@article { author = {Zardoshtian, Shirin and Abbasi, Homayoon and khanmoradi, saeed}, title = {The Effect of Media Literacy on Entrepreneurship Capabilities with the Mediator Role of Information Literacy in Students of Sport Sciences}, journal = {Communication Management in Sport Media}, volume = {5}, number = {2}, pages = {41-54}, year = {2018}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5578}, eissn = {2538-4961}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was the effect of media literacy on entrepreneurship capabilities with the mediator role of information literacy in students of sport sciences. The methodology was descriptive survey. The population was all students of sport sciences in Kermanshah (Razi university, Azad university, PayameNoor university) (1000 people). The Sample was Inappropriate classroom accident and we We chose 400 people. instruments of the study were made Researcher questionnaires of media literacy and information literacy and there is Standard questionnaires, entrepreneurship capabilities of zandi (2013). Reliability and validity of the questionnaires were verified by first and second rank confirmatory factor analysis with LISREL software and CR and AVE values. Analysis of data was performed by using Structural Equation Modeling (SEM) in two parts, the measurement model and structural section. The results showed that there was a positive and significant direct effect between media literacy and information literacy. There was also a positive and significant direct effect between media literacy and Successfulness, creativity, risk taking and tolerance of ambiguity and there was positive and significant direct effect between media literacy and entrepreneurship capabilities. Finaly Media literacy has a positive and significant effect through the mediating variable of information literacy on success, creativity, risk taking and tolerance of ambiguity. students of sport sciences should upgrade information literacy by media literacy in order to it rise entrepreneurial capabilities.}, keywords = {: Media Literacy,Information Literacy,Entrepreneurial Capabilities,students,Sport Science}, title_fa = {اثر سواد رسانه ای بر قابلیت‌های کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم ورزشی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانه‌ای بر قابلیت‌های کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار، پرسشنامه‌های محقق­ ساخته سواد رسانه‌ای و سواد­اطلاعاتی و پرسش‌نامه استاندارد قابلیت‌های کارآفرینی زندی (1392) است. پایایی و روایی پرسشنامه‌های مذکور از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم با نرم‌افزار لیزرل و مقدار CR و AVE موردبررسی قرار گرفت و آزمون فرضیه‌های تحقیق بر اساس مدل­یابی معادلات ساختاری (SEM) در دو حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری انجام شد. نتایج نشان داد که سواد رسانه‌ای بر سواد اطلاعاتی اثر مستقیم، مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین سواد رسانه بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک‌ پذیری و تحمل ابهام اثر مستقیم مثبت و معنی‌داری دارد و سواد اطلاعاتی بر تمامی قابلیت‌های کارآفرینی اثر مستقیم مثبت و معنی‌داری دارد. درنهایت سواد رسانه‌ای از طریق متغیر میانجی سواد اطلاعاتی بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک‌پذیری و تحمل ابهام اثر غیرمستقیم مثبت و معنی‌داری دارد. دانشجویان علوم روزشی باید سواد اطلاعاتی خود را با به‌کارگیری سواد رسانه‌ای ارتقا دهند و بدین شکل باعث بالا رفتن قابلیت‌های کارآفرینی خود شوند.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,سواد رسانه‌ای,قابلیت کارآفرینی,دانشجو,علوم ورزشی}, url = {https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_4768.html}, eprint = {https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_4768_2f139cfcddccbac7d24d1280d3157e2c.pdf} }