روابط بین الملل در ورزش
سارا کشکر؛ غزل پناهبر
چکیده
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بین المللی کشورها مورد توجه بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی خارجی در ایران بازگو کننده حقایق زیادی در مورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی با نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه تحقیق در بخش مطالعه ...
بیشتر
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بین المللی کشورها مورد توجه بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی خارجی در ایران بازگو کننده حقایق زیادی در مورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی با نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه تحقیق در بخش مطالعه اسنادی کلیه اسناد،مقالات،کتب و گزارشهای تاریخی مرتبط با تاریخچه و اتفاقات مرتبط با ظهور رشته های خارجی در ایران بود که بطور تمام شمار مورد توجه قرار گرفت(70=N)شرکت کنندگان بخش مصاحبه، صاحبنظران و محققان آشنا با حوزه تاریخ ورزش ایران ابتدا به صورت هدفمند و سپس با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتند و نهایتا با رسیدن به اشباع نظری(19=N)مصاحبهها به اتمام رسید. نتایج نشان داد از بین عوامل موجود ورود رشتههای ورزشی به ایران، ایرانیان از فرنگ برگشته و اتباع خارجی از مهمترین عوامل ظهور این رشتهها در ایران بودند و در جایگاه بعد مراودات اقتصادی، سیاسی و ورزشی اهمیت داشته و در ترویج و توسعه رشته های خارجی از طریق اتباع خارجی و روابط بین الملل عواملی چون تبلیغات و بازاریابی، توسعه فرهنگ بیگانه، توسعه ساختاری و توسعه اقتصادی ورزشهای غیربومی مهمترین شیوههای ماندگاری و توسعه این رشتهها بوده است. با توجه به الگوی مشابه ظهور این رشتهها در بسیاری از کشورها، به نظر می رسد سیاستهای پنهانی در دیپلماسی کشورها از ورزش به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف سیاسی در کشورهای میزبان استفاده می کند.
سارا کشکر
چکیده
رسانه ها در هویت بخشی به رشته های ورزشی و ترویج آنها در جامعه نقش غیرمهمی دارند. هدف تحقیق شناسایی عملکرد رسانه در انعکاس هویت رشته های ورزشی و ترغیب جامعه به شرکت در آن ها بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی شامل روش کیفی با استفاده از مصاحبه اسمی و روش پیمایش پرسشنامه ای بود. جامعه در بخش کیفی 27 نفر از متخصصان و ورزشکاران بودند که به شکل هدفمند ...
بیشتر
رسانه ها در هویت بخشی به رشته های ورزشی و ترویج آنها در جامعه نقش غیرمهمی دارند. هدف تحقیق شناسایی عملکرد رسانه در انعکاس هویت رشته های ورزشی و ترغیب جامعه به شرکت در آن ها بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی شامل روش کیفی با استفاده از مصاحبه اسمی و روش پیمایش پرسشنامه ای بود. جامعه در بخش کیفی 27 نفر از متخصصان و ورزشکاران بودند که به شکل هدفمند انتخاب شدند و جامعه در بخش پیمایش شامل ورزشکاران عضو تیمهای ملی و دعوت شدگان به اردوهای تیمهای ملی، مربیان و پیشکسوتان 13 رشته ورزشی بودند که به طور کل شمار مورد توجه تحقیق قرار گرفتند. ابزار تحقیق در بخش کیفی قلم و کاغذ، ضبط صوت و سوالات نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی در جامعه توزیع شد. نتایج نشان داد که نقش رسانه ها با دو مقوله هویت سازی شامل زیر مقوله های توسعه فرهنگی و شیوه های مدیریت ورزش و همچنین مقوله ترویج با زیر مقوله های بازاریابی و مشارکت عمومی مشخص گردید و در ادامه مشخص شد که بیشترین تمرکز رسانه ها در اکثریت رشته ها بر معرفی قهرمانان ورزشی به عنوان الگوی مطلوب جامعه بود و در ورزشهای رزمی بر مقوله های فرهنگی بیش از سایر موضوعات توجه شده است. پیشنهاد می شود رسانه ها در معرفی رشته های ورزشی بر ارزشهای فرهنگی توجه کنند تا ورزش به عنوان ابزار فرهنگی برای هدایت و جذب جوانان به ورزش مورد بهره برداری قرار گیرد.
