رسانه های ورزشی
مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری؛ بهاره رحمانیان کوشککی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که تعداد 271 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که تعداد 271 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015)، پرسشنامه آگاهی زیستمحیطی سی و همکاران (2022) و پرسشنامه رفتار حامی محیطزیست ون و دیو (2022) بود. برای بررسی روایی پرسشنامهها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. پایایی پرسشنامهها توسط آلفای کرونباخ بررسی گردید و مقادیر 83/0، 95/ و 87/0 به ترتیب برای متغیرهای مصرف رسانهای، آگاهی زیستمحیطی و رفتار حامی محیطزیست محاسبه شد. دادهها از طریق روش مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادله ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تایید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مصرف رسانهای و آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست بود. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مصرف رسانهای از طریق آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست دانشجویان علوم ورزشی نشان داده شد. با توجه به نتایج بهدست آمده، یکی از روش های ترغیب دانشجویان برای درگیری در رفتارهای فرانقش جهت رفتار حامی محیطزیست، بهبود و ارتقا آگاهی زیستمحیطی از طریق استفاده از ظرفیت رسانههای اجتماعی و ملی است. همچنین نتایج این مطالعه میتواند مرجعی برای تصمیمگیری برای ترویج اجرای رفتارهای حامی محیطزیست در بین ساکنان جامعه باشد.
رضا صابونچی؛ نصرت اله عابدینی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف پژوهش بررسی رابطه مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی است. روش تحقیق توصیفی -همبستگی و از حیث هدف کاربردی به صورت میدانی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) تشکیل می دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با تکیه بر روش نمونهگیری تصادفی- ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی رابطه مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی است. روش تحقیق توصیفی -همبستگی و از حیث هدف کاربردی به صورت میدانی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) تشکیل می دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با تکیه بر روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، تعداد 362 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های مهارتهای ارتباطی قاسمی (2017) و میزان مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015) بود که روایی محتوایی آن ها توسط 8 نفر از اساتید متخصص حوزه مدیریت ورزشی و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان 77/0 و 74/0 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های فراوانی و درصد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموروف– اسمیرنف و آزمون مدلیابی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزارهای آماریSPSS و PLS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی ارتباط مثبت، مستقیم و معناداری دارد. توسعه هر چه بیشتر زیرساختهای رسانهای در دانشگاهها از یک طرف و آموزش نحوه استفاده از انواع رسانه ها به عنوان یک ابزار و تقویتکننده مهارتهای ارتباطی افراد فعال در حوزه ورزش باید مورد توجه مسئولین و دست اندرکاران حوزه آموزش عالی قرار گیردکه نتیجه این امر استفاده مطلوب از رسانه در همه جنبههای زندگی دانشجویان علوم ورزشی خواهد بود.
مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ کلثوم حیدری
چکیده
امروزه با توسعه رسانههای اجتماعی، گرایش طرفداران به بیان عقاید و نظرات خود بیشتر از پیش میشود. از سویی، با ظهور رسانههای اجتماعی طی دهه گذشته سرعت و محدوده ارتباطات و تعامل بین افراد و سازمانها در سراسر دنیا تغییر کرده است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر بررسی مصرف رسانهای و رفتار آنلاین طرفداران ورزشی بعد از بازی الکلاسیکو با ...
بیشتر
امروزه با توسعه رسانههای اجتماعی، گرایش طرفداران به بیان عقاید و نظرات خود بیشتر از پیش میشود. از سویی، با ظهور رسانههای اجتماعی طی دهه گذشته سرعت و محدوده ارتباطات و تعامل بین افراد و سازمانها در سراسر دنیا تغییر کرده است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر بررسی مصرف رسانهای و رفتار آنلاین طرفداران ورزشی بعد از بازی الکلاسیکو با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. در این پژوهش یکی از پستهای صفحه رسمی لالیگا در فیسبوک بعد از بازی (بارسلونا-رئال مادرید موسوم به الکلاسیکو فصل 18-2017) بهصورت هدفمند جهت بررسی دیدگاههای کاربران مورد انتخاب قرار گرفت. ویژگیهای فیسبوک در سه دسته کلی؛ بارگذاری محتوا، مرور محتوا توسط دیگر کاربران و واکنشهای کاربران نسبت به محتوا طبقهبندی شد. پس از کدگذاری، 10 طبقه شامل «اشاره به بازی، اشاره به فرد، اشاره به تیم، کلام تهاجمی، شوخی با انتقاد، سرزنش کردن، اشاره به طرفدار، استفاده از ضمایر ما و آنها، هیجان فوتبالی و تعامل» به دست آمد. در نهایت یافته های پژوهش نشان داد، تقریباً 57 درصد از مصرف رسانهای در رسانههای اجتماعی ورزشی به اشتراکگذاری منتهی میشود. مسئله هویت سازی با تقریباً 30 درصد کدها دومین کارکرد رسانههای اجتماعی در ورزش میتواند باشد. درعینحال گفتگوها با 2.6 درصد فراوانی کمترین میزان کارکرد را در این پژوهش داشتهاند. باید توجه داشت که در حوزه ورزش علت شکلگیری رفتار به اشکال مختلف مانند اشاره به بازی، اشاره به فرد و حتی کلام تهاجمی در اثر علاقهای است که طرفدار به باشگاه، تیم و شهر خود دارد.
هما سلوکی؛ سید عبدالحمید احمدی؛ رضا شجیع؛ حبیب هنری
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 43-51
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ 80/0 استفاده شد. یافتهها نشان داد تفاوت معناداری بین میزان سواد رسانهای، مصرفرسانهای و سواد بصری در بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی وجود ندارد و همه ی آنها تنها با اندکی تفاوت، از میزان متوسط و قابل قبولی از سواد رسانهای، مصرف رسانهای و سواد بصری برخوردار هستند. میتوان از یافتههای پژوهش استنباط کرد که عملکرد سیستم آموزشی در ارتقای سطح سواد رسانهای دانشجویان ضعیف بوده و به دلیل عدم وجود آموزشهای کاربردی نتوانسته بین سطح سواد رسانهای دانشجویان رسانه با دیگران تفاوتی ایجاد کند. البته اینکه تمامی آزمودنیها از میزان قابلقبول و متوسطی از سواد رسانهای و سواد بصری بهرهمند هستند، خوب است; اما میتوان در جهت ارتقای سواد رسانهای آنها به درجات بالاتر نیز کوشید.