شهرام شفیعی؛ محمد صادق افروزه؛ حکیمه افروزه
چکیده
سواد اطلاعاتی در توسعه توانمندیهای اطلاعاتی جامعۀ دانشگاهی مؤثر است، بنابراین هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل سواد اطلاعاتی دانشجویان مدیریت ورزشی دانشگاههای ایران متناسب با حیطه کاری و پژوهشی این دانشجویان میباشد. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی است. که ابزار تحقیق شامل پرسشنامه نیمهمحققساخته، با تأیید ...
بیشتر
سواد اطلاعاتی در توسعه توانمندیهای اطلاعاتی جامعۀ دانشگاهی مؤثر است، بنابراین هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل سواد اطلاعاتی دانشجویان مدیریت ورزشی دانشگاههای ایران متناسب با حیطه کاری و پژوهشی این دانشجویان میباشد. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی است. که ابزار تحقیق شامل پرسشنامه نیمهمحققساخته، با تأیید روایی صوری و محتوایی توسط اساتید و پایایی ترکیبی بود. جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاههای سراسر کشور تشکیل دادند که در نهایت نمونه آماری شامل 112 نفر از دانشجویان بود که به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامهها را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از نرمافزار اس پی اس اس و نرمافزار مدلسازی Smart PLS، صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد اثرگذاری متغیرهای کتابخانهای و فناوری بالا و در سطح مطلوب گزارش شده است. همچنین مهارتهای پایه و کتابخانهای شامل تشخیص نیاز، دستیابی مؤثر و ارزشیابی اطلاعات بود و مهارتهای فناوری نیز شامل سازماندهی اطلاعات و موارد حقوقی بود. با توجه به بالا بودن شدت ضرایب اثر همه ابعاد سواد اطلاعاتی در پژوهش، این مدل موجب ایجاد چارچوبی هدفمند به منظور حرکت جامعه دانشگاهی مدیریت ورزشی به سوی توسعه سواد اطلاعاتی پایدار خواهد شد.