رسول نظری؛ فرزاد موسی زاده
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 15-28
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای پرسشنامه مهارتهای روانی سالملا (2001)، توانمند مهارتهای ارتباطی بارثون جی (1990) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی پاتنام (1999) با پایایی (85/0, 86/0, 87/0=α) استفاده شد. ده نفر از اساتید تربیتبدنی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی در مورد روایی صوری و محتوایی نظرات خویش را اظهار نمایند. کلیه دادهها با استفاده از بسته نرمافزار آماری علوم اجتماعی نسخه 19 و نرمافزار لیزرل نسخه 54/8 تحلیل شد. تحلیل مسیر ارائه الگوی رابطه اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی حاکی از مناسب بودن مدل است. بر اساس مدل رگرسیونی، ارتباط بین مؤلفههای مهارتهای روانی شامل مهارتهای پایه، روانتنی و شناختی قابلیت پیشبینی مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی رادارند. بهطورکلی، میتوان عنوان نمود که مدیران ارشد سازمانهای ورزشی میبایست احساس اطمینان خاطر و مفید بودن آنها که از مؤلفههای سرمایه اجتماعی بوده تقویت گردد و مهارتهای روانی آنها نیز رشد بیشتری داشته باشد.