jafari, H., Asadnezhad Rokni, M., & Yazdani, H. (2011). Exploring the effect of using information technology on functional and strategic performances of the human resource management
1
units in automaker and automotive supplier companies in Tehran. Information Technology Management, 3(9), 69-88. (Persian)
2
2. Ahmadi, S., & Zoroastrian., Sh. (1986). Servant leadership style sport in terms of supervising with powerful constructive staffing jobs in Kermanshah province youth and sport offices. Journal of
3
Communication Management in Sport Media, 6(3), 60-70.
4
3. Ataran, M., & Ayati, M. (2006). Theoretical framework of teacher educating curriculum planning in ICT time based on analysis psychological, social, philosophical principles. Journal of Course Program Studies, 3(1), 112- 133. (Persian)
5
4. Badri Azin, Y. (2012). Trainingand communication (ICT) needs assessment and in science faculty of physical education and sports sciences of universities. Sport Management, 13, 5- 25.
6
5. Beharestan, O., Akbari, P., & Shaemi Barzaki, A. (2012). The analysis of the impact of information technology and total quality management on organizational performance. Information
7
and Communication Technology in Educational Sciences, 3(2), 47-68. (Persian)
8
6. Choi, S., Lee, H., & Yoo, Y. (2010). The impact of information technology and transitive memory systems on knowledge, sharing, application and team. MIS Quarterly, 34(4), 855-870.
9
7. Dewettinck, H., Koen,M., Maaike,L van Ameijde. (2011). Linking leadership empowerment and behavioural intentions. personnel review, 40(3), 284- 305.behavior to employee attiudes
10
8. Fallahi, A. (2010). The role of information technology in employee empowerment. course among the female students of high schools. Communication Management in Sports Media, 3(10), 22-31.
11
9. Gasson, S., & Shelfer, K. (2007). ITbased knowledge management to support organizational learning Visa application screening at the INS. Information Technology & People, 20(4), 376-399.
12
10.Ghafari, Z. (2009). Information technology in educatin area. Resalat Newspaper, 23 May, 3-2, 674. (Persian)
13
11.HaghShenas Kashani, F., Ramazani, K., & Jamsheedi Avanak, M. (2014). The relationship between information and communication technology applications and university staff empowerment.
14
Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4(3), 86-65. (Persian)
15
12.Hamidi, M., & Sartipi Yarahmadi, R. (2009) The Application of Information Technology in Empowering Job in Zone5 Libraries of Azad University. Journal of Knowledge (Library Science
16
and Information Science and Information Technology, 2(5), 59-72. (Persian)
17
13.Jafari, J., Ghayebzadeh, S., Akbari, B., & Sadegpour, A. (2017). The Relation of Information Technology with Organizational Structure and Participative Management from the Viewpoints of Employees of the Department of Sport and Youth in Northwest of Iran. Communication Management in Sports Media, 4(13), 80- 57.
18
14.Jafari, S., & Azmoon, Z. (2017). The Relation between Information Technology with Knowledge Management and Communication Skills of Physical Education Teachers. Communication Management in Sports Media, 3(11), 11-25.
19
15.Kamalian, A. R., Salarzehi, H., & Olyaei, K. (2013). The role of information technology in empowering employees technical and vocational education. University E-Learning Journal, 4(2), 39-48. (Persian)
20
16.Karimi, J., Zoroastrian, Sh., & Hosseini, M. (2018). The Impact of Information and Communication Technology and Strategic Thinking on Implementation of Knowledge Management in the Sports and Youth Offices of Western Iran. Journal of Communication Management in Sport Media, 6(1), 43-52.
21
17.Keshavarz, L., Ghasemi, H., & Haji Ebrahimi, R. (2016). The role of information technology in developing the goals of physical education course among the female students of high schools. Communication Management in Sports Media, 3(10), 22-31.
22
18.Lak, B., & Javadian, R. (2011). Impact of Information Technology Infrastructure on Police Empowerment. Journal of Human Resources Development and Support, 6(19), 10-15. (Persian)
23
19.Lorkian, M. (2004). Evalution plan of development of empowering of teachers in application ICT of tehran in 2003- 2004. M.S. Thesis, Psychology & Education Science Department,
24
Education Technology Group, Tarbiat Modarres University. (Persian)
25
20.Mohades Kassai, S. (2008). Identifies the Factors Affecting the Empowerment of Human Resources at the National Iranian Oil Products Distribution [Master thesis]. Tehran: Tehran University (Persian)
26
21.Mohammadi1, S., & Esmaeily, N. (2013) Prioritization criteria for the introduction and use of information technology in the sports programs of the University. Communication Management in Sports Media, 2(6), 6.1- 10.
