مسعود تقی آبادی؛ حمید تقی آبادی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 55-67
چکیده
امروزه نشانهها سراسر زندگی انسانها را در برگرفتهاند. تبلیغات نیز نظامی از نشانههاست که در همه ساعات شبانهروز، ذهن و چشم افراد را تسخیر کرده است. دراینبین افراد معروف، گاه دستاوردی میشوند برای افزایش میزان نفوذ تبلیغات در اذهان عمومی. در این راستا هدف مقاله پیش رو ارائه نوعی اسطورهشناسی و اسطورهزدایی از واقعیت پنهان ...
بیشتر
امروزه نشانهها سراسر زندگی انسانها را در برگرفتهاند. تبلیغات نیز نظامی از نشانههاست که در همه ساعات شبانهروز، ذهن و چشم افراد را تسخیر کرده است. دراینبین افراد معروف، گاه دستاوردی میشوند برای افزایش میزان نفوذ تبلیغات در اذهان عمومی. در این راستا هدف مقاله پیش رو ارائه نوعی اسطورهشناسی و اسطورهزدایی از واقعیت پنهان پشت متن تبلیغات است. در این مطالعه در قالب نظریه نشانهشناسی و تحلیل اسطوره بارت، دو آگهی مورد تحلیل قرارگرفته تا معنای ضمنی و مرتبه دوم پیام و متن مشخص گردد. از میان آگهیهای بیشماری که در سراسر جهان و با حضور اسطورههای ورزشی تهیه میشوند این مقاله به نشانهشناسی تبلیغ شامپوی «کلیر» با حضور کریستیانو رونالدو و تبلیغ «روغنموتور کاسپین» با حضور «جواد نکونام» پرداخته تا تأثیر حضور این افراد بر عملکرد تبلیغ نشان داده شود. درنهایت این تحقیق به این نتیجه رسید که این اسطورهها به بازنمایی واقعیت پرداخته و شرایط را آرمانیتر از چیزی که هست نشان داده و بدینوسیله مخاطبان زیادی برای خود فراهم میکنند.