@article { author = {نظری, رسول and بابایی, مریم}, title = {The role of Mental Skill on the Interpersonal Communication and performance Effectiveness of on Iranian Basketballs Reefers}, journal = {Communication Management in Sport Media}, volume = {4}, number = {2}, pages = {55-63}, year = {2017}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5578}, eissn = {2538-4961}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was The Effect of Mental Skill on the Personal Communication & the role of on Iranian Basketballs Reefers Effectiveness and Presenting the Model. The research method used descriptive and correlation. For this purpose, the entire Reefers gene and men's basketball as a sample of 82 patients were evaluated. Information needed for communications through questionnaires of Graham (1998), mental skills through theoretical and Imam Questionnaire (2014) and efficient through questionnaires of Hsu (2002) were collected. Levine test for homogeneity of variance in inferential statistics, the Kolmogorov-Smirnov test for normal distribution of data, t-test and F (ANOVA) for comparing the means, independent t test was used to test hypotheses. The results showed that about 14% of the variance related to interpersonal communication is determined by the components of mental skills (R2 = 0/14). About 4% of the variance related to efficiency is determined by the components of mental skills (R2 = 0/04). About 8% of the variance related to interpersonal communication effectiveness is determined by the components (R2 = 0/08). Analysis of the difference between mental skills, interpersonal communication and efficiency of judges according to the individual characteristics of the reviewers did not show a significant difference.}, keywords = {mental skills,Interpersonal communication,Efficiency,basketball,referees}, title_fa = {نقش مهارت های روانی بر ارتباطات بین فردی و کارآمدی عملکردی داوران بسکتبال ایران}, abstract_fa = {هدف از مطالعه‌ی حاضر اثر مهارت‌های روانی بر ارتباطات بین فردی و نقش آن بر کارآمدی عملکردی داوران بسکتبال ایران و ارائه مدل بود. روش تحقیق توصیفی کاربردی و از نوع همبستگی بود. به این منظور تمام داوران زن و مرد بسکتبال ایران که 82 نفر بودند، به عنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز جهت ارتباطات فردی از طریق پرسشنامه گراهام (1998)، مهارت‎های روانی از طریق پرسشنامه نظری و امامی (1394) و کارآمدی از طریق پرسشنامه هسو (2002) جمع‌آوری گردید. در سطح آمار استنباطی از آزمون لوین برای تجانس واریانس داده ها، آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای توزیع طبیعی داده ها، آزمون‌های t و F برای مقایسه میانگین ها، آزمون t مستقل برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده گردید. نتایج نشان داد که حدود 14 درصد واریانس مربوط به ارتباطات بین فردی بوسیله مؤلفه‌های مهارت‌های روانی تعیین می‌شود (14/0R2 =). حدود 4 درصد واریانس مربوط به کارآمدی بوسیله مؤلفه‌های مهارت‌های روانی تعیین می‌شود (04/0R2 =). حدود 8 درصد واریانس مربوط به کارآمدی بوسیله مؤلفه‌های ارتباطات بین فردی تعیین می‌شود (08/0R2 =). تحلیل تفاوت بین مهارت‌های روانی، ارتباطات بین فردی و کارآمدی داوران با توجه به ویژگیهای فردی داوران تفاوت معناداری را نشان نداد. به طور کلی می توان اذعان نمود مهارت‌های روانی بر ارتباطات بین فردی و کارآمدی داوران بسکتبال ایران اثر گذارند.}, keywords_fa = {ارتباطات بین فردی,بسکتبال,داوران,کارآمدی,مهارت های روانی}, url = {https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_3502.html}, eprint = {https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_3502_d093320af6aa19ca61511adb05254855.pdf} }