بهرام یوسفی؛ حبیب هنری؛ اکرم قبادی یگانه؛ ولی ناصری پلنگرد
چکیده
در آغاز هزاره سوم، دنیای بازاریابی ورزشی شیوههای جدیدی را برای توسعۀ اقتصاد خود دنبال میکند. تبلیغات، یکی از چالشبرانگیزترین موضوعات مدیریت است که بررسی عوامل مؤثر بر آن همواره دغدغۀ مدیران را به خود اختصاص داده است. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر هواداری ورزشی بر باورپذیری تبلیغات از طریق ورزش است. جامعۀ آماری ...
بیشتر
در آغاز هزاره سوم، دنیای بازاریابی ورزشی شیوههای جدیدی را برای توسعۀ اقتصاد خود دنبال میکند. تبلیغات، یکی از چالشبرانگیزترین موضوعات مدیریت است که بررسی عوامل مؤثر بر آن همواره دغدغۀ مدیران را به خود اختصاص داده است. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر هواداری ورزشی بر باورپذیری تبلیغات از طریق ورزش است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه رازی و دانشگاه آزاد در سال 97 بود که 250 نفر از آنها به عنوان نمونه به پرسشنامۀ هواداری ورزشی، پرسشنامۀ باورپذیری تبلیغات از طریق ورزش و پرسشنامۀ نگرش کلی به ورزش پاسخ دادند. برای تجزیۀ و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و ایموس جهت ارایۀ مدل استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین، تحلیل ضرایب مسیر نشان داد که هواداری ورزشی به طور مستقیم توانسته است بر نگرش هواداران نسبت به تبلیغات از طریق ورزش 0/47 اثر داشته باشد، همچنین به طور غیر مستقیم و در مجموع اثرات 0/36 از طریق نگرش به تبلیغات توانسته است اثرگذار باشد. این امر میتواند به بازاریان ورزشی به صرفه جویی در زمان و منابع کمک نماید تا در بخش هواداری ورزشی تبلیغات اثرگذاری را برنامه ریزی نمایند.