عبدالباسط مرادزاده؛ محب الدین ریگی؛ عبدالعلی کشته گر
چکیده
خلق محیطی که از شاخصههای معنوی برخوردار بوده و منجر به رفتارهایی فراتر از وظیفه کارکنان شود، یکی از این الزاماتی است که می تواند ضریب موفقیت سازمانها را ارتقاء دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی روابط ساختاری بین رهبری معنوی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی معنویت سازمانی انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، توسعهای-کاربردی ...
بیشتر
خلق محیطی که از شاخصههای معنوی برخوردار بوده و منجر به رفتارهایی فراتر از وظیفه کارکنان شود، یکی از این الزاماتی است که می تواند ضریب موفقیت سازمانها را ارتقاء دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی روابط ساختاری بین رهبری معنوی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی معنویت سازمانی انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، توسعهای-کاربردی و از حیث شیوهی جمعآوری دادهها، توصیفی – همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کارکنان رسانههای ورزشی در شهر زاهدان سال 1397 بود که تعدادشان 273 نفر بود. دادههای پژوهش از طریق 3 پرسشنامهی استاندارد رهبری معنوی، معنویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی جمعآوری شدند و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ به ترتیب 0.87، 0.89 و 0.83 به دست آمد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمون تحلیل مسیر در نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود که: 1) رهبری معنوی اثر معنیداری روی معنویت سازمانی دارد. 2) معنویت سازمانی اثر معنیداری روی رفتار شهروندی سازمانی دارد. 3) رهبری معنوی بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق معنویت سازمانی اثر معنیداری دارد. وجود رهبری معنوی در سازمانها مستلزم تغییر و تحول و موفقیت مستمر است. درمجموع، اهمیت و ضرورت معنویت در سازمان آنچنان است که میتواند برای سازمانها، انسانیت وبرای اجتماع،فعالیت و برای محیط، مسؤولیت را به ارمغان آورد.