امیرحسین سپهریان؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ محمد کشتی دار
چکیده
امروزه شناخت عواملی که بر رفتار خرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد در کانون توجه شرکتها قرار گرفته است. از اینرو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالاهای ورزشی و غیر ورزشی به انجام رسید. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش شبه تجربی است. روش انجام این تحقیق به ...
بیشتر
امروزه شناخت عواملی که بر رفتار خرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد در کانون توجه شرکتها قرار گرفته است. از اینرو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالاهای ورزشی و غیر ورزشی به انجام رسید. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش شبه تجربی است. روش انجام این تحقیق به صورت پیشآزمون و پسآزمون، در یک نمونه در دسترس و داوطلب 150 نفره از دانشجویان رشته علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد بود. دادهها با استفاده از پرسشنامهی استاندارد تمایل به خرید محصول زیچکوسکی (1985) جمعآوری شد و از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 23 و روشهای آماری توصیفی و استنباطی بررسی شد. بررسیها نشان داد که صحهگذاری شخصیت مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالای ورزشی و کالای غیر ورزشی تأثیر مثبت و معناداری داشت، اما صحهگذاری شخصیت مشهور ورزشی تمایل به خرید کالای ورزشی را به طور معناداری بیشتر از تمایل به خرید کالای غیر ورزشی افزایش داده است. بنابراین استفاده از شخصیتهای مشهور ورزشی در تبلیغات میتواند بر رفتار و تمایل به خرید مشتریان کالاهای ورزشی و غیر ورزشی تأثیر قابلتوجه و مطلوبی داشته باشد و بهتر است که صحهگذار مشهور در زمینهی محصول مورد نظر تخصص و دانش لازم را داشته باشد.
حسین کردلو؛ حسین علی محمدی؛ نجمه قرایی ترشیزی
چکیده
در حال حاضر، با توجه به تغییرات سریع در شرایط رقابتی و شرایط موجود بازار، اولویت برای جذب و حفظ مشتریان است، زیرا بدون شک این روش بهترین راه برای افزایش سودآوری است. هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بازاریابی رابطهمند با رفتار خرید و وفاداری مشتریان استخرها است. جامعه آماری شامل همه مشتریان استخرهای ورزشی شهر بیرجند بود. نمونه آماری ...
بیشتر
در حال حاضر، با توجه به تغییرات سریع در شرایط رقابتی و شرایط موجود بازار، اولویت برای جذب و حفظ مشتریان است، زیرا بدون شک این روش بهترین راه برای افزایش سودآوری است. هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بازاریابی رابطهمند با رفتار خرید و وفاداری مشتریان استخرها است. جامعه آماری شامل همه مشتریان استخرهای ورزشی شهر بیرجند بود. نمونه آماری برابر با 260 نفر برآورد شد که پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها در نهایت 253 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه بازاریابی رابطهمند و رفتار خرید (کیم، 2008) و پرسشنامه وفاداری مشتریان (لیو، 2008) استفاده شد. پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ اندازهگیری گردید که به ترتیب 93/0 برای پرسشنامه بازاریابی رابطهمند، 90/0 رفتار خرید و 76/0 وفاداری مشتریان بهدست آمد. روش تحقیق همبستگی بوده و از روش همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. براساس نتایج حاصله ارتباط معناداری بین بازاریابی رابطهمند، رفتار خرید و وفاداری مشتریان وجود دارد. نتایج اجرای مدلهای تحلیل مسیر بازاریابی رابطهمند، رفتار خرید و وفاداری مشتریان نشاندهنده تأیید مدلهای مفهومی پژوهش میباشد، لذا توصیه میشود بازاریابی رابطهمند به عنوان یکی از فاکتورهای اثرگذار در جذب و حفظ مشتریان ورزش مد نظر قرار گیرد.