عارفه قنبری فیروزآبادی؛ سارا کشکر؛ غلامعلی کارگر
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 79-88
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش ترویج رسانهای در گرایش بانکهای کشور به حمایت مالی از ورزش بود. روش تحقیق کیفی و مسیر اجرای آن از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تماتیک بود. جامعهی این تحقیق را مسئولین حوزه حمایت مالی بانکهای دولتی و خصوصی کشور که دارای حمایت مالی ورزشی بودهاند (19 بانک) و در پستهای مختلف در بخشهای بازاریابی، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی نقش ترویج رسانهای در گرایش بانکهای کشور به حمایت مالی از ورزش بود. روش تحقیق کیفی و مسیر اجرای آن از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تماتیک بود. جامعهی این تحقیق را مسئولین حوزه حمایت مالی بانکهای دولتی و خصوصی کشور که دارای حمایت مالی ورزشی بودهاند (19 بانک) و در پستهای مختلف در بخشهای بازاریابی، روابط عمومی، تبلیغات و... شاغل بودند، تشکیل میدادند. جامعه بهطور تمام شمار در تحقیق موردتوجه قرار گرفت که امکان جمعآوری اطلاعات از 18 بانک فراهم بود. نتایج نشان داد که ترویج رسانهای جزی اهداف و دستاوردهای بانکها در حمایت مالی از ورزش است که شامل کدهای اطلاعرسانی و تبلیغ است. از طرفی بانکها در مسیر حمایت مالی از ورزش نیز با تنگناهای ترویج رسانهای مواجهاند که مشمول کدهای محدودیت قانونی تبلیغات و اطلاعرسانی و عدم صحهگذاری و همکاری مسئولین و ورزشکاران است. میتوان با در نظر گرفتن ترویج رسانهای بهعنوان یکی از اهداف و دستاوردهای حامیان در حمایت مالی از ورزش و تلاش در جهت تقویت آن و نیز درصدد رفع تنگناهای مرتبط با ترویج رسانهای برآمدن، رابطهی حمایت مالی را بیشازپیش تقویت کرد و نیز موجبات ورود دیگر حامیان را به این عرصه فراهم آورد.
سارا کشکر؛ نرجس خاتون اویسی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 46-54
چکیده
این پژوهش به بررسی تصاویر روزنامه ایران ورزشی با هدف تحلیل محتوای عکس های اجتماعی این نشریه پرداخت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی عکس های نشریه مورد نظر بود. نشریه ایران ورزشی در شش ماهه اول سال 94 مورد بررسی قرار گرفت، 72 نشریه بر اساس نمونه گیری تصادفی منظم به ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تصاویر روزنامه ایران ورزشی با هدف تحلیل محتوای عکس های اجتماعی این نشریه پرداخت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی عکس های نشریه مورد نظر بود. نشریه ایران ورزشی در شش ماهه اول سال 94 مورد بررسی قرار گرفت، 72 نشریه بر اساس نمونه گیری تصادفی منظم به صورت دو هفته آماری انتخاب شدند و در مجموع تعداد 5459 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان دهنده این موضوع بود که عکسهای سوژه های داخلی بیشتر از سوژه های خارجی بود، عکس های خندان بیش از عکس های غمگین و ناراحت بود. عکس های ورزشکاران بیشتر از مسئولین بود. عکس های مردان بیشتر از زنان بود. ورزشکاران با پوشش ورزشی بیشتر از پوشش غیرورزشی در عکسها دیده می شدند و این امر در مورد زنان شدت بیشتری داشت. عکسهای زنان با سوژه غیرورزشی بیشتر از عکسهای دارای سوژه ورزشی بود. در کل، نتایج نشان دهنده انتخاب عکسهای ورزشی در روزنامه ایران ورزشی با محتوای پیامهای اجتماعی و البته سوگیری جنسیتی به نفع مردان بود.
سارا کشکر؛ مهوش نوربخش؛ سمیه قائم پناه
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 10-20
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه محتوای ورزشی دو خبرگزاری ایرنا و بیبیسی در نیمه دوم سال 2013 صورت گرفت و جهت گردآوری دادهها در مجموع 3802 خبر، در دو روز ثابت هفته شامل 1818 خبر از خبرگزاری بیبیسی و 1984 خبر از خبرگزاری ایرنا مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها یک برگه کدگذاری بود که برای تحلیل محتوای خبرهای خبرگزاریها استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه محتوای ورزشی دو خبرگزاری ایرنا و بیبیسی در نیمه دوم سال 2013 صورت گرفت و جهت گردآوری دادهها در مجموع 3802 خبر، در دو روز ثابت هفته شامل 1818 خبر از خبرگزاری بیبیسی و 1984 خبر از خبرگزاری ایرنا مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها یک برگه کدگذاری بود که برای تحلیل محتوای خبرهای خبرگزاریها استفاده گردید و روایی صوری و محتوایی آن توسط جمعی از صاحبنظران حوزه مدیریت ورزش و ارتباطات مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین دو خبرگزاری ایرنا و بیبیسی به لحاظ پوشش ورزش معلولین، مطالب علمی ـ ورزشی، اخبار بانوان، گروههای سنی و سطح ورزشی از نظر پوشش اخبار ملی و بینالمللی تفاوت معنیداری وجود داشت و در تمام متغیرهای تحقیق به استثنای پوشش اخبار ورزش ملی، خبرگزاری ایرنا در مقایسه با خبرگزاری بیبیسی در سطحی پایینتر قرار داشت. ظاهراً هدف اصلی بیبیسی انتشار اخبار در سطح بینالملل است و به همین دلیل کمتر به اخبار داخلی میپردازد، اما مأموریت خبرگزاری ایرنا در جهت توسعه اخبار در سطح کشور تدوین شده است و کمتر به پوشش اخبار در سطح جهان توجه دارد. ولی از آنجا که توجه به نیاز اقشار مختلف جامعه در توسعه ورزش اهمیت دارد، لازم است تا خبرگزاری ایرنا در پوشش اخبار ورزشی خود به اقشار مختلف جامعه توجه داشته باشد تا بدین وسیله زمینه مناسبی را در ایجاد گرایش عمومی به سمت ورزش فراهم آورد.
