@article { author = {Amini, Marjan and Amini, Mozhgan and Mahdipour, Abdolrahman and Ghasemi, Hamid}, title = {Explanation and evaluation indexes Effectiveness industry barriers of Sports tourism with group AHP method Emphasizing the role of information and communication}, journal = {Communication Management in Sport Media}, volume = {4}, number = {3}, pages = {27-36}, year = {2017}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5578}, eissn = {2538-4961}, doi = {}, abstract = {Iran has a rich history and cultural history of the landscape and the natural landscape has the potential to attract domestic and foreign tourists is high. The values ​​and tourism potentials, the aim of this study was to examine the importance of sports tourism obstacles to achieve-is to plan and manage targeted tourism industry. This research method is descriptive-analytic. The method of collecting data and information, library and field-based questionnaire (28 comments Sport and tourism experts) that barriers to sport tourism in third overall index management, tourism and infrastructure, and 20 under the sub-index using TOPSIS and fuzzy discriminant analysis, the analysis put also the reliability is calculated using Cronbach's alpha coefficient 87/0. The results showed that the current administrative barriers weight (0.549), infrastructure and weight (0.519) and tourism by weight (0.496) have the highest and the least weight respectively. There seems to be a fundamental obstacle to the success of the tourism industry is claimed obstacles to development efforts in order to resolve the problems of tourism in Iran was effective.}, keywords = {Tourism,Sports,Obstacles,Fuzzy}, title_fa = {تبیین شاخص‌های تأثیرگذاری موانع گردشگری ورزشی ایران با استفاده از روش AHP گروهی با تاکید بر نقش اطلاعاتی و ارتباطی}, abstract_fa = {کشور ایران دارای سابقه فرهنگی– تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. بر این اساس ارزش‌ها و استعدادهای گردشگری، هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اهمیت و اولویت‌ موانع گردشگری ورزشی کشور در راستای دستیابی به برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند صنعت گردشگری می-باشد. این پژوهش از لحاظ روش مطالعه توصیفی- تحلیلی می-باشد. روش گردآوری داده‌ها و اطلاعات، کتابخانه‌ای و میدانی مبتنی بر ابزار پرسشنامه(نظرات 28 نفر از کارشناسان ورزشی و گردشگری کشور) می‌باشد که موانع گردشگری ورزشی کشور را در 3شاخص کلی مدیریتی ،گردشگری و زیر ساختی و 20 زیر شاخص فرعی با استفاده از مدل تاپسیس فازی و مدل تحلیل تشخیص ،مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .همچنین میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که در حال حاضر موانع مدیریتی با وزن (0.549)، زیرساختی با وزن(0.519)و گردشگری با وزن (0.496) به ترتیب دارای بیش‌ترین تا کمترین وزن دررتبه‌بندی قرارگرفته‌اند. به نظر می رسد وجود موانع ذکرشده می‌تواند از موانع اساسی در موفقیت صنعت گردشگری باشد که با اقدامات توسعه‌ای در جهت حل و فصل کردن موانع و مشکلات گردشگری کشور ایران موثر واقع شد.}, keywords_fa = {گردشگری,ورزش,موانع,فازی}, url = {https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_3970.html}, eprint = {https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_3970_d793c0c23ac3fdd0aefbd71d5551a160.pdf} }