27
22.Moosivand, M., & Farazyani, F. (2016). The impact of ICT on knowledge management within the staffs of Hamedan Organization of Sports and Youth, the application of path analysis. Communication Management in Sports Media, 3(10), 11-21.
28
23.Moye, J. M., Henkin, B. A., & Egley, J. R. (2005). Teacher-principal relationships. Exploring linkages between empowerment and interpersonal trust. Journal of Educational Administration, 43(3), 260- 275.
29
24.Nadifard, A., & Shahtalabi, B. (2016). The relationship between application of ICT skills and competencies and psychological empowerment of employees. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6(3), 5-24. (Persian)
30
25.Nazari, R., Ehsani, M., Ghanjavi, F.A., & Ghasemi, H. (2012). The effects of communication skills and interpersonal communication on sports managers’ organizational effectiveness of Iran.
31
Journal of Sport Management Review, 4(16), 157-173.
32
26.Nemamyan, F., & Emami, L. (2016). The effect of information technology on organizational performance by explaining the mediator of the organizational structure. Ilam Culture Magazine, 16(48-49), 59-80. (Persian).
33
27.Qudah, Sh., & Melhem, Y. (2011). Impact of information and information technology on empowerment of employees private school sector in Northern Region in Jordan. Journal of
34
Emerging Trends in Economics and Management Sciences, 2(1), 40-8. 28.Srivastava, A., Bartol, K.M., & Locke.
35
E.A. (2006). Empowering leadership in management teams: Effects on knowledge sharing, efficacy, and performance1. Acad Manage J, 49(6), 51-1239.
36
29.Wang, E., Klein, G., & Jiang, J. J. (2007). IT support in manufacturing firms for a knowledge management dynamic capability link to performance. International Journal of Production
37
Research, 45(11), 2419-2434.
38
30.Yarahmadi, M. (2018). The relationship between information technology and information on empowerment bank staff in Tehran. (Persian)
39
31.Zakeri, A., Khajelo, S., & Afrayee, H. (2011). Review application of educational technology in teaching process. Journal of Educational Technology, 2(3), 14-20. (Persian)
40
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین ارتباطات با رویکرد سیاسی با اثربخشی مدیران باشگاههای فوتبال (تهران )
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ بررسی رابطه بین ارتباطات با رویکرد سیاسی واثربخشی مدیران باشگاههای فوتبال (تهران )می باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران باشگاه های حاضردر مسابقات لیگ های کشور با الویت تیم های تهرانی حاضر در این مسابقات و همچنین مدیران تیم های حاضر در مسابقات آسیا ویژن ،دسته اول و دوم تهران ( 360 = N) با استفاده از فرمول کوکران 186 نفربه صورت تصادفی انتخاب شدند. ﺑﺮای دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد، ارتباطات سیاسی(محقق ساخته ، 1398) و پرسشنامه اثربخشی مدیران (تالگوت پارسونز ،1969) ﻛﻪ رواﻳﻲ ﻫﺮدو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻂ10 ﺗﻦ از ﻣﺘﺨﺼﺼﻴﻦ ﺗﺎﻳﻴﺪ و ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ آﻧﻬﺎ در یک مطالعه مقدماتی با30 آزمودنی و با الفای کرانباخ به ترتیب ارتباطات سیاسی(0/703)، اثربخشی(0/845)محاسبه شد.ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ها از روش ﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ازﺟﻤﻠﻪ ﻛﻠﻤﻮﮔﺮوف اﺳﻤﻴﺮﻧﻮف، تی ﺗﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪ ای، آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن، و رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺧﻄﻲ چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد ارتباطات سیاسی با اثربخشی رابطه مثبت ومعنا داری دارد و همچنین ارتباطات سیاسی توانایی پیش بینی از متغییر اثربخشی مدیران دارا می باشد همچنین وضعیت ارتباطات سیاسی بیش از حد متوسط و اثر بخشی بیشتر از حد متوسط و در حد مطلوبی قرار داردوپیشنهاد می گردد مدیران باشگاههای فوتبال تلاش کنند ارتباطات ﺳﯿﺎﺳﯽ خود را ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی ﺑﻪ ﮐﺎر بگیرند این خود براثربخشی مدیران می افزاید.