ندا بزرگ زاده؛ سارا کشکر؛ حسین سپاسی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 18-26
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مقایسه وضعیت به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود.روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد کرج بود که در مجموع تعداد 14062 نفر (1250 نفرتربیت بدنی، 12812 نفرغیرتربیت بدنی) بودند ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش مقایسه وضعیت به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود.روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد کرج بود که در مجموع تعداد 14062 نفر (1250 نفرتربیت بدنی، 12812 نفرغیرتربیت بدنی) بودند .برای برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که طبق آن 375 نفر از دانشجویان غیر تربیت بدنی ازطریق نمونه گیری خوشه ای و برای دانشجویان تربیت بدنی 297 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که آلفای کرونباخ آن 0.81 بدست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که بین دانشجویان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی در متغیرهای میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین امکان یادگیری فناوری و نیز نوع ابزار مورد استفاده و مکان استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت وجود ندارد. اما در متغیرهای علل استفاده، میزان مفهوم و درک ارتباطات، میزان تاثیر استفاده، میزان ارتباط دانشجویان با دیگران یا دیگر مراکز از طریق فن آوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت وجود دارد.
سارا کشکر؛ حمید طهماسبی شاه منصوری
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 49-54
چکیده
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین مطالعهی نشریات عمومی و تخصّصی ورزشی با متغیّر های جنسیت، تحصیلات و سابقهی ورزشی دانشجویان و مقایسه ی این گروه ها در رابطه با نوع نشریهی مورد مطالعه می باشد.جامعه ی آماری تحقیق عبارت بود از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران که بالغ بر 17000 نفر بودند و با استفاده از جدول مورگان تعداد 378 نفر به ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین مطالعهی نشریات عمومی و تخصّصی ورزشی با متغیّر های جنسیت، تحصیلات و سابقهی ورزشی دانشجویان و مقایسه ی این گروه ها در رابطه با نوع نشریهی مورد مطالعه می باشد.جامعه ی آماری تحقیق عبارت بود از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران که بالغ بر 17000 نفر بودند و با استفاده از جدول مورگان تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. برای جمع آوری اطّلاعات از پرسشنامهی محقّق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسّط 16 نفر از استادان رشته ی مدیریت ورزش و ارتباطات مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 80/0 به دست آمد که نشان دهندهی پایایی مناسب پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که متغیّرهای جنسیت و میزان تحصیلات با متغیّر وابسته دارای رابطه مثبت و معنی داری بودند به گونه ای که با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی گرایش به نشریات ورزشی تخصّصی بیشتر می شد و همچنین نتایج گویای عدم وجود رابطهی معنادار بین متغیّر سابقه ی ورزشی و نوع رشتهی تحصیلی با مطالعهی نشریات بود.
سارا کشکر؛ محمد دادرس؛ راحله قیصری
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 63-70
چکیده
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کتاب کار تربیت بدنی (راهنمای تدریس) دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی بود. جامعه آماری تحقیق معلمان درس تربیت بدنی دوره ایتدایی شهر یزد به تعداد 52 نفر در بودند که همگی آن ها به شکل کل شمار مورد توجه تحقیق قرار گرفتند و نمونه گیری نشدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کتاب کار تربیت بدنی (راهنمای تدریس) دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی بود. جامعه آماری تحقیق معلمان درس تربیت بدنی دوره ایتدایی شهر یزد به تعداد 52 نفر در بودند که همگی آن ها به شکل کل شمار مورد توجه تحقیق قرار گرفتند و نمونه گیری نشدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تأیید روایی توسط 15 نفر از متخصصان برنامه ریزی درسی و اساتید مدیریت ورزشی برای تحقیق حاضر استفاده شد. پایایی پرسشنامه پس از اجرای آزمایشی با محاسبه ضریب پایایی آلفای کرونباخ 92/0 حاصل شد که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه بود. نتایج تحقیق نشان داد که معلمان در امر تدریس درحد کمی از کتاب استفاده می کنند و معلمان مرد بیشتر از معلمان زن از کتاب استفاده می کنند و همچنین معلمان لزوم ایجاد تغییراتی را در کتاب مورد تاکید قرار دادند. همچنین معلمان به کمبود امکانات در مدارس که مانع استفاده از کتاب می شود، اشاره داشتند.