امین سلیمی؛ مینا ملائی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی برترین کتب با ژانر ورزشی در دنیا و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع کمی، از لحاظ استراتژی توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها اسنادی می باشد که برای اجرای آن از روش تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس سایت کتاب فروشی آمازون به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی برترین کتب با ژانر ورزشی در دنیا و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع کمی، از لحاظ استراتژی توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها اسنادی می باشد که برای اجرای آن از روش تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس سایت کتاب فروشی آمازون به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای با ژانر ورزشی موجود در سایت آمازون و گودریدز بود. نمونه آماری شامل 100 کتاب برتر داستانی با ژانر ورزشی از نظر میزان فروش، امتیاز و مخاطبان بود که بهصورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها 100 کتاب برتر از نظر میزان فروش در ماه آوریل میلادی انتخاب و براساس 16 مقوله (از جمله نظر تخصصی، رای و امتیازدهی مخاطبان، تاریخ چاپ، نام کتب، تصویر روی جلد، رشته های ورزشی مورد پوشش و غیره) تحلیل و مورد بررسی قرار گرفتند. 94% کتب بین سال های 2016-2020 به چاپ رسیده اند، 43% از کتب دارای نام ورزشی و تصویر روی جلد 77% از کتب مرتبط با ورزش است. بیشترین رشتههای ورزشی مورد پوشش، هاکی، فوتبال آمریکایی، فوتبال و بیسبال می باشد. 81% از شخصیت های اول کتب مرد و 19% زن هستند. همچنین 81% از کتب جزوی از یک سریال چند قسمتی می باشند. نویسندگان و ناشران داخلی می توانند با الگوبرداری از راه و روش نویسندگان خلاق و پرکار جوامع توسعه یافته در جهت خلق آثار و کتب با ژانر ورزشی بکوشند و در جهت بهبود عملکرد گام بردارند.
مینا ملائی؛ امین سلیمی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی پوشش رسانهای فساد در فوتبال و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی کیفی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. بر این اساس برنامه تلویزیونی 90 در فصل 98-1397 به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شد. محتوای آیتمهای این برنامه، طی 10 ماه شامل612 آیتم در طول 36 برنامه بود. برای استخراج دادههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی پوشش رسانهای فساد در فوتبال و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی کیفی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. بر این اساس برنامه تلویزیونی 90 در فصل 98-1397 به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شد. محتوای آیتمهای این برنامه، طی 10 ماه شامل612 آیتم در طول 36 برنامه بود. برای استخراج دادههای پژوهش، ابتدا آیتمهای مرتبط با فساد و موارد غیراخلاقی در ورزش شناسایی شدند و محتوای آنها برای مرتبط بودن با موضوع پژوهش مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. سپس محتوای 40 آیتم تأیید شده، مورد بررسی قرار گرفتند و کدهای اولیه استخراج و در قالب هفت مقولۀ رفتار غیراخلاقی هواداران، ترویج خرافات، فساد در مدیریت، دلالی، شرطبندی، تبانی و فساد مالی ناشی از حضور افراد غیرورزشی دستهبندی شدند. به طور کلی، رسانهها و اصحاب رسانه یکی از ابزارهای کنترلی قوی در بحث کنترل فساد در حوزههای مختلف اجتماعی و به ویژه ورزش محسوب میشود. با توجه به پرمخاطب بودن رادیو و تلویزیون نسبت به رسانههای چاپی و گاهاً برخط، صدا و سیما با ساخت و تهیه برنامههای انتقادی و تحلیلی بیشتر میتواند گامهای مؤثری در پیشگیری از فساد و تخلف در ورزش و به ویژه رشتۀ پرطرفدار و درآمدزای فوتبال داشته باشد.