مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ محمد بحرانی
چکیده
با ورود رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی آنلاین نیز به عنوان یکی از جدیدترین مباحث مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است. شبکههای اجتماعی در ترویج و گردش اطلاعات رویدادهای بزرگ ورزشی نقش مهمی بازی میکنند. با توجه به این مسئله، هدف تحقیق حاضر بررسی و مقایسه نحوه ترویج بازیهای المپیک ریو 2016 و توکیو 2020 در رسانههای اجتماعی است. ...
بیشتر
با ورود رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی آنلاین نیز به عنوان یکی از جدیدترین مباحث مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است. شبکههای اجتماعی در ترویج و گردش اطلاعات رویدادهای بزرگ ورزشی نقش مهمی بازی میکنند. با توجه به این مسئله، هدف تحقیق حاضر بررسی و مقایسه نحوه ترویج بازیهای المپیک ریو 2016 و توکیو 2020 در رسانههای اجتماعی است. برای بررسی شبکه ترویج بازیها از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شد که تمام توییتهای صفحه رسمی این دو المپیک از بستر توییتر استخراج شدند. از صفحه رسمی المپیک ریو 2256 توییت و از صفحه رسمی المپیک توکیو 3287 توییت به دست آمد که در نهایت 436 توییت از المپیک ریو و 905 توییت از المپیک توکیو وارد تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که در هر دو المپیک ورزشکاران از نظر تعداد بازیگران در شبکه، نسبت به سایر ذینفعان بیشتر بودهاند. درعینحال، وزن ارتباطات سازمانهای بینالمللی ورزشی بیشتر از سایر ذینفعان بوده است. تحقیق حاضر نشان داد اگرچه ورزشکاران نسبت به سازمانهای ورزشی ملی و بینالمللی از طرفداران و در نتیجه دنبالکنندگان بیشتری برخوردار هستند از همین رو بیشتر میتوانند به ترویج بازیها کمک کنند؛ اما وزن ارتباط با سازمانهای بینالمللی ورزشی گویای این است که کمیته برگزاری بازیهای المپیک با سازمانهای بینالمللی ورزشی مانند فدراسیونهای جهانی ارتباط مستمری دارد. تحقیق حاضر نشان داد ترویج رویدادهای ورزشی در رسانههای اجتماعی بدون به کار گرفتن ذینفعان متعدد ممکن نیست. با این حال با توجه به هدف سازمانها و رویدادهای ورزشی الگوی خاص خودشان برای ترویج برند یا رویداد میتواند منحصر به فرد باشد.
علی اکبر خاصه؛ حامد برنگی؛ علی خاصه
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 53-61
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل و بررسی وضعیت مطالعات انجامگرفته در حوزهی رسانه های ورزشی در عرصه ی بین المللی است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات حوزهی رسانه های ورزشی شامل 1360 مقاله است که از سال 1983 تا 2016 در پایگاه استنادی وب اوساینس (آی.اس.آی) نمایه شده است که با بهره گیری از تکنیکهای علم سنجی، متن کاوی، تحلیل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل و بررسی وضعیت مطالعات انجامگرفته در حوزهی رسانه های ورزشی در عرصه ی بین المللی است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات حوزهی رسانه های ورزشی شامل 1360 مقاله است که از سال 1983 تا 2016 در پایگاه استنادی وب اوساینس (آی.اس.آی) نمایه شده است که با بهره گیری از تکنیکهای علم سنجی، متن کاوی، تحلیل شبکه ای و نرمافزاری مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است. تحلیل ها شامل شناسایی روند کمی پژوهشها در طول زمان، مجلات برتر ازنظر تعداد مقاله، توزیع جغرافیایی پژوهش های مرتبط، شبکه همکاری کشورها و پربسامدترین واژه های بهکاررفته در عنوان، چکیده و کلیدواژه است. نتایج نشان داد که از سال 1983 تا 2016 تعداد پژوهش های انجامشده در حوزه رسانه های ورزشی رشد نسبی داشته است و از نه مقاله در سال 1983 به 92 مقاله در سال 2016 رسیده است. بیشترین سهم چاپ مقاله در حوزه رسانه های ورزشی را مجلهMEDICINE AND SCIENCE IN SPORTS AND EXERCISE با چاپ 133 مقاله داشته است. همچنین کشور ایالاتمتحده با چاپ 670 مقاله و مشارکت در 49 درصد مقالات چاپشده، نسبت به سایر کشورها با اختلاف زیاد، بیشترین سهم تولید مقالات حوزه رسانه های ورزشی را دارد. واژه های «sport»، «medium» و «performance» به ترتیب با 138، 129 و 124 بیشترین تکرار در عنوان و چکیده مقالات منتشرشده را از آن خودکردهاند و کلیدواژه های rehabilitation، community و internet بیشترین تکرار را در کلیدواژه های مقالات داشتهاند.