حسین عیدی؛ امین رضا بخشی چناری؛ معصومه فدایی دهچشمه
چکیده
زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی مواجه بودهاند که ازجمله میتوان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نهچندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانهها در خصوص پوشش خبری ورزش زنان، عدم تمایل حامیان مالی از ورزش زنان و غیره اشاره کرد، همچنین با توجه به اهمیت ورزش ...
بیشتر
زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی مواجه بودهاند که ازجمله میتوان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نهچندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانهها در خصوص پوشش خبری ورزش زنان، عدم تمایل حامیان مالی از ورزش زنان و غیره اشاره کرد، همچنین با توجه به اهمیت ورزش زنان از جنبههای مختلف جسمانی، روحی، اجتماعی و سیاسی و نیز عدم گسترش یافتگی ورزش در میان این قشر مهم جامعه، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نقش رسانه بر دیدگاه زنان ایرانی نسبت به شرکت زنان مسلمان در مسابقات المپیک و جهانی پرداخته است. در این پژوهش روش تحقیق از نوع راهبرد تحقیقی گروه کانونی و ابزار آن مصاحبه است که به صورت میدانی انجام شده است، نمونه آماری این پژوهش تعداد 12 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دختر مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه رازی بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که زنان ایرانی با تماشای مسابقات و حضور ورزشکاران زن در مسابقات در هرسطحی باشد به خصوص در سطح جهانی و المپیک احساس غرور و خوشحالی دارند و باخت در این مسابقات باعث دلسردی و ناراحتی آنها نمیشود. همچنین یافتهها نشان داد که بازتاب رسانهای حضور زنان در مسابقات به نوعی باعث پیشرفت ورزش بانوان در کشور میشود و باعث تبلیغ برای ورزش زنان مسلمان میشود.