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_6668_40f63be12f24f61f05a29dbcdbac3432.pdf
2020-09-22
101
111
10.30473/jsm.2020.49723.1363
ارتباطات سیاسی
اثربخشی مدیران
باشگاههای فوتبال
سید رضا
موسوی بیوکی
srmb.msc@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
سیده طاهره
موسوی راد
stmr50@yahoo.com
2
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
AUTHOR
ابولفضل
فراهانی
abolfazlfarahani@yahoo.com
3
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
AUTHOR
Acoustarhands, R. (2008). Managing theTranslation Sporting Organizations. AlirezaElahi, Esfandiar Khosravizadeh. (Persian).2. Akbarzadeh, A. (2017). The Relationshipbetween Leadership Styles andEffectiveness of Tabriz Football Clubs.Masters Thesis, Physical Education andSport Sciences with Sport MarketingManagement Tendency, Tabriz UniversityCampus. (Persian).3. Baghi Khokhti, F., & Zamani, F. (2016).Investigating the Relationship betweenManagers 'Power Sources and Employees'Political Behavior, United (Persian).4. Bakhshalipour, V., Khodaparast Sorkhak, S.,& Rezaei Soufi, M. (2017) Sport. FifthYear, Series 17, 80-73. (Persian).5. Ball, S. (2005). The importance ofentrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism. Hospitality, leisure, sport and tourism network, 1(1), 1-14.6. Behrangi, M.R. & Tabatabaei, B. (2009). Investigating the Relationship betweenEntrepreneurship and Effectiveness ofKerman High School Principals. NewApproach to Educational Management,1(3), 89-121. (Persian).7. Beikzad, J., Alavi Matin, Y. & Seyedian, S.H. (2013). Designing and Explaining theModel of Political Behavior of Employeesof Technical and Vocational Faculties of East Azarbaijan Province. QuantitativeManagement Studies, 4(14), 192-172. (Persian).8. Burhan, N. A. S., Razak, R. C., Salleh, F., &Tovar, M. E. L. (2017). The higherintelligence of the ‘creativeminority’provides the infrastructure forentrepreneurialnnovation. Intelligence, 6(5),93-106.9. Claessens, S., Feijen, E., & Laeven, L.,(2008). Political connections andpreferential access to finance: The role ofcampaign contributions. Journal ofFinancial Economics, 88(3), 554-580.10. Dahi, A. (1999) Human ResourceManagement, Practical Attitude, SecondEdition. Practical University Press (Persian).11. Drucker, P. F. (1984). Our entrepreneurialeconomy. Harvard business review, 62(1),58-64.12. Elahi, A., Gudarzi, M., & Khabiri, M.d(2006) AStudyofthe Performance of theProfessional Football League of the IslamicRepublic of Iran and Comparison with the Professional Football League of Japan.Journal of Movement, 27(27), 77-51. (Persian).13. Elanain, H. M. A. (2010). Testing the directand indirect relationship betweenorganizational justice and work outcomes ina non‐Western context of the UAE. Journal of Management Development.14. Fallahi, V., & Rostami, K. (2014). TheRole of Emotional Intelligence in theEffectiveness of Middle School TeacherNarrative. New Approach to EducationalManagement, 3(1), 88-168. (Persian).15. Ferris, G. R., Rogers, L. M., Blass, F. R., &Hochwarter, W. A. (2009). Interaction ofjob‐limiting pain and political skill on jobsatisfaction and organizational citizenship behavior. Journal of ManagerialPsychology., 24(7), 584-60.16. Gandz, J., & Murray, V. V. (1980). Theexperience of workplace politics. Academyof Management journal, 23(2), 237-251.17. Haghighi, M. A., & Rahimi Nik, M., KordRostami, M., Borhani, B., & Safavi, A.(2004) Management of OrganizationalBehavior. Third Jap, Tehran: Terme Publications (Persian).
1
18. Hazawa, A., & Rasoolzadeh, A. (2015) TheRelationship between Political Intelligencewith Entrepreneurship and Productivity inResistance Economics, First Conference onManagement and Entrepreneurship inResistance Economics.(Persian).
2
19. Hosseini, S. H., & Afshari, M. (2011)Investigating the Relationship betweenEducational Effectiveness andEntrepreneurship Development in Managers of Hamadan Entrepreneurship Companies.Urban Management Studies. 3(8), 15-26 (Persian).20. Houston, J., Jiang, L., Lin, C., & Ma, Y.(2014). Political connections and the cost ofbank loans. Journal of AccountingResearch, 52(1), 193-243.21. Jalali, S. K., Salavati, A. (2017) On theRole and Influence of Political Behavior onOrganizational Performance, FirstInternational Conference and Third National Conference on New Ideas in Managementand Economics. (Persian).22. Keshavarz, L., Farahani, A. Shahrzebz, M.(2016) Regression Analysis of PoliticalIntelligence and Political Behavior of FARSYouth and Sports Board Managers, Organizational Behavior ManagementStudies in Sport, 3(1), 23-30 (Persian).23. Khabiri, M., & Elahi, A. (2010)Comparison of the status of professionalsoccer league clubs with UEFA criteria andselected clubs from South Korea, Japan,UAE and Turkey. Research in SportScience, 3(8), 15-34. (Persian).24. Khamadian, A. (2017) The Relationshipbetween Political Intelligence and PoliticalBehavior with the Performance ofEmployees of Sports Newspapers. Postgraduate Thesis in Sport Management,Payam Noor University of Karaj. (Persian).25. Kimura, T., Bande, B., & Fernández-Ferrín,P. (2019). The roles of political skill andintrinsic motivation in performanceprediction of adaptive selling. IndustrialMarketing Management, 77, 198-208.26. Moharramzadeh, M., Pashaie, S., &Hosseini, M. D. (2017) The Impact ofCustomer Relationship Management on theSatisfaction and Loyalty of CustomersReferred to Sporting Places,Communication Management in SportMedia, 6(24), 6-67 (Persian).27. Ngah, R., Salleh, Z., & Sarmidy, R. (2016).Comparative study of emotionalintelligence and entrepreneurialorientationbetween Malaysian and IndonesianUniversity students. Procedia Economicsand Finance, 37, 100-107.28. Ohlsson, A., Hedlund, E., & Larsson, G.(2016). Examining the relationship betweenpersonality, organizational political skill andperceived team performance in amultinational military staff exercisecontext. Journal of Military Studies, 7(1),24-30.29. Pan, X., & Tian, G. G. (2017). Politicalconnections and corporate investments:Evidence from the recent anti-corruptioncampaign in China. Journal of Banking and Finance, In Press.30. Piotroski, & J., Zhang, T. (2014).Politicians and the IPO decision: Theimpact of impending political promotionson IPO activity in China. Journal ofFinancial Economics, 111(1), 111-136.31. Premand, P., Brodmann, S., Almeida, R.,Grun, R., & Barouni, M. (2016).Entrepreneurship education and entry intoself-employment among universitygraduates. World Development, 77, 311-327.32. Rashad, M., Mashhad, E.d. A., & Sadani,M. (2009). Managers' Perceptions ofPersonnel and Resistance to Every ThirdIranian. Management Letter, 16-13. (Persian).33. Ratten, V. (2010). Developing a theory ofsport- based entrepreneurship. Journal ofManagement & Organization, 16(4), 557-565.34. Rezaian, A. (1998) The Foundation ofCreativity and Innovation: InterdisciplinaryStudies, Research and Writing AcademicTextbooks. (Persian).35. Rezvanfard, M. (2016). Comparing theRisk-taking Relationship with Aggressionin Bodybuilding Men and Women. JournalCultural Sociology, 1, 133 -151. (Persian).36. Samad, B. (2013) Management of PoliticalBehavior in Organization; Proceedings ofthe First Scientific Conference of theIranian Company for Agriculture andLivestock.(Persian).37. Schein, V. E. (1977). Individual power andpolitical behaviors in organizations: Aninadequately explored reality. Academy ofmanagement review, 2(1), 64-72.38. Sofer, C. (1970). Men in Mid-Career: AStudy of British Managers and TechnicalSpecialties. Cambridge, England:Cambridge University Press.39. Tanami, M. M., Abili, K. (1999) Assessingand Effecting Managers' Leadership Style.Management Kn0wledge, 12(45), 53-70. (Persian).40. Torkzadeh, J., & Fereidouni, F. (2018).Predicting the Prevalence of OrganizationalPolitical Behaviors in Different Types ofOrganizational Atmosphere,. Journal of Sociology, 29(3), 117-138. (Persian